Δημήτρης Κοπαράνης: "Η Επικοινωνία του φαγητού είναι θέμα που χρειάζεται σοβαρότητα, συνέπεια, σεβασμό και αγάπη"



Ο Δημήτρης Κοπαράνης υπήρξε ένας από τους πρώτους food bloggers της χώρας. Μαγειρεύει επαγγελματικά από το 2011, γράφει για το φαγητό στο blog του (ένα από τα έξι κορυφαία στον κόσμο για το 2017), σε περιοδικά και sites. To 2014 δημιούργησε το πρώτο ελληνικό food viral, το #bougatsan, ένα υβρίδιο κρουασάν και μπουγάτσας. Σήμερα ασχολείται με την επικοινωνία της γαστρονομίας, γράφει συνταγές, κείμενα και βιβλία μαγειρικής, επιμελείται μενού και παράγει media content για εταιρείες φαγητού και εστιατόρια. Οι δεκάδες συνεργασίες με σημαντικά ονόματα του χώρου και μαγαζιά τα οποία φέρουν την υπογραφή του, τον ανέδειξαν και πλέον μπορεί επίσημα να θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους food bloggers, food editors και μάγειρες στη χώρα.
Φέτος κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο του, με τίτλο «Foodporn, Η συνταγή της επιτυχίας στα χρόνια του Instagram», εκδόσεις «Ελκυστής», κι εμείς βρήκαμε την ευκαιρία που ψάχναμε για να τον φιλοξενήσουμε στις Τέχνες με σκοπό να τον γνωρίσουμε καλύτερα.

Ας δούμε τι είχε να μας πει...

Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Λίχνο


Το 2014 δημιουργήσατε ένα food viral που ακούει στο όνομα bougatsan. Πώς συλλάβατε την ιδέα;

Το όνομα προέκυψε σε μια προσπάθεια να εξηγήσω το cronut, ένα άλλο viral που έκανε επιτυχία στην Αμερική. Τώρα η ιδέα της μπουγατσόκρεμας με τη σφολιάτα υπήρχε, παλαιότερα, ήταν ένα πιάτο που το έκανα σε μερικά pop up μενού, αλλά σε κανένα εστιατόριο. Δεν το ήθελε κανείς στον κατάλογο.

Είστε από τους πρώτους που δημιούργησαν food blog, και πλέον είστε ο ιδρυτής του dr.benefits. Πώς αντιλαμβάνεστε τις αλλαγές που έχει φέρει το internet στον τομέα του φαγητού τα τελευταία χρόνια;

Ξεκίνησα να γράφω για το φαγητό απ' το 2007. Είχα ένα blog τότε εξαιρετικά επιτυχημένο, τους καλούς μήνες έκανε και πάνω από 60.000 επισκέψεις. Δεν έγραφα συνταγές, ήταν σαν χρονογραφήματα τα κείμενα που έγραφα. Τότε οργάνωνα μυστικά δείπνα και γευσιγνωσίες σε κλειστά εστιατόρια, σε γκαλερί, σε πατάρια. Περνούσαμε τέλεια. Στο drbenefits κάνουμε άλλη δουλειά, πρακτικά ανανεώνουμε τις μεσογειακές συνταγές, βάζοντας στη συζήτηση τον διατροφικό παράγοντα. Είναι δίγλωσσο, εξαιρετικά επιτυχημένο και βραβευμένο.
Οι αλλαγές είναι τεράστιες και αδιανόητες και είναι ένας απ’ τους λόγους που το έγραψα αυτό το βιβλίο. Δεν υπάρχει κομμάτι της βιομηχανίας (του φαγητού και των εστιατορίων) που να μην έχει επηρεαστεί.

Φοβάστε τον κίνδυνο της υπερέκθεσης στα social media; Πώς τον αντιμετωπίζετε;

Δεν είναι θέμα που σκέφτομαι. Στο κομμάτι αυτό αναφέρομαι αναλυτικά στο βιβλίο. Μια βασική θεωρία της επικοινωνίας λέει πως Μέσο που δεν χρησιμοποιείς, δεν σ’ επηρεάζει. Επίσης, σήμερα ακόμη και αν δεν τροφοδοτείς εσύ με υλικό τα social media, θα το κάνουν οι άλλοι. Θα μιλήσουν για σένα. Θα ανεβάσουν. Πώς να μετρήσεις την ένταση της προβολής για να την περιορίσεις; Δεν ξέρω.

Γιατί στραφήκατε στη συγγραφή; Ποια ανάγκη σας ώθησε σ’ αυτήν;

Το 1994 δεν πέρασα στη Δημοσιογραφία για 3 μόρια. Επέστρεψα είκοσι χρόνια αργότερα για να σπουδάσω. Εκεί ανακάλυψα πως ιστορίες που δεν γράφονται, ξεχνιούνται.


Το ταξίδι σας, λοιπόν, στη συγγραφή ξεκίνησε με το βιβλίο «ΓΚΛΟΡΙΑ, ΔΕ ΧΙΟΝΊΖΕΙ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΎΓΕΝΝΑ ΣΤΗ ΛΕΠΤΟΚΑΡΥΑ». Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτή την εμπειρία, του πρώτου σας βιβλίου.

Τις πρώτες εικόνες του βιβλίου τις έγραψα στο πανεπιστήμιο, στο μάθημα Δημιουργικής Γραφής που έκανα με τη Σοφία Νικολαϊδου. Εγώ πήγα στο μάθημα αυτό για να μάθω να γράφω λεζάντες. Εκείνη την περίοδο είχα ένα μεγάλο συμβόλαιο με μια αλυσίδα εστιατορίων είχα 17 εστιατόρια στην επίβλεψη μου. Τον Απρίλη του 2019 προέκυψε ένα πρόβλημα υγείας και υποχρεώθηκα να αποχωρήσω. Δεν μπορούσα να κάνω πολλά πράγματα, έπρεπε να μείνω και πολύ μέσα, οπότε σκέφτηκα να δουλέψω τα κείμενα αυτά. Όταν τελείωσα με την ιστορία είχα ένα βιβλίο στα χέρια μου και σκέφτηκα να το κυκλοφορήσω. Όχι σαν success story, τι φοβερός συγγραφέας που είμαι, αλλά για να μην ξεχνάω το αυτονόητο: Όταν η δουλειά που κάνεις ανήκει σε κάποιον άλλο, είναι εύκολο να βρεθείς εκτός. Δεν έχει σημασία ούτε πόσο δούλεψες στο παρελθόν, ούτε τα νούμερα που έκανες.

Το νέο σας βιβλίο, έχει τίτλο «Foodporn, Η συνταγή της επιτυχίας στα χρόνια του Instagram» και απευθύνεται σε επαγγελματίες του χώρου της εστίασης, σεφ, επιχειρηματίες, επενδυτές, δημοσιογράφους, παραγωγούς περιεχομένου, αλλά και σε όσους θέλουν να κατανοήσουν το φαγητό και τη σχέση του με τα social media σήμερα. Γιατί αποφασίσατε να το γράψετε και πόσο απαιτητική αποδείχθηκε η διαδικασία της συγγραφής του.

Ήταν το θέμα της πτυχιακής μου εργασίας στο Πανεπιστήμιο. Ένιωθα τελείως άβολα να λέω την ιστορία μου αλλά κάποια στιγμή διαπίστωσα το εξής: Την έλεγαν οι άλλοι, με τον δικό τους τρόπο, για το δικό τους συμφέρον, τροποποιώντας την αλήθεια. Και αυτό δεν ήταν δίκαιο για κανέναν. Σκέφτηκα πως αν δεν πω εγώ την ιστορία, δεν θα την πει κανείς. Οπότε ξεκίνησα να τη γράφω. Δεν ήθελα όμως ένα βιβλίο που να λέει τι πιστεύω εγώ, αλλά ένα βιβλίο που να λέει την αλήθεια, οπότε χρειάστηκε να κάνω έρευνα, να διαβάσω και να μελετήσω για να κατανοήσω το φαινόμενο. Κράτησε δύο χρόνια περίπου.


