Βιβλιοκριτική για το μυθιστόρημα "Ο θάνατος του λόρδου Έτζγουερ" της Άγκαθα Κρίστι | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς

 


Συγγραφέας: Άγκαθα Κρίστι
Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 280
Εκδόσεις: Ψυχογιός


Η Άγκαθα Κρίστι θεωρείται ακόμη και σήμερα ένας από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς στην εξέλιξη του λογοτεχνικού -αστυνομικού ρεύματος. Διαφοροποιημένη πλήρως από τους υπόλοιπους συγγραφείς αστυνομικών της εποχής της, αποκτά το δικό της στυλ, το οποίο την βοηθά να ξεχωρίσει μέσα από τις μάζες. Αστυνομική λογοτεχνία έχουμε και πριν και μετά την Άγκαθα Κρίστι. Η ίδια όμως είναι σταθμός. Τα βιβλία της είναι μια κατηγορία από μόνα τους. Η πολυμορφική της προσωπικότητα αναδύεται μέσα από τις ιστορίες της. Πάντα έχει κάτι νέο να πει και κάτι διαφορετικό να προσφέρει. Δεν την βλέπουμε ποτέ να επαναλαμβάνεται. Η μανία της να παρατηρεί τις ανθρώπινες συμπεριφορές και να διακρίνει το «δάσος πίσω από το δέντρο», ήταν ίσως το πιο δυνατό της «εργαλείο». Τα βιβλία της είναι η ίδια η Άγκαθα.

Ο Ηρακλής  Πουαρό ήταν ένας κοντούλης, στρογγυλός άντρας, πολύ σικ, με το καπέλο, το μπαστούνι και το all time classic, τσιγκελωτό μουστάκι του. Ο ντετέκτιβ της Α.Κρίστι έπρεπε να διαθέτει πολύ κοφτερό μυαλό, να είναι ιδιόρρυθμος και μονομανής. Λάτρης της τάξης, δεν αντέχει οτιδήποτε δεν είναι καθαρό και τακτοποιημένο. Ο διάσημος Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό αναλαμβάνει να βοηθήσει την όμορφη Αμερικανίδα ηθοποιό, την Τζέιν Γουίλκινσον ,να απαλλαγεί από τον σύζυγό της ζητώντας το διαζύγιο το οποίο εκείνος αρνείται να της δώσει. Ο σύζυγός της Τζέιν Γουίλκινσον, ο λόρδος Έτζγουερ είναι πλούσιος ευγενής, δύσκολος χαρακτήρας στις απόψεις του και βαθιά συντηρητικός.

Ο Λοχαγός Άρθουρ Χέιστινγκς είναι φίλος του Πουαρό, που τον βοηθά στην υπόθεση. Είναι ο αφηγητής της ιστορίας. Ο φίλος του Λοχαγού, ο Πουαρό επέμενε πως το τυχαίο σχόλιο ενός αγνώστου στον δρόμο τον έβαλε στο σωστό μονοπάτι στη συγκεκριμένη υπόθεση .Σε κάθε περίπτωση, ήταν η μεγαλοφυΐα του αυτή που αποκάλυψε την αλήθεια. Χωρίς τον Ηρακλή Πουαρό αμφιβάλλει ο Λοχαγός αν το έγκλημα θα είχε αποδοθεί στον αυτουργό του.

Όταν ο Πουαρό θα συναντήσει για να πείσει, για το διαζύγιο, τον λόρδο Έτζγουερ, μένει έκπληκτος όταν μαθαίνει ότι ο λόρδος ήταν πρόθυμος να δώσει το διαζύγιο και μάλιστα της είχε στείλει πριν έξι μήνες ένα γράμμα ,όπου της έγραφε ότι θα της δώσει διαζύγιο, διότι είχε αλλάξει γνώμη. Από τα λεγόμενα της λαίδης Ετζγουερ, ο Πουαρό κατάλαβε ότι τον είχε πλησιάσει επανειλημμένα μέσω δικηγόρων, αλλά ο λόρδος ήταν ανένδοτος, ούτε μίλησε η λαίδη στον Πουαρό, για κάποιο γράμμα. Γράμμα η λαίδη στο Χόλιγουντ δεν έλαβε . Για ποιον λόγο λοιπόν τον έστειλε στον σύζυγό της; Μήπως ήθελε να τον χρησιμοποιήσει σε κάτι;  Ποιος λέει ψέματα από τους δύο ή ποιός υπεξαίρεσε το γράμμα και τι επιδίωκε;

Άρα η λαίδη είναι πλέον ελεύθερη να παντρευτεί τον δούκα του Μέρτον.  

Την επόμενη ημέρα από την οποία ο Ηρακλής Πουαρό επισκέφτηκε τον λόρδο Έτζγουερ ο λόρδος βρέθηκε από μια υπηρέτρια δολοφονημένος στο σπίτι του, στο Ρίτζεντ Γκέιτ. Με μια μαχαιριά στον σβέρκο, ακριβώς στις ρίζες των μαλλιών. Δεν υπήρξε κραυγή, δεν ακούστηκε τίποτα. Ο δολοφόνος γνώριζε που να χτυπήσει, σαν να είχε γνώσεις ιατρικής. Όταν μαχαιρώνεται κάποιος με τέτοιο τρόπο, ο θάνατος επέρχεται απίστευτα γρήγορα, σκοτώνεις άνθρωπο ακαριαία.

Ο επιθεωρητής της Σκότλαντ Γιαρντ, Τζαπ ,ζητάει βοήθεια από τον Ηρακλή Πουαρό, για να διαλευκάνουν την δολοφονία. Όλες οι υποψίες πέφτουν στην λαίδη Έτζγουερ, όμως η λαίδη την ώρα της δολοφονίας είχε άλλοθι, διότι βρισκόταν σε δείπνο του σερ Μ.Κόρνερ, στο οποίο παρευρίσκονταν 14 άτομα.

Μια νεαρή γυναίκα θέλει να απαλλαγεί από τον σύζυγό της .Πολλές φορές, ενώπιον μαρτύρων, δηλώνει ότι σκέφτεται να τον σκοτώσει, γιατί δεν της δίνει διαζύγιο. Μαθαίνει από τον Πουαρό, ότι ο λόρδος της δίνει επιτέλους το πολυπόθητο διαζύγιο.  Έπειτα την άλλη βραδιά βγαίνει έξω, πηγαίνει στο σπίτι του λόρδου, βάζει τον μπάτλερ να την αναγγείλει, μαχαιρώνει τον λόρδο και φεύγει. Όμως την ίδια ώρα η λαίδη βρίσκεται σε γεύμα. Έχει αυτό κοινή λογική; Δεν είναι λίγο ανόητο και ηλιθιότητα; Ποιο ήταν πλέον το κίνητρό της λαίδης να σκοτώσει τον λόρδο; Τι συμβαίνει λοιπόν; Ποιος άλλος είχε συμφέρον να σκοτώσει τον λόρδο Έτζγουερ; Θα την πληρώσει κάποιος αθώος ή ο ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό θα βρει τον πραγματικό δολοφόνο;

Ο Πουαρό είναι ένας έξυπνος και ευρηματικός χαρακτήρας, που μελετά και δίνει λύσεις, στα πιο σύνθετα και περίπλοκα ζητήματα.

Διαβάστε το, θα σας συναρπάσει.


Η Άγκαθα Κρίστι γεννήθηκε στην Αγγλία, στο Τορκί, το 1890. Είναι γνωστή κυρίως για τα αστυνομικά έργα της –εξήντα έξι μυθιστορήματα και δεκατέσσερις συλλογές διηγημάτων–, πολλά από τα οποία έχουν κεντρικό χαρακτήρα τον θρυλικό ντετέκτιβ Πουαρό ή την απαράμιλλη μις Μαρπλ. Έγραψε επίσης δύο αυτοβιογραφικά έργα, αισθηματικά μυθιστορήματα αλλά και θεατρικά, μεταξύ των οποίων το μακροβιότερο έργο στην ιστορία του σύγχρονου θεάτρου, την Ποντικοπαγίδα.
Η Άγκαθα Κρίστι, που έχει τιμηθεί από τη Βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου με τον τίτλο της Dame για τη συνεισφορά της στη λογοτεχνία, ανήκει στους δημιουργούς που διαμόρφωσαν καταλυτικά την εξέλιξη του αστυνομικού μυθιστορήματος. Παράλληλα, είναι η δημοφιλέστερη συγγραφέας όλων των εποχών, καθώς οι πωλήσεις των έργων της έχουν ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο αντίτυπα στην αγγλική γλώσσα και άλλο ένα δισεκατομμύριο σε μεταφράσεις. Πέθανε το 1976.
Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν σε νέα μετάφραση όλα τα αστυνομικά έργα της συγγραφέως.