Χρύσα Μαστοροδήμου: "Η συγγραφή είναι φυσική προέκταση της σκέψης μου"


Η Χρύσα Μαστοροδήμου είναι εκπαιδευτικός, ποιήτρια και πεζογράφος. Με αφορμή το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο 
«Ο Βιβλιοπώλης», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Βακχικόν», φιλοξενείται και πάλι στις Τέχνες σε μία άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη και αρκετά αποκαλυπτική. 

Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου


Κυρία Μαστοροδήμου, καλώς ήρθατε για δεύτερη φορά στις Τέχνες. Μαζί σας φέρνετε και το νέο σας βιβλίο, που κυκλοφόρησε λίγους μήνες πριν. Πώς νιώθετε γι’ αυτό;

Το δεύτερο μυθιστόρημά μου, Ο βιβλιοπώλης, κυκλοφόρησε λίγο πριν εκπνεύσει το 2024 και ήδη είναι από τα πρώτα σε πωλήσεις από τον εκδοτικό μου οίκο, Βακχικόν ενώ εξαντλήθηκε στην πρώτη παρουσίαση στη Λάρισα. Λαμβάνω πολύ θετικά σχόλια και κριτικές από φίλους και αναγνώστες/τριες οπότε αυτό σίγουρα μου δίνει μεγάλη χαρά.

Τελικά, η συγγραφή πρωταγωνιστεί στη ζωή σας; Πώς θα χαρακτηρίζατε την ενασχόλησή σας με αυτήν; Είναι αυτό που λέμε αγάπη και έρωτας μαζί;

Ακριβώς, δεδομένου ότι γράφω από τα εφηβικά μου χρόνια θεωρώ ότι άργησα κιόλας να προχωρήσω σε έκδοση βιβλίων μου παρόλο που ποιήματα, άρθρα και διηγήματα μου δημοσιεύονται από τα 18 μου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Η συγγραφή είναι φυσική προέκταση της σκέψης μου ωστόσο η απόφαση να δώσεις κάτι στο κοινό απαιτεί και άλλες πιο απαιτητικές διεργασίες.

Παρότι συστηθήκατε στα γράμματα ως υπηρέτρια της ποίησης, πλέον και μετά το δεύτερό σας μυθιστόρημα διακρίνουμε μια στροφή του ενδιαφέροντός σας προς αυτό το λογοτεχνικό είδος. Ποιος ο λόγος που συμβαίνει αυτό;

Η ποίηση είναι κάτι που θα με αφορά πάντα, μου είναι πιο άμεση και οικεία ενώ έχω ήδη πολλά ποιήματα, στίχους στα συρτάρια μου και είναι ένας κατεξοχήν τρόπος έκφρασης για μένα. Επίσης πάντα έγραφα διηγήματα και μάλιστα επιχείρησα να γράψω το πρώτο μου μυθιστόρημα όταν ήμουν στο Λύκειο χωρίς να καταφέρω να το ολοκληρώσω ποτέ. Νομίζω ότι απλά ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για αυτό αλλά παράλληλα θεωρώ ότι το μυθιστόρημα αφορά πιο πολύ κόσμο ενώ η ποίηση είναι πιο εξειδικευμένη και δύσκολα θα εντρυφήσει κανείς παρόλο που έλαβα αρκετά θετικά σχόλια και για τις δύο προηγούμενες συλλογές μου. Συνάμα, όπως μου λένε, και στο μυθιστόρημα η γλώσσα μου είναι αρκετά ποιητική οπότε μάλλον η μυθιστοριογραφία καλύπτει και τις δύο μου ανάγκες.

Αν σας ζητούσαν να χαρακτηρίσετε με τρεις λέξεις τον εαυτό σας, ποιες λέξεις θα ήταν αυτές;

Παρορμητική, επίμονη, ενσυναισθητική.

Κι αν σας ζητούσαν να χαρακτηρίσετε με τρεις λέξεις το έργο σας συνολικά, ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσατε;

Ανθρωποκεντρικό, υπαρξιακό, φιλοσοφικό.

Όλα τα βιβλία σας αποτελούν πνευματικά σας παιδιά και φυσικά κατέχουν ξεχωριστή θέση στην καρδιά σας, όπως συμβαίνει άλλωστε και με τα πνευματικά παιδιά όλων των δημιουργών. Ωστόσο, έχετε ιδιαίτερη αδυναμία σε κάποιο βιβλίο σας και γιατί;

Το πρώτο μου μυθιστόρημα πάντα θα έχει ιδιαίτερη σημασία για μένα γιατί πραγματοποίησα με τη συγγραφή του μια φιλοδοξία πολλών χρόνων αλλά και γιατί εμπεριέχει και πολλά βιωματικά στοιχεία και μου θυμίζει τους γονείς μου που δεν είναι πια εδώ.

Έχει απήχηση το έργο σας στο αναγνωστικό κοινό; Είστε ικανοποιημένη απ’ αυτήν ή προσδοκάτε το κάτι παραπάνω;

Ευτυχώς έχω λάβει μεγάλη χαρά και από την ποίηση και από το μυθιστόρημα μου καθώς προχώρησαν σε δεύτερες και τρίτες εκδόσεις ενώ το δεύτερο μυθιστόρημα μου που τώρα ξεκινάει την πορεία του πάει πάρα πολύ καλά όπως ήδη έχω αναφέρει. Πιστεύω ότι και τα δύο μου μυθιστορήματα είναι αξιόλογα και θα λάβουν ακόμη περισσότερη αναγνώριση με τον καιρό παρόλο που είναι τελείως διαφορετικά μεταξύ τους. Θεωρώ ότι στα ΤΕΜΑΧΙΑ συμπεριέλαβα μια ολόκληρη εποχή και γενιά ενώ στο ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΗ θα διαβάσει κανείς ένα πρωτότυπο, δυνατό ψυχολογικό θρίλερ με απρόσμενο τέλος που πιστεύω ότι θα συζητηθεί οπότε ναι περιμένω ακόμη περισσότερα και από τα δύο μου βιβλία.

Έχετε λάβει ήδη αρκετές κριτικές για το έργο σας. Τις λαμβάνετε υπόψη ή δε δίνεται ιδιαίτερη σημασία σε αυτές είτε πρόκειται για κριτικές αναγνωστών είτε ακόμα και απόψεις κριτικών λογοτεχνίας;

Ευτυχώς μέχρι στιγμής έχω λάβει μόνο θετικές κριτικές τόσο από κριτικούς αλλά και από απλούς αναγνώστες. Φυσικά τις λαμβάνω υπόψη, άλλωστε δε γράφουμε για τον εαυτό μας, αλλά πάντα παίζει ρόλο και ποιος τις γράφει. Υπάρχουν άνθρωποι στο χώρο που εκτιμώ τη γραφή και την γνώμη τους και καθώς έχω γράψει και εγώ πολλές κριτικές αντιλαμβάνομαι και τον τρόπο που λέει κάποιος κάτι.


Το νέο σας βιβλίο κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2024 από τις εκδόσεις «Βακχικόν» και φέρει τον τίτλο «Ο Βιβλιοπώλης». Πρόκειται, όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλό του, για «ένα ψυχογράφημα για τις αθέατες διαδρομές του νου και της ψυχής». Τι εννοείτε με αυτό;

Ο ήρωας είναι ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας που ωστόσο κουβαλάει πολύ πίκρα μέσα του και ψυχολογικά προβλήματα και αυτό φανερώνεται σταδιακά στην αναγνωστική πορεία. Μέσα από τα ερωτήματα του για το χρόνο, τον έρωτα, το σώμα, την ψυχή αναδύονται και τα προσωπικά του βιώματα για να οδηγήσουν σε μια απρόσμενη, ανατρεπτική αποκάλυψη.

Γιατί δώσατε αυτόν τον τίτλο στο βιβλίο σας; Και γιατί ο κεντρικός σας ήρωας για τον οποίο κάνετε λόγο στο βιβλίο σας φέρει αυτή την ιδιότητα;

Ήθελα ο ήρωας να έχει στενή σχέση με τα βιβλία και να γνωρίζει πολλά πράγματα καθώς εξυπηρετεί την εξέλιξη της ιστορίας η γνώση του.

Ποια υπήρξε η αφορμή για τη συγγραφή του βιβλίου σας αυτού;

Έψαχνα ένα όχημα για να αναφερθώ στις κρυμμένες πληγές των ανθρώπων που κρύβονται άριστα κάτω από τις κοινωνικές συμβατικότητες αλλά αναδύονται με τις καθημερινές δυσκολίες.

Μιλήστε μας για το περιεχόμενο της ιστορίας σας. Τι θα διαβάσει με λίγα λόγια ο αναγνώστης πιάνοντας το βιβλίο σας στα χέρια του;

Ο Άγγελος είναι ένας ήσυχος και σχεδόν συμβατικός βιβλιοπώλης που βιώνει αρκετά μοναχικά μετά το διαζύγιο του. Η απρόσμενη γνωριμία του με μια αρκετά νεότερη κοπέλα και ο έρωτας τους θα τον οδηγήσει σε ευτυχισμένα μονοπάτια αλλά ο χωρισμός τους είναι κάτι που δυσκολεύεται να διαχειριστεί.

Πόσος χρόνος χρειάστηκε για τη συγγραφή του βιβλίου σας;

Καθώς εργάζομαι ως εκπαιδευτικός δε μπορώ να υπολογίσω ακριβώς. Δυστυχώς δεν έχω αυτή τη συνθήκη που λέει ξεκινάω και σηκώνομαι όταν τελειώσω. Μέσα στη μέρα μπορεί να γράψω λίγο ή και καθόλου και μόλις βρω χρόνο να γράψω ολόκληρα κεφάλαια.

Ποιο είναι το κεντρικό μήνυμα, αν υπάρχει, που επιχειρείτε να περάσετε στον αναγνώστη μέσα από την ιστορία που αφηγείστε;

Ότι ποτέ δεν είναι όλα όπως φαίνονται και οι άνθρωποι γύρω μας χρειάζονται πολύ περισσότερη προσοχή κάτι που μέσα στην πιεστική καθημερινότητά μας το ξεχνάμε.


Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται το βιβλίο σας κυρίως; Μπορεί να αποτελέσει ανάγνωσμα και για το εφηβικό κοινό θεωρείτε ή αποκλειστικά και μόνο για το ενήλικο;

Γενικά δε θεωρώ ότι ένα βιβλίο κατηγοριοποιείται απόλυτα. Προσωπικά στην εφηβεία μου διάβαζα τα πάντα αλλά με βάση τα σημερινά δεδομένα νομίζω ότι απευθύνεται σε ενήλικο κοινό.

Και το νέο σας μυθιστόρημα «Ο Βιβλιοπώλης» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Βακχικόν», με τις οποίες έχετε ήδη συνεργασία από την προηγούμενη συγγραφική σας δουλειά. Να υποθέσουμε ότι είστε αρκετά ικανοποιημένη από τη μέχρι τώρα συνεργασία σας; Τι είναι αυτό που σας ευχαριστεί περισσότερο σ’ αυτήν;

Μου αρέσει που γίνεται προσεγμένη δουλειά, το κάθε βιβλίο αντιμετωπίζεται σοβαρά και βγαίνει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Επόμενα συγγραφικά βήματα κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα; Μπορείτε να μας αποκαλύψετε;

Με όλα αυτά που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια πανδημία, πλημμύρα, σεισμούς κ.α. η πραγματικότητα έχει ξεπεράσει τη φαντασία και έχω πολύ υλικό στα συρτάρια μου, ωστόσο έχω ξεκινήσει πιο εντατικά να γράφω ένα μυθιστόρημα που θα εξελίσσεται στο μακρινό μέλλον.

Μια ευχή σας για το μέλλον, είτε κοντινό είτε και λίγο πιο μακρινό, που θα θέλατε να πραγματοποιηθεί, ποια θα μπορούσε να είναι αυτή;

Να μάθουν οι άνθρωποι από τα λάθη του παρελθόντος, να σέβονται περισσότερο ο ένας τον άλλον και τη φύση, να μην είναι το κέρδος ο ρυθμιστής των πάντων και να ξαναβρούν οι σύγχρονοι άνθρωποι την αισιοδοξία τους που κάπου την έχουν απωλέσει.

Πριν κλείσουμε τη συζήτησή μας θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο σας. 

Α ν τ ί ο.

Πέντε γράμματα. Μόνο. Πετάνε στον αέρα και τον περιγελούν. Γίνονται κι αυτά σχήματα που τόσο έχουν γίνει δεύτερη φύση του. Το Α απειλητικό, ένα τρίγωνο με μια μικρή ευθεία, ένα Α που παρότι το πρώτο του αλφαβήτου δηλώνει το τέλος. Ό,τι έχει αρχή έχει και τέλος.

Το Ν τρεις ευθείες που συναντήθηκαν στο άπειρο, μπορείς να το γυρίσεις και να γίνει Ζ από το οποίο αρχίζει η λέξη Ζωή, μα δεν μπορεί να ζήσει χωρίς αυτήν, ενώ το Ν φανερώνει τη Νέμεση, γιατί όμως να τιμωρηθεί; Αν κοιτάξει κανείς τη μυθολογία, όλοι τιμωρούνται όταν ερωτεύονται παράφορα. Το Τ μοιάζει με ομπρέλα, εκείνη που της κρατούσε όταν έβρεχε, είχε σχεδιασμένα πάνω παιδικά σχέδια, ζωάκια του δάσους, λύκους, αρκούδες, αλεπούδες. Το Ι δηλώνει ένα στοπ, ένα αδιέξοδο και το Ο ένας κύκλος που κλείνει. Για εκείνον δεν θα έκλεινε ποτέ. Θα περιφερόταν γύρω από αυτόν τον κύκλο για πάντα. Αρκεί να μην έπεφτε μέσα. Για πάντα.

Νιώθει ότι την τρομάζει έτσι που την κοιτάζει απελπισμένος.

Τι αξίζει μια τελευταία αγκαλιά;

Η αλήθεια είναι πως κι ο ίδιος είναι τρομαγμένος. Η ζωή μοιάζει απίστευτα μονότονη και θλιβερή μακριά της. Το αποφασιστικό της βλέμμα ωστόσο δεν του αφήνει περιθώρια θετικών σκέψεων. Τη χάνει για πάντα. Προχωράει κοιτώντας τον ακόμα, σχεδόν με οίκτο. Όχι, δεν θέλει να τον λυπάται. Πρέπει να βρει την ψυχραιμία του. Ο οίκτος είναι ό,τι απεχθάνεται περισσότερο.

Οι ελπίδες του σωριάστηκαν σαν γυάλινα ποτήρια στο πάτωμα.

Γιατί οι άνθρωποι να μην παίρνουν αυτό που τους δίνεται απλόχερα και πάντα ζητούν κάτι περισσότερο;

Τι άλλο μπορούσε να κάνει;

Μαύρο ξαφνικά μπροστά του. Όχι, δεν πρέπει να φύγει. Εδώ είναι η θέση της, πλάι του, γιατί δεν το καταλαβαίνει;

Η αγάπη του έπρεπε να της αρκεί. Τι περισσότερο θα βρει εκεί, παρά μόνο πίκρα και απογοήτευση και ανθρώπους που θα βάζουν πάντα πάνω απ’ όλα τον εγωισμό τους; Ποιος θα την αγαπούσε ποτέ περισσότερο από αυτόν; Τι ζητάνε πια όλοι;

Κυρία Μαστοροδήμου, σας ευχαριστώ θερμά για την κουβέντα μας και σας εύχομαι καλή και δημιουργική συνέχεια σε ό,τι κι αν κάνετε.  Καλοτάξιδο το νέο σας βιβλίο! Να πολυδιαβαστεί, να αγαπηθεί και να εμπνεύσει!


Βιογραφικό:

Η Χρύσα Μαστοροδήμου σπούδασε Παιδαγωγικά, ενώ οι μεταπτυχιακές της σπουδές αφορούν την Ειδική Αγωγή, τη γλώσσα και τη λογοτεχνία. Γράφει από τα εφηβικά της χρόνια και έχει διακριθεί με επαίνους και βραβεία για την ποίησή της από έγκριτους λογοτεχνικούς φορείς. Για το πρώτο της μυθιστόρημα Τα Τεμάχια έλαβε έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών, καθώς και ενθαρρυντικές κριτικές.

Άρθρα, διηγήματα, ποιήματα, συνεντεύξεις, κριτικές της δημοσιεύονται σε λογοτεχνικά περιοδικά, ενώ ποιήματα και διηγήματά της έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικές ανθολογίες ποίησης και διηγήματος, καθώς και σε ηλεκτρονικά λογοτεχνικά περιοδικά και ημερολόγια.

Έχει εκδώσει τα βιβλία: Διερμηνείς. Ποιητικές επιλογές (εκδόσεις Σκάλα 2009), Κλειδιά στο τραπέζι (ποιήματα, εκδόσεις Οδός Πανός 2018), Τα Τεμάχια (μυθιστόρημα, εκδόσεις Βακχικόν 2021).

Ζει και εργάζεται ως εκπαιδευτικός στη Λάρισα. Ο βιβλιοπώλης είναι το δεύτερο μυθιστόρημά της.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια