Γράφει η Πολυξένη Ζαρκαδούλα
Απολαύσαμε την Ηρώ Σαΐα σε ένα μοναδικό αφιέρωμα, με τον
τίτλο: «Ρεμπέτισσες – Φωνές που δε λύγισαν», στις γυναίκες που τραγούδησαν το
ρεμπέτικο είδος αλλά και αρκετά λαϊκά κομμάτια στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ για δύο
ημερομηνίες: 23 και 30 Νοεμβρίου. Αυτές οι γυναίκες αντιπροσώπευσαν, όχι μόνο
το είδος μουσικής αλλά και, μια ολόκληρη εποχή. Γυναίκες-σύμβολα για την εποχή
τους ενέπνευσαν, μεταμορφώθηκαν κι έγιναν παραδείγματα για τη δύναμη και την
αντοχή τους, για το σθένος αλλά και για τη φωνή τους. Το ρεμπέτικο τραγούδι δεν
αποτελεί απλώς μέρος ενός είδους τραγουδιού αλλά μιας ολόκληρης εποχής και
κληρονομιά για εμάς.
Στην υπέροχη αυτή εμφάνισή της η Ηρώ Σαΐα δεν τραγούδησε
απλώς ορισμένα ρεμπέτικα κομμάτια αλλά ανέστησε μια ολόκληρη εποχή, τη
ρεμπέτικη, κι ειδικά όσον αφορά στην εκπροσώπησή του από το γυναικείο φύλο. Η
Ηρώ Σαΐα, ερμηνεύοντας με πάθος κι ένταση, καημό και σπαραγμό παλιά κι
αγαπημένα άσματα και παράλληλα, έμαθε στις νεότερες γενιές και θύμισε στις
παλιότερες μια ολόκληρη εποχή καθώς ανάμεσα στα τραγούδια έκανε και μνείες στις
ζωές αυτών των μεγάλων γυναικών του ρεμπέτικου ρεπερτορίου για τις ζωές αλλά
και για το τραγούδι. Η αγαπημένη ερμηνεύτρια, Ηρώ Σαΐα, με σεβασμό στα
τραγούδια και βαθιά εκτίμηση στις εκπροσώπους του, ερμήνευσε με θαυμασμό και
μας μετέφερε σε εκείνα τα χρόνια και σε όλο το κοινωνικό πλαίσιο της εποχής,
που έζησαν κι έδρασαν οι εκπρόσωποι του ρεμπέτικου τραγουδιού. Κάποιες από τις
γυναίκες της ρεμπέτικης μουσικής που ακούσαμε ήταν: Ρόζα Εσκενάζυ, Μαρίκα
Νίνου, Ρίτα Αμπατζή, Σωτηρία Μπέλλου, Στέλλα Χασκίλ, Σέβας Χανούμ, Ιωάννα
Γεωργακοπούλου, Αγγέλα Παπάζογλου.
Ευχόμαστε κι άλλοι πολλοί να ακολουθήσουν το παράδειγμα της
ερμηνεύτριας και να βλέπουμε ακόμα πιο συχνά τέτοια αφιερώματα, καθώς αυτά
είναι η πολιτιστική κληρονομιά μας κι οφείλουμε, όχι μόνο να τη διαφυλάξουμε,
αλλά και να τη μεταφέρουμε στις νεότερες γενιές.


0 Σχόλια