Βιβλιοκριτική για το μυθιστόρημα "Οι τελετουργίες του νερού" της Εύα Γκαρθία Σαένθ Ντε Ουρτούρι | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς

 

Συγγραφέας: Εύα Γκαρθία Σαένθ Ντε Ουρτούρι
Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 448
Εκδόσεις: Ψυχογιός

2016. Ο Ουνάι Λόπεθ ντε Αγιάλα είναι αστυνόμος του Τμήματος Ανθρωποκτονιών της Αστυνομίας της Βιτόρια, ειδικός στη σκιαγράφηση προφίλ, όλοι όμως τον φωνάζουν Κράκεν. Πάσχει από αφασία του λάρυγγα, διότι ένας κατά συρροή δολοφόνος του κάρφωσε μια σφαίρα στο κεφάλι και γι΄ αυτό και δεν μπορεί να μιλήσει. Παρ΄ όλα αυτά συνεννοείται απρόσκοπτα χάρις στο σημειωματάριο του κινητού του.

Είναι ερωτευμένος με το αφεντικό του, την αστυνομική υποδιευθύντρια Άλμπα Ντίαθ ντε Σαλαβατιέρα, η οποία μάλιστα είναι έγκυος.

Η συνεργάτιδά του Κράκεν, η Εστίμπαλιθ Γκάουνα, του στέλνει μήνυμα, να τους βοηθήσει σε μια δολοφονία, αν και ο Κράκεν έχει αναρρωτική άδεια, διότι βρήκαν μια νεαρή κοπέλα κρεμασμένη ανάποδα με το κεφάλι της μέσα σε ένα καζάνι, στη σήραγγα Σαν Αντριάν στον Εθνικό Δρυμό Αϊσκόρι-Αράτς, στην περιοχή Άλαβα. Το σώμα της ήταν βυθισμένο μέχρι τους ώμους σε ένα καζάνι με νερό.

Την κοπέλα βρήκαν δύο ορειβάτες. Πρόκειται για ένα πολύ περίεργο θάνατο. Η  σκηνή του φόνου είναι περίπλοκη. Μόλις μπαίνουν οι αστυνομικοί με τον Κράκεν στην σήραγγα, υπήρχε ένα αλλόκοτο σκηνικό, θαρρείς και είχανε μπει στην σήραγγα για να βγούνε σε μια μηχανή του χρόνου, σε κάποια άλλη εποχή, όπου η τελετουργία ήταν εξίσου σημαντική με τον θάνατο. Υπήρχε κάτι διαχρονικό σε εκείνη τη σκηνή, σχεδόν αναχρονιστικό.

 Ο Κράκεν δεν κάνει λάθος, μαθαίνει από ένα φίλο του  αρχαιολόγο, ότι το χάλκινο καζάνι ήταν ο Λέβητας του Καμπάρθενο της Κανταβρίας, ηλικία περίπου 3.000 ετών. Ήταν ένας λέβητας ιρλανδικού τύπου, τυπικό δείγμα του κέλτικου πολιτισμού, που χρησιμοποιούνταν από τους Κέλτες για μαγείρεμα θυσιαστήριων προσφορών και για χύσιμο σπονδών. Ο Λέβητας αυτός είχε σχέση με τις τρεις Κέλτικες Θεότητες τις τρεις Matres, την τριάδα των θεών Μητέρων, που συνδέονται με τη γονιμότητα, τόσο της φύσης όσο και του ανθρώπου. Και οι Matres συνδέονται με τους Genii Cucyllatti τους κηδεμόνες τους, μια τριάδα κουκουλοφόρων,  που και αυτοί σχετίζονται με τη γονιμότητα …

Ο Κράκεν διστάζει να ασχοληθεί με τη δολοφόνία αυτή, αλλά όταν μαθαίνει το όνομα της κοπέλας, αποφασίζει να διαλευκάνει την υπόθεση και να βοηθήσει τους συνεργάτες του. Η  πνιγμένη κοπέλα λέγεται Άνα Μπελέν Λιάνιο  και ήταν ο πρώτος έρωτας του Κράκεν…

Το ψευδώνυμό της ήταν  Άναμπελ Λι  και τώρα ήταν νεκρή  και επιπλέον ήταν…  έγκυος τεσσάρων, πέντε μηνών. Η Άναμπελ Λι ήταν μια πετυχημένη σχεδιάστρια κόμικ.

Ο τρόπος του εγκλήματος δεν ήταν φυσιολογικός και φαινόταν ότι κάποιος ψυχοπαθής το έκανε αυτό στην Άνα Μπελέν Λιάνιο, κάποιος ψυχικά διαταραγμένος είχε σχεδιάσει τελετουργικά μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια. Το καζάνι ήταν ένα όπλο-φετίχ. Ο αρχαιολογικός χαρακτήρας όλων των αντικειμένων έδινε την εντύπωση αναβίωσης κάποιου μυστηρίου. Το δέντρο, η ιστορική τοποθεσία, ένα μουσειακό καζάνι, όπως το χάλκινο καζάνι…

Υπήρχε κάτι μεσσιανικό, μια αίσθηση ότι ο δολοφόνος εκπλήρωνε κάποια αποστολή σκοτώνοντας τελετουργικά την Άναμπελ Λι. Και αυτό που ανησυχούσε τον Κράκεν ήταν ένδειξη ψυχικής νόσου, ενός παθολογικού μυαλού, που είχε χάσει κάθε επαφή με την πραγματικότητα, που βρισκόταν σε κατάσταση παραληρήματος. Κι αυτό κυρίως τον άγχωνε, γιατί οι ψυχωτικοί δολοφόνοι, αποδεικνύονται απρόβλεπτοι…

Ο Κράκεν ανακαλύπτει ότι πρόσφατα η Αν Μπελέν Λιάνιο είχε κερδίσει 3.000.000 ευρώ στο λαχείο. Άρα τρείς είναι οι πιθανότητες του εγκλήματος. Πρώτον, τη σκότωσαν λόγω της εγκυμοσύνης και της πιθανής σύγκρουσης που θα προκαλούσε στο περιβάλλον της. Δεύτερο λόγω των χρημάτων που κέρδισε και Τρίτον ίσως βρίσκονται μπροστά σε ένα κέλτικο τελετουργικό, το κρέμασμα και η εμβύθιση σε έναν  λέβητα τριών χιλιάδων σχεδόν χρόνων, επιπλέον δολοφονήθηκε σε ένα πολύ άβολο σημείο για να σκοτώσεις κάποιον: στην κορυφή ενός βουνού μεταξύ δύο επαρχιών, που υπήρξε τόπος διέλευσης από τα προϊστορικά ακόμη χρόνια…

Ο Κράκεν, πέρα από αυτά που ανακάλυψε,  έχει ένα επί πλέον φόβο, γιατί η Άλμπα, η γυναίκα που αγαπά, είναι έγκυος  και κινδυνεύει να γίνει ο επόμενος στόχος του δολοφόνου…

Υπέροχη κι επιβλητική η ατμόσφαιρα του βιβλίου, με τις μαγευτικές περιγραφές των ιερών τοποθεσιών, τις γιορτές και τα λατρευτικά ήθη και έθιμα της  Κέλτικης μυθολογίας.

Ήταν οι τελετουργίες του νερού εξευμενιστικές τελετουργίες κι είχαν να κάνουν με τη γονιμότητα; Η θεά Ιβουλία των Κελτών συνδέεται με τη λατρεία του νερού;  Η τριάδα των θεών των Κελτών Νάμπια, Ρέβα και Ντέβα έχουν πολλά στοιχεία γονιμότητας και εξαγνισμού;  Το όνομα της  σήραγγας Σαν Αντριάν προέρχεται από την Αγία Τριάδα, τις  τρεις Matres; Το Σαν Αντριάν και το Φοντίμπρε υπήρξαν τόποι τελετών, ικεσιών και προσευχών; Τι σημαίνει threefold death, ο Τριπλός θάνατος των Κελτών;  Ο Τριπλός Θάνατος θεωρείται ένα είδος αποπομπής ή τιμωρίας γιατί προσέβαλες τις τρεις θεότητες; Είναι δυνατόν ένα άτομο να σκοτώνει εγκύους γυναίκες για να προστατέψει τα αγέννητα παιδιά; Τι σχέση έχουν με την Άνα Μπελέν Λιάνιο, οι τέσσερις φίλοι Λούτσο, Ασιέρ, Χότα και Κράκεν; Ποιος ήταν ο πατέρας του παιδιού που περίμενε η Άναμπελ Λι; Οι λέβητες του Καμπάρθενο και του Γκούντεστρουπ είναι ένα από τα ιερά σκεύη που χρησιμοποιείται στην ιεροτελεστία του Κέλτικου Τριπλού Θανάτου;

Κάτω από τη άγρια βία, κάτω από τους μύχιους ανθρώπινους φόβους, του μαγευτικού Κέλτικου πολιτισμού και του αλλότριου, διακρίνεται η ασυγκράτητη ευχέρεια, μιας καταπληκτικής συγγραφέως.

Ένα καθηλωτικό αστυνομικό μυθιστόρημα .

Απόλαυση ανάγνωσης.

Διαβάστε το.

Η ΕΥΑ ΓΚΑΡΘΙΑ ΣΑΕΝΘ ΝΤΕ ΟΥΡΤΟΥΡΙ γεννήθηκε στη Βιτόρια της Ισπανίας. Πήρε πτυχίο οπτικής και οπτομετρίας και εργάστηκε αρκετά χρόνια στον τομέα αυτόν, ώσπου πρόσφατα έγινε καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Αλικάντε. Είναι παντρεμένη κι έχει δύο παιδιά. Το 2012 το βιβλίο της La saga de los longevos χαρακτηρίστηκε εκδοτικό φαινόμενο, και μεταφράστηκε στα αγγλικά με μεγάλη επιτυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ακολούθησαν τα Los hijos de Adán και Pasaje a Tahití το 2014, και το 2016 ξεκίνησε η θρυλική τριλογία της Λευκής Πόλης. Η ΣΙΩΠΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΠΟΛΗΣ είναι το πρώτο μέρος της σειράς, που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο, σε σκηνοθεσία του πολύ γνωστού διεθνώς Ισπανού σκηνοθέτη Daniel Calparsoro (Ποιος κλέβει ποιον; και Το μυστικό της πεταλούδας).

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια