Είδαμε την παράσταση "Συμβολαιογράφος", με την Υρώ Μανέ, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

 


Γράφει η Βάσω Κανιώτη


Ο “συμβολαιογράφος” είναι μια ιδιαίτερη παράσταση. Μια παράσταση βγαλμένη από άλλη εποχή, η οποία “παντρεύει” την απολογία και την εξομολόγηση μαζί. Μια γυναίκα η Ερασμία, χήρα(έχασε τον άντρα της στον πόλεμο), μεγαλώνει τη μοναχοκόρη της εγκλωβισμένη σε ένα περίπτερο και στα χρηστά ήθη της επαρχιακής κοινωνίας που ζει. Απαγορεύεται να ερωτευτεί και εν τέλει να ζήσει. Στη κοινωνία όπου ζει δεν είναι τίποτα άλλο από μια χήρα δίχως δικαιώματα. Το κακό όμως δεν αργεί να γίνει. Ο πειρασμός θα είναι μέσα στο ίδιο της το σπίτι.  Ο γαμπρός της. Επιθυμεί το απαγορευμένο. Και όταν τολμά να το προκαλέσει, η τιμωρία είναι άμεση και καταστροφική.

Η παράσταση τονίζει την υπερηφάνεια μπροστά στη ζωή και το ανάστημά της απέναντι στους τείχους που υψώνονται από τη κοινωνία. 


Η Υρώ Μανέ ως Ερασμία, σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές, βγαίνει στη σκηνή και παίζει αποφεύγοντας τα βλέμματα. Σιγά σιγά ζεσταίνεται, αφηγείται απίθανα περιστατικά και μετρά της πληγές μιας άνισης αναμέτρησης με τη ζωή, επιστρατεύοντας όλες τις υποκριτικές δυνάμεις της. Με τις εκφράσεις αλλά και την κίνηση, έδωσε στη ζορισμένη χήρα όλη την παλέτα των συναισθηματικών χρωματισμών και όλες τις ανάσες που προετοιμάζουν μια κραυγαλέα αντίδραση, απέναντι στην κατάρρευση του οικογενειακού κύκλου.
 

Μια τραγική κωμωδία του Νίκου Βασιλειάδη, έρχεται ξανά κοντά μας, στη πιο συγκλονιστική ερμηνεία της ηθοποιού,να μας τονίσει πως τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις μπορούν να διαμορφώσουν γενιές ανθρώπων και να στραγγαλίσουν κάθε μορφή ανθρωπισμού και συναισθημάτων.