Πείτε μας περισσότερες λεπτομέρειες για το περιεχόμενό του. Τι θα διαβάσει ο αναγνώστης σ’ αυτό;

Θα διαβάσει την αλήθεια, γραμμένη απ’ τον άνθρωπο που αν και δημιούργησε την πρωτοφανή αυτή επιτυχία, δεν έχει πλέον κανένα συμφέρον απ’ την επιτυχία αυτή. Μη σας ξεγελάει το εξώφυλλο, είναι μια έρευνα με στοιχεία και δεδομένα. Κάποια απ’ αυτά δεν θα αρέσουν. Το βιβλίο έχει άβολες αλήθειες για τους influencers, τα διαφημιστικά γραφεία και το σύστημα που καλλιεργούν. Όχι γιατί έχω προσωπική εμπάθεια στον όποιο Άκη αλλά γιατί ο κόσμος τελικά έχει κρίση και το δείχνει. Οπότε ας μη μας εντυπωσιάζουν τα likes και τα views.
Είναι τόσο δύσκολο να έχεις εστιατόριο σήμερα. Ανοίγεις και πρέπει να πληρώνεις. Το Δήμο, το ρεύμα, το νερό, το προσωπικό, το κράτος. Τώρα έχεις να πληρώνεις και τους Άκηδες. Έκανα λοιπόν έναν οδηγό για τους επαγγελματίες, της εστίασης, της διαφήμισης, των social media για μπορέσουν να σταθούν στο χώρο αποτελεσματικά και με συνέπεια. Η Επικοινωνία του φαγητού είναι θέμα που χρειάζεται σοβαρότητα, συνέπεια, σεβασμό και αγάπη.

Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο δημιουργό που πασχίζει να πραγματοποιήσει τα πρώτα του βήματα στο χώρο των social media σήμερα;

Να διαβάσει το βιβλίο μου και να έχει τα μάτια του ανοιχτά. Επίσης, χαίρομαι πολύ να ανταλλάσσω απόψεις με τους αναγνώστες μου στα social media. Ας επικοινωνήσουν μαζί μου!

Τι να περιμένουμε από εσάς στο εγγύς μέλλον; Έχετε κάποια σχέδια που μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας;

Δεν κάνω σχέδια, κάνω αυτό που μου αρέσει. Ετοιμάζω πάντως ένα βιβλίο συνταγών.


Πώς μπορεί κάποιος να προμηθευτεί το βιβλίο σας;

και σε όλα τα τα βιβλιοπωλεία. Αν κάπου και δεν υπάρχει, ας το ζητήσει, θα το στείλουμε αμέσως!

Να περιμένουμε κάποια παρουσίαση του στο προσεχές μέλλον;

Θα το ήθελα πολύ. Προέκυψαν οι περιορισμοί και δεν παρουσιάσαμε ούτε το πρώτο βιβλίο. Μια καλή ιδέα θα ήταν να τα παρουσιάσουμε και τα δυο μαζί!

Κύριε Κοπαράνη, σας ευχαριστούμε πολύ για την όμορφη συζήτηση και σας ευχόμαστε καλή επιτυχία στη συγγραφική σας πορεία.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Δημήτρης Κοπαράνης σπούδασε Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων και Δημοσιογραφία. Υπήρξε ένας από τους πρώτους food bloggers της χώρας. Μαγειρεύει επαγγελματι­κά από το 2011, γράφει για το φαγητό στο blog του (ένα από τα έξι κορυ­φαία στον κόσμο για το 2017), σε πε­ριοδικά και sites. Το 2014 δημιούργησε το πρώτο ελληνικό food viral, το #bougatsan, ένα υβρίδιο κρουασάν και μπουγάτσας. Σήμερα ασχολεί­ται με την επικοινωνία της γαστρο­νομίας, γράφει συνταγές, κείμενα και βιβλία μαγειρικής, επιμελείται μενού και παράγει media content για εται­ρείες φαγητού και εστιατόρια. Αυτό είναι το δεύτερό του βιβλίο.

https://drbenefits.wordpress.com