Ο συγγραφέας Αντώνης Ξυραφάς μετράει ήδη στη συγγραφική του πορεία τρία μυθιστορήματα. Μάλιστα το τρίτο κατά σειρά, που φέρει τον τίτλο «Αρσάμης της Περσίας» κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Βακχικόν» μόλις λίγους μήνες πριν. Σήμερα έχουμε τη χαρά να τον φιλοξενούμε στις Τέχνες σε μία άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου
Εργάζομαι στον τομέα της Υγείας και αγαπημένη μου ενασχόληση είναι να αφηγούμαι στον ελεύθερο χρόνο μου ιστορίες.
Για ποιο λόγο γράφετε;
Γράφω γιατί η λογοτεχνία είναι ζωή και η ζωή λογοτεχνία, αφού η επιθυμία για ζωή αποκτά τα φτερά της φαντασίας και γίνεται λογοτεχνία.
Ποιο λογοτεχνικό είδος σας κεντρίζει περισσότερο και γιατί; Μυθιστόρημα, διήγημα, παραμύθι ή κάτι άλλο;
Το μυθιστόρημα γιατί μπορεί με αυτό κάποιος όπως ακριβώς και ο ηθοποιός πάνω στη σκηνή να διανύσει το χρόνο ολόκληρων ζωών μέσα σε πολύ λίγη ώρα, όπως συμβαίνει στα όνειρα και να αναδείξει τα πεπρωμένα των ηρώων του αποκαλύπτοντας αλήθειες για την ανθρώπινη ύπαρξη και τη ζωή.
Θεωρείτε πως η λογοτεχνία του σήμερα προσφέρει το δικό της λιθαράκι στα γράμματα και τον πολιτισμό μας;
Σίγουρα όχι με όλα της τα πονήματα, πάντως δεν έχουν λείψει από καμιά εποχή οι αξιόλογοι δημιουργοί.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς; Δέχεστε επιρροές από το έργο τους στα δικά σας πονήματα;
Μου αρέσουν πολύ ο Προύστ και ο Κάφκα. Από τους νεότερους συγγραφείς μου αρέσουν για το ύφος τους ο Ζοζέ Σαραμάγκου και ο Κρασναχορκάϊ.
Είναι η συγγραφή έμπνευση της στιγμής ή μια διαρκής μελέτη και αποτέλεσμα αυστηρής αφοσίωσης του δημιουργού σε αυτό που πασχίζει να δημιουργήσει;
Κάποιες φορές υπάρχει μια έμπνευση της στιγμής, αλλά προτιμώ να την αφήνω στην άκρη ακόμα και για χρόνια για να δω στο τέλος αν εξακολουθεί να έχει ακόμα δύναμη γιατί η ωρίμανση μιας ιδέας δεν είναι κάτι που μπορεί να εκβιαστεί με κανέναν τρόπο. Επίσης μια ιδέα μπορεί να χτίζεται, να βελτιώνεται σε μήκος χρόνου. Όταν πάλι το κείμενο απαιτεί ιστορικά ή άλλα στοιχεία τότε χρειάζεται οπωσδήποτε και εξαντλητική μελέτη σε βάθος χρόνου.
Το αναγνωστικό κοινό στην Ελλάδα γιατί δε διαβάζει όσο θα έπρεπε;
Δυστυχώς έχουμε όχι μόνο έλλειψη αναγνωστικής κουλτούρας αλλά και γενικά έλλειψη παιδείας στην Ελλάδα και αυτό αντανακλάται παντού στην καθημερινότητα μας. Όποιος διαβάζει λογοτεχνία έρχεται πιο κοντά στη φύση και μαθαίνει να της δείχνει σεβασμό, εμείς όμως που δεν διαβάζουμε λογοτεχνία πετάμε τα απορρίμματα μας παντού, σε πεζοδρόμια, δρόμους, πάρκα και δάση, αυτό είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Πρόκειται για ένα αλληγορικό παραμύθι για ενήλικες, στο οποίο ο κεντρικός ήρωας βγαίνει στον πόλεμο για να σώσει την οικογένεια του από την επιβουλή του Κακού, ανακαλύπτοντας σταδιακά τα βήματα του δύσκολου μονοπατιού της εσωτερικής γνώσης του εαυτού του, μέσα από τις εμπειρίες του μεγάλου αγώνα του.
Από πού αντλήσατε έμπνευση για να γράψετε την ιστορία του;
Μου άρεσαν πάντα τα παραμύθια του Βολταίρου όπως «η πριγκίπισσα της Βαβυλώνας» ή ο «Βάθεκ» του Ουίλιαμ Μπέκφορντ. Ήθελα να γράψω κάτι έχοντας ως έναυσμα τέτοιου είδους παραμύθια.
Μια μεγάλη περιπέτεια το βιβλίο σας αυτό και όχι άδικα. Κυριολεκτικά και μεταφορικά ο κεντρικός σας ήρωας θα καταφέρει μέσα από τις προσωπικές του περιπέτειες να ανακαλύψει τον ίδιο του τον εαυτό, το πραγματικό νόημα της ύπαρξής του και την πραγματική του αξία. Γιατί επιλέξατε να γράψετε για τον Αρσάμη και όχι για κάποιον άλλον γνωστό ήρωα του αρχαίου κόσμου;
Πολλά είναι γνωστά για τους ήρωες του αρχαίου κόσμου, εγώ όμως ήθελα κάποιον που να μην είναι γνωστός, γιατί αυτό εξυπηρετούσε καλύτερα το χαρακτήρα των αφηρημένων ιδεών του μέσα στο πλαίσιο του παραμυθιού και γιατί το όνομα του θα έπρεπε να χάνεται μέσα στο όνειρο, μέσα στην αχλή του μύθου.
Το βιβλίο σας θα μπορούσε να θεωρηθεί περισσότερο ως ένα αλληγορικό παραμύθι που θίγει αρκετά φιλοσοφικά και θρησκευτικά θέματα. Αυτός ήταν ο σκοπός σας εξαρχής; Να δώσετε έμφαση στα ηθικά διδάγματα που προκύπτουν από την ανάγνωσή του;
Ο Αρσάμης κρατάει τις ηθικές κατευθύνσεις της θρησκείας του χωρίς να διστάζει να ασκήσει κριτική σε κάποια από τα κακώς κείμενα της, αλλά την εμπλουτίζει παράλληλα και με μια ηθική δημιουργική, μια ηθική που την αντλεί από τα καθημερινά του βιώματα.
Θα εντοπίσει ο αναγνώστης στον κεντρικό σας ήρωα στοιχεία της δικής σας προσωπικότητας;
Πάντα οι λογοτεχνικοί ήρωες πλάθονται σε σημαντικό βαθμό κατ’ εικόνα μας ή αντανακλούν τους βαθύτερους πόθους μας για τη ζωή ή όλα αυτά που νομίζουμε ότι θα κάνανε το ανθρώπινο ον καλύτερο.
Τελικά ποιο είναι το κεντρικό μήνυμα που περνάτε στον αναγνώστη μέσα από το βιβλίο σας αυτό;
Η ανώτερη ηθική που βασίζεται στο να αγαπάει ένας άνθρωπος τον εαυτό του, τους άλλους και τον κόσμο του, αν δεν μπορεί να μεταμορφώσει τα πάντα τότε μπορεί να μεταμορφώσει τον ίδιο σε κάτι ανώτερο, μπορεί να του εμφυσήσει θάρρος για να αντιμετωπίσει κάθε μια αντιξοότητα της ζωής, για να γίνει ένας πιο πλήρης συναισθηματικά και σοφός άνθρωπος.
Είστε ευχαριστημένος από τη συνεργασία σας με τις εκδόσεις «Βακχικόν»;
Φροντίζουν τα βιβλία σε κάθε στάδιο, από την επιμέλεια μέχρι την εκτύπωση τους και τα βιβλία μου τα έχουν διαφημίσει συστηματικά προκειμένου να υποπέσουν πιθανά στην αντίληψη περισσότερων αναγνωστών και αυτό είναι κάτι που σε άλλους εκδοτικούς οίκους δυστυχώς απουσιάζει παντελώς.
Σχεδιάζετε κάποια παρουσίαση του βιβλίου σας το προσεχές διάστημα;
Θα προσπαθήσω να βρεθώ σε υπογραφή αντιτύπων στο Ζάππειο τον Σεπτέμβριο και μετά θα γίνει και παρουσίαση του βιβλίου μου.
Επόμενα συγγραφικά βήματα κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα;
Έχω μια ιδέα για μυθιστόρημα την οποία αναπτύσσω εδώ και λίγα χρόνια.
Μια ευχή σας για το μέλλον;
Να βγούμε πιο δυνατοί όλοι στο τέλος από τις μεγάλες δυσκολίες της εποχής μας.
Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα απόσπασμα από το βιβλίο σας.
‘’Είναι η αλήθεια ότι κάποτε στην αρχαία Περσία, στην Βακτριανή, σε μια από τις μακρινές σατραπείες της δυναστείας των Αχαιμενιδών, ζούσε ένας ευγενής που είχε το όνομα Αρσάμης. Είχε μακρύ και σγουρό γένι, ψαρά μαλλιά και την χάρη του Ωρομάζδη να συντροφεύει τα βήματα του.
Το φημισμένο ανάκτορο του βρισκόταν πολλές παρασάγγες μακριά από την Περσέπολη, μέχρι εκεί που μπορούσε να πετάξει σε τριών ωρών καιρό το γεράκι. Ήταν ολόκληρο φτιαγμένο από γκρίζο ασβεστόλιθο και τα ταβάνια του κοσμούