Άντης Χατζηαδάμος: Κείμενα λογοτεχνικά και άλλα, σχολιασμένη έκδοση απάντων του Κύπριου συγγραφέα και εικαστικού από τον Γιώργο Κεχαγιόγλου.
Περιγραφή
Το βιβλίο αυτό συγκεντρώνει και επανεκδίδει, καταρχήν, διορθωμένα και ερμηνευτικά σχολιασμένα σε επακόλουθο γλωσσάρι, όλα τα γνωστά και δημοσιευμένα μέσα στη δεκαετία του 1980 λογοτεχνικά έργα του Α. Χατζηαδάμου, καθώς και τα σχέδιά του που τα πλαισίωναν, μαζί με άλλα, μη αυτοτελώς δημοσιευμένα, πεζά κείμενά του κοινωνικής, καλλιτεχνικής και λογοτεχνικής κριτικής. Συμπεριλαμβάνει, επίσης, ανέκδοτο υλικό του αρχείου του ή άλλων αρχείων, πεζογραφικό και θεατρικό, ημερολογιακό, αυτοβιογραφικό και επιστολικό. Σε επίμετρο προσφέρονται χρονολόγιο για τη ζωή και το έργο του συγγραφέα, εργογραφικό σημείωμα για τις δημοσιεύσεις ή το αρχειακό καθεστώς των κειμένων του βιβλίου, βιβλιογραφία, επιλογή κριτικών κειμένων ή επιστολών που έγραψαν άλλοι για το λογοτεχνικό ή και εικαστικό έργο του, και μικρή επιλογή φωτογραφιών.
Φιλολογική Επιμέλεια: Γιώργος Κεχαγιόγλου, Τυπογραφική επιμέλεια: Λευτέρης Παπαλεοντίου
*
Ο Άντης (Ανδρέας) Χατζηαδάμος (Andy Adamos), 1936-1990, είναι ένας πρόωρα χαμένος Κύπριος εικαστικός καλλιτέχνης και λογοτέχνης. Ξεχώρισε με τα μοντερνιστικά, αντισυμβατικά και ανθρωπιστικά έργα του. Με πλούσιες τοπικές και ξένες εμπειρίες (έζησε από την εφηβική του ηλικία, και για μεγάλα διαστήματα, στη Νότιο Αφρική ως μετανάστης, σπουδαστής, δάσκαλος τέχνης ή και οικογενειάρχης πρόσφυγας, και εργάστηκε, για ένα διάστημα, και στην Ελλάδα ως συντηρητής αρχαιοτήτων) έφερε στην κυπριακή τέχνη πολλές από τις κατακτήσεις της νεότερης γλυπτικής, μπολιάζοντάς την και με γόνιμα στοιχεία της αφρικανικής τέχνης. Στη λογοτεχνία και στην κριτική ανανέωσε, με πλουσιότατη και ευρηματική γκάμα ρεαλισμού, φανταστικού και παράδοξου, τη μοντερνιστική (εξπρεσιονιστική, κυρίως) πεζογραφία και τη σατιρική ιδιωματική ποίηση και έριξε γρήγορες ματιές σε ποικίλα ζητήματα πολιτισμού, πάντοτε ως ενεργός πολίτης.
Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ο Άρχοντας του Σασπένς, μονογραφία του Βρετανού κριτικού κινηματογράφου Νιλ Σίνγιαρντ σε μετάφραση Πάρι Μνηματίδη, για τη σειρά "Με το Βλέμμα της Κριτικής.
Περιγραφή
Ο Χίτσκοκ μετέτρεψε τον φόνο σε μια μορφή τέχνης. Τα θρίλερ του είναι τα πιο βαθυστόχαστα και αυτά που έχουν αντιγραφεί πιο εκτεταμένα στον κινηματογράφο λόγω της επινοητικότητας της πλοκής τους. Ο Χίτσκοκ απολάμβανε τον τίτλο του «Άρχοντα του Σασπένς» αλλά ήταν ειδικός σε πολλά περισσότερα από αυτό. Πήγε στο Χόλιγουντ το 1939 ύστερα από μια σειρά έξοχων, γεμάτων ζωντάνια ταινιών γυρισμένων στη Βρετανία. Βρήκε αργά τον βηματισμό του κατά την πρώτη δεκαετία εκεί, αλλά γύρισε επιτυχίες όπως η Ρεβέκκα, Το Χέρι που Σκοτώνει και η Υπόθεση Νοτόριους. Από τον Άγνωστο του Εξπρές μέχρι τη Μάρνι, δεν γύρισε ούτε μία ταινία που να ήταν λιγότερο από άψογη. Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου, το Ψυχώ και τα Πουλιά είναι αριστουργήματα. Ο Χίτσκοκ ήταν ένας ιδιοφυής πλακατζής, αλλά πίσω από αυτό το διάσημο ευγενικό προφίλ βρισκόταν επίσης ένας μηδενιστής, ένας καθολικός ηθικολόγος, ένας φροϋδικός ψυχολόγος της σεξουαλικότητας, κι ένας καλλιτέχνης του οποίου οι ευαισθησίες ήταν έντονα εναρμονισμένες στη σύγχρονή εποχή του άγχους. Ήταν ένας πολύ σπουδαιότερος σκηνοθέτης απ’ ό,τι νόμιζε.
*
Ο Νιλ Σίνγιαρντ (Neil Sinyard, Αγγλία, 1945) είναι συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χαλ. Είναι μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και έχει τιμηθεί με το BP Arts Journalism Award το 1987. Έχει γράψει περισσότερα από τριάντα κινηματογραφικά βιβλία και μονογραφίες διάσημων σκηνοθετών όπως του Μπίλι Γουάιλντερ, του Στίβεν Σπίλμπεργκ, του Γούντι Άλεν, του Γουίλιαμ Γουάιλερ, του Μελ Μπρουκς, του Κλιντ Ίστγουντ κ.ά. Δίνει διαλέξεις για τον κινηματογράφο, επιμελείται εκπαιδευτικά προγράμματα στο National Film Theatre of London και υπήρξε κριτικός κινηματογράφου της Sunday Telegraph.
0 Σχόλια