Βιβλιοκριτική για το μυθιστόρημα "Άμα θέλω γίνομαι Διάβολος" του Αντώνη Παπαϊωάννου | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς

 



Συγγραφέας: Αντώνης Παπαϊωάννου
Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 208
Εκδόσεις: Δίαυλος



1824. Μεσολόγγι. Το ελεύθερο πλέον Μεσολόγγι έχει αντέξει στην πρώτη πολιορκία και οχυρώνεται για την πιθανότητα μιας δεύτερης.

Ο Γεωργάκης Σγουρδέλης είναι στοιχειοθέτης στην εφημερίδα «Ελληνικά Χρονικά» του Ιάκωβου Μάγερ, που εκδίδεται στο Μεσολόγγι. Ο Γεωργάκης ερωτεύεται όταν  βλέπει την όμορφη αρχοντοπούλα του πρόκριτου Βάλβη. Η ομορφιά της τον είχε αναστατώσει.

 Όμως  έτυχε σε αυτόν τον ερωτοχτυπημένο νέο, να βρει μέσα στα βούρλα του βάλτου της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου, νεκρή την Πηνελόπη Βάλβη. Το κεφάλι της ήταν  κομμένο. Όλες οι υποψίες της Αστυνομίας της Αιτωλίας και των πρωτοπαλίκαρων του Βάλβη, πέφτουν στον Γεωργάκη Σγουδέλη, που την βρήκε πρώτος. Αυτός να σκοτώσει; Και μάλιστα ό,τι αγαπούσε σε αυτήν την πόλη; Γιατί σώνει και καλά ήθελαν να υποδείξουν αυτόν για δράστη; Ποιος το έκανε; Τι λόγο είχε να το κάνει; Την είχαν πειράξει; Τι γύρευε η Πηνελόπη τέτοια ώρα στον βάλτο ; Ποια ήταν πραγματικά η Πηνελόπη Βάλβη; Και γιατί οι άντρες του Βάλβη βιάστηκαν να τον βγάλουν ένοχο; Γιατί ήθελαν να βρουν σώνει και καλά έναν ένοχο; Υποψιάζονταν κάποιον άλλο και ήθελαν να τον καλύψουν; Τι ώρα την σκότωσαν; Το βράδυ; Για ποια ελευθερία μιλάμε όταν κάποιος βλάπτει τη ζωή του άλλου;  Όταν την αφαιρεί;  Λευτερωθήκαμε από τους Τούρκους, για να σφάζουμε ο ένας τον άλλο;

Ο Γεωργάκης Σγουρδέλης αποφασίζει να ανακαλύψει και να εκδικηθεί αυτόν, που έσβησε τον ήλιο του…

 Ο Γεωργάκης κάνει το προσωπικό του χρέος στην αναζήτηση του δολοφόνου και την εξιχνίαση του εγκλήματος. Μετατρέπεται σε ένα πρώιμο ντετέκτιβ στα χρόνια της επανάστασης. Ψάχνει στον βάλτο εκεί που βρέθηκε νεκρή η Πηνελόπη και βρίσκει μέσα στο νερό ένα μεταλλικό κεντίδι .Θα τον βοηθούσε αυτό να εξιχνιάσει την δολοφονία;  

Η αστυνομία Αιτωλίας αδυνατεί να πράξει τα δέοντα επιφορτισμένη περισσότερο με την εξυπηρέτηση της εικόνας του Μαυροκορδάτου και της Διοίκησης.

Όμως το 1825 αρχίζει η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου. Πείνα, λοιμός, αρρώστιες, νεκροί, έκαναν την κατάσταση αφόρητη. Η Πολιορκία έχει φέρει τα πάνω κάτω. Χρέος του Γεωργάκη είναι να αναζητήσει τον δολοφόνο της Πηνελόπης Βάλβη. Όμως τέτοιες ώρες, τέτοια λόγια. Το χρέος τώρα ήταν άλλο και πολύ μεγαλύτερο. Να αντέξουν οι ελεύθεροι πολιορκημένοι. Να μείνουν ζωντανοί. Να σώσουν το Μεσολόγγι ξέροντας ότι έτσι σώζουν και την επανάσταση που κινδύνευε να χαθεί. Και άντεχαν. Αλλά μόνο τα στήθη τους.

Το τέλος του Μεσολογγίου πλησιάζει .Είτε με τους πεθαμένους μιλούσες πια, είτε με τους ζωντανούς ήταν το ίδιο. Ο θάνατος είναι θάνατος. Ηρωικός, ένδοξος, δίκαιος, άδικος, είναι πάντα θάνατος, πάει και τελείωσε. Της Πηνελόπης ήταν άδικος ο θάνατος. Απολογούνταν ο Γεωργάκης που τόσο καιρό, δυο χρόνια, δεν κατάφερε να κάνει το χρέος του να ανακαλύψει τον φονιά της. Δεν έπαψε να ψάχνει για τον άτιμο που την χάλασε. Αλλά κανείς δεν  μιλούσε του Γεωργάκη. Κανείς δεν νοιαζόταν για τον χαμό της Πηνελόπης. Είχαν να νοιαστούν για τον δικό τους χαμό, που δεν θα αργούσε. Φοβόταν τώρα ο Γεωργάκης μην έρθει το τέλος και φύγει χωρίς να εκπληρώσει το χρέος του .Χωρίς να τιμωρηθεί ο φονιάς .Τι θα της έλεγε αν τη συναντούσε;

Οι πρόκριτοι και οι άρχοντες, ο Παπαδιαμαντόπουλος, ο Ραζηκότσικας, ο Μακρής, ο Μπότσαρης, ο Τζαβέλλας και οι άλλοι θα πάρουν τη μεγάλη απόφαση για το γιουρούσι. Για την Μεγάλη  Έξοδο της φρουράς από το Μεσολόγγι, που θα γίνει τις 10 Απριλίου 1826, ημέρα Σάββατο, ξημερώνοντας των Βαΐων…

«Καλή συνάντηση στον άλλο κόσμο» άκουγες όλους να λένε…

Χαμηλοί τόνοι, ιδιαίτερη ατμόσφαιρα, πυρετώδης ρυθμός, γεμάτο δράση και ένταση το «Άμα θέλω γίνομαι Διάβολος» αποτελεί αυθεντικό δείγμα αστυνομικοκοινωνικού και ιστορικού μυθιστορήματος. Μια αστυνομική ιστορία μυστηρίου, με συνεχείς ανατροπές, που διαδραματίζεται στα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.

Πρόκειται για πολύ καλό, πρωτότυπο, διδακτικό και απολαυστικό βιβλίο.

Διαβάστε το.

Ο Αντώνης Παπαϊωάννου γεννήθηκε το 1959 στην Αρχαία Νεμέα Κορινθίας. Σπούδασε Δημόσιο Δίκαιο και Πολιτικές Επιστήμες και Θέατρο. 
Εργάστηκε για πολλά χρόνια στη Διαφήμιση ως κειμενογράφος και δημιουργικός διευθυντής καθώς και ως σύμβουλος επικοινωνίας σε πολλές επιχειρήσεις και οργανισμούς.
Έγραψε στίχους για την ελληνική δισκογραφία, που μελοποίησαν οι Γιάννης Σπανός, Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Διονύσης Τσακνής, Γιάννης Ζουγανέλης, Σάκης Τσιλίκης, Μιχάλης Τερζής, Σπύρος Κουρκουνάκης, κ.ά και ερμήνευσαν οι Δημήτρης Μητροπάνος, 'Aλκηστη Πρωτοψάλτη, Γλυκερία, Μιχάλης Βιολάρης, Καίτη Χωματά, Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Διονύσης Τσακνής, Γιάννης Ζουγανέλης, Σοφία Βόσσου κ.ά.
Έγραψε επίσης στίχους για πολλές θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ταινίες.
Εργάστηκε ως σεναριογράφος σε τηλεοπτικές σειρές και ως αρχισυντάκτης και κειμενογράφος σε πολλά ντοκιμαντέρ με ιστορικό, πολιτιστικό και λαογραφικό περιεχόμενο, καθώς και ως ραδιοφωνικός παραγωγός.
Ασχολείται συστηματικά με τη συγγραφή θεατρικών έργων, πολλά από τα οποία έχουν ανέβει σε αθηναϊκές σκηνές.
Υπήρξε εκδότης βιβλίων και περιοδικών, ενώ διετέλεσε σύμβουλος έκδοσης σε περιοδικά και περιφερειακές εφημερίδες.