Βιβλιοκριτική για το μυθιστόρημα "Οι Αθάνατοι" της Κλόϊ Μπέντζαμιν | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς

 


Συγγραφέας: Κλόϊ Μπέντζαμιν
Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 554
Εκδόσεις: Ωκεανός



«Οι άνθρωποι γνωρίζουν τα γινόμενα .

Τα μέλλοντα γνωρίζουν οι θεοί,

πλήρεις και μόνοι κάτοχοι πάντων των φώτων.

Εκ των μελλόντων οι σοφοί τα προσερχόμενα

αντιλαμβάνονται. Η ακοή

αυτών που κάποτε εν ώραις σοβαρών σπουδών

ταράσσεται. Η μυστική βοή

τους έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων.

Και την προσέχουν ευλαβείς…»  Κ.Καβάφης

1969. Τα τέσσερα παιδιά των Σαούλ και της Γκέρτη  Γκολντ, η Βάργια δεκατριών ετών, ο Ντάνιελ ένδεκα ετών, η Κλάρα εννέα ετών και ο Σάιμον επτά ετών, αποφασίζουν να πάνε σε μια γυναίκα στην Οδό Χέστερ του Λόουερ Ιστ Σάιντ της Νέας Υόρκης. Αυτή η γυναίκα είναι μία ρισίκα ,μια  μάντισσα και μπορεί να τους πει τη μοίρα τους. Μπορεί να τους πει πότε θα πεθάνουν!!! Αυτή η γυναίκα γνωρίζει πράγματα, αλλά δεν μπορεί να τα εμποδίσει. Κοιτάζει το αριστερό χέρι των παιδιών και τους λέει πότε θα πεθάνουν. Στην  Βάργια λέει ότι έχει πολύ χρόνο, θα πεθάνει ογδόντα οκτώ χρονών, το 2044, στο Σάιμον λέει ότι θα πεθάνει νέος, στη Κλάρα ότι θα πεθάνει στα 31 χρόνια της και στον Ντάνιελ το 2006, στα σαράντα οκτώ του χρόνια.

Η Βάργια αργότερα σπουδάζει Βιολογία, ο Ντάνιελ ελπίζει να γίνει στρατιωτικός γιατρός, αλλά η Κλάρα δεν θέλει να πάει στο κολέγιο, θέλει να κάνει μαγικά και να γίνει ταχυδακτυλουργός.

 Η Κλάρα μαζί με τον Σάιμον φεύγουν μόλις γίνονται ενήλικες και πηγαίνουν στην Καλιφόρνια. Η Κλάρα κάνει διάφορες δουλειές για να επιβιώσουν: σε οδοντιατρείο, ως ρεσεψιονίστ, σε εστιατόριο. Αργότερα θα δουλέψει σε βαριετέ, σε κέντρα διασκεδάσεως, σε λούνα παρκ, σε τσίρκο. Το δρώμενο που κάνει το λέει «Η Αθάνατη».

Ο Σάιμον ψάχνει για δουλειά και τελικά βρίσκει  στο μπαρ Περπ της οδού Κάστρο του Λος Άντζελες, στο οποίο θα χορεύει με άλλους πέντε άντρες. Πάει σε μια σχολή χορού, για να μάθει μπαλέτο και να μπορέσει να βελτιωθεί στη δουλειά του. Γδύνεται κάθε βράδυ και χορεύει στο αντρικό μπαλέτο, σε αυτό το μπαρ, που συχνάζουν γκέι. Του Σάιμον αρχίζουν να του αρέσουν οι άντρες , εκεί στο μπαρ θα γνωρίσει τον Ρόμπερτ, οπότε θα γίνουν ζευγάρι.

 Ο Σάιμον νιώθει φανταστικά με τη ζωή που κάνει στο Σαν Φρανσίσκο. Επειδή ήξερε ότι θα πεθάνει νέος, έκανε άστατη ζωή και δεν έπαιρνε καμία προφύλαξη, με τους άντρες που συναντούσε.   

Ώσπου κάποια μέρα το 1980 οι εφημερίδες αρχίζουν να γράφουν για μια νέα μορφή καρκίνου, που εμφανίζεται στους ομοφυλόφιλους. Κάποια σκούρα σημάδια άρχισαν να εμφανίζονται στο σώμα του Σάιμον. Ο γιατρός που τον εξετάζει του λέει ότι προσβλήθηκε από τον καρκίνο των γκέι. Τώρα ο Σάιμον θυμάται τη γυναίκα της οδού Χέστερ, που του είπε να τραβήξει από την τράπουλα τέσσερα χαρτιά και ήταν όλα τέσσερα μπαστούνια, όλα μαύρα και το τρομερό σοκ που ένιωσε, όταν του είπε ότι θα πεθάνει 21 Ιουνίου, όταν θα είναι τριάντα ένα χρονών.  Έτσι ακριβώς έγινε, πέθανε από AIDS  το 1982.

Η Κλάρα Γκολντ μπορεί και μετατρέπει ένα μαύρο μαντήλι σε ένα κόκκινο τριαντάφυλλο και έναν άσο σε ντάμα, παράγει κέρματα απ΄ το τίποτα, κάνει οφθαλμαπάτες, ταχυδακτυλουργικά, παρουσιάζει τα Σαγόνια της Ζωής, ένα δύσκολο και επικίνδυνο νούμερο, το ντουλάπι του Πρωτέα, την Δεύτερη Ματιά και την Απόδραση, σε διάφορα καμπαρέ.

Η Εβραία  Κλάρα θα γνωρίσει τον Ινδουιστή Ρατζ (Ρατζανικάντ Τσαπάλ),που κάνει και αυτός νούμερα φακιρικά, όπως το Κόλπο της Βελόνας και το Κλουβί που Εξαφανίζεται . Θα συνεργαστούνε και οι δυο στα καμπαρέ και στα τσίρκο που εμφανίζονται και τελικά θα παντρευτούν. Θα γεννηθεί μια μικρή χαριτωμένη κόρη, που την ονομάσανε Ρούμπη. Θα μετακομίσουν στο Λας Βέγκας, όπου θα κάνουν τις παραστάσεις τους.

Η Κλάρα άρχισε να προβληματίζεται για την άγνωστη μάντισσα γυναίκα, που είχε δίκιο για τον Σάιμον. Ήταν άραγε η γυναίκα τόσο ισχυρή φαινόταν ή μήπως έκανε η Κλάρα τα αναγκαία βήματα που έκαναν  την προφητεία να εκπληρωθεί; Η Κλάρα ξέρει ότι πλέον δεν έχει πολύ χρόνο. Αν η γυναίκα της οδού Χέστερ έχει δίκιο θα πεθάνει σε δύο μήνες…

Δεν το λέει στον Ρατζ γιατί θα την περάσει για τρελή …

 Η Κλάρα άρχισε τα βράδια να ακούει παράξενους χτύπους, που δεν μπορούσε να ακούσει ο Ρατζ . Χρονομετρώντας τον χρόνο ανάμεσα στους χτύπους αντιλαμβάνεται ότι αντιστοιχούν σε γράμματα και τελικά βγαίνει η λέξη « Meet!!», Συνάντηση. Η Κλάρα τώρα αρχίζει να πιστεύει ότι επικοινωνεί μαζί της ο Σάιμον πέρα από το χείλος του θανάτου. Αν ο Σάιμον και ο Σαούλ επικοινωνούν με την Κλάρα τότε η συνείδηση επιβιώνει του θανάτου του σώματος. Αν η συνείδηση επιβιώνει του θανάτου του σώματος, τότε όσα της έχουν πει για τον θάνατο δεν είναι αληθινά .Κι αν όσα της έχουν πει για τον θάνατο δεν είναι αληθινά ,τότε ίσως ο ίδιος ο θάνατος να μην είναι θάνατος. Αν η γυναίκα έχει δίκαιο και μπόρεσε να δει τον θάνατο του Σάιμον το 1969, τότε υπάρχει μαγεία στον κόσμο: κάποια περίεργη γνώση που αχνοφέγγει στην καρδιά του αγνώστου. Δεν έχει σημασία αν ή πότε θα πεθάνει η Κλάρα. Μπορεί να επικοινωνήσει με τη Ρούμπη, όπως επικοινωνεί τώρα εκείνη με τον Σάιμον. Μπορεί να ξεπεράσει τους περιορισμούς όπως ήθελε πάντα. Μπορεί να γίνει γέφυρα

Άλλη μέρα η Κλάρα ακούει πάλι χτύπους, την μια φορά βγαίνει Meet me, Συνάντησέ με  και την άλλη  Meet us, Συνάντησε Εμάς, δηλαδή τον νεκρό Σάιμον και τον νεκρό πατέρα της Σαούλ. Είναι 28 Δεκεμβρίου 1990. Αν η γυναίκα έχει δίκιο, η Κλάρα έχει ακόμη τέσσερεις ημέρες ζωή. Αν η γυναίκα έχει δίκαιο θα πεθάνει τη νύχτα που έχουν πρεμιέρα με τον Ρατζ.

Περίμενε η Κλάρα κάτι να αποδείξει ότι η προφητεία της γυναίκας ήταν αληθινή. Αυτό, όμως , είναι το κόλπο: πρέπει να την αποδείξει μόνη της η Κλάρα. Εκείνη είναι η απάντηση στον γρίφο, το δεύτερο μισό του κύκλου. Τώρα δουλεύουν συγχρονισμένες-διαδοχικά, σώμα με σώμα.

1η Ιανουαρίου 1991, η Κλάρα θα πεθάνει, όπως υποσχέθηκε η γυναίκα. Η Κλάρα κατρακυλά στο σκοτεινό ουρανό, στο απέραντο σύμπαν, γίνεται αστέρι. Θα αυτοκτονήσει!!!

Ο Ντάνιελ θα γίνει στρατιωτικός γιατρός και θα δουλέψει σε νοσοκομείο. Ο θάνατος του Σάιμον ήταν αρκετά οδυνηρός. Πώς είναι ήταν δυνατόν να χάσει τώρα και την Κλάρα; Πώς θα το άντεχε η οικογένεια; Όλα ξεκίνησαν με τη γυναίκα της οδού Χέστερ. Ο Ντάνιελ ήταν άθεος και είχε νιώσει ντροπή με τον παγανισμό του, για την επιθυμία του να μάθει το άγνωστο. Κανείς, δεν θα μπορούσε να έχει τέτοια δύναμη πάνω του: ούτε άνθρωπος ούτε θεός.  Ίσως, όμως, ο Θεός να μην είχε καμία σχέση με το τρομερό, έντονο ενδιαφέρον που τον οδήγησε στη μάντισσα, καμία σχέση με τους εξωφρενικούς ισχυρισμούς της. Θα πετύχει η μάντισσα την ημερομηνία θανάτου του;

Η Βάργια στα είκοσι επτά θα μετακομίσει σε δικό της διαμέρισμα, θα φύγει από την μητέρα της. Θα ξεκινήσει σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και θα σπουδάσει Μοριακή Βιολογία. Ειδίκευσή της ήταν η γονιδιακή έκφραση. Καταπιάνεται με έρευνες για τη μακροβιότητα, δοκιμάζοντας τα όρια μεταξύ επιστήμης και αθανασίας…

Η μάντισσα θα πετύχει την ημερομηνία θανάτου της;

Ένα λυρικό αριστούργημα για την οικογενειακή αγάπη, την πίστη και την αμφιβολία, την μαγεία και την πραγματικότητα, την γοητεία της αυταπάτης και το απρόβλεπτο της ανθρώπινης φύσης σε μια αφήγηση πάνω από την οποία βαραίνει αδιάκοπα ο θάνατος.

Μεταφράστηκε σε 28 γλώσσες. Bestseller στην λίστα των NewYorkTimes.

Διαβάστε το.

Η Κλόϊ Μπέντζαμιν έχει συγγράψει επίσης το  μυθιστόρημα Anatomy of Dreams που κατέκτησε βραβείο μυθοπλασίας Έντνα Φέρμπερ και ήταν υποψήφιο για ντο πρώτο βραβείο μυθιστορήματος του Cener for Fiction. Η Μπέντζαμιν κατάγεται από το Σαν Φρανσίσκο και έχει αποφοιτήσει από το Κολέγιο Βασάρ και το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν, όπου πήρε μεταπτυχιακό στη Μυθιστοριογραφία. Ζει στο Μάντισον του Ουισκόνσιν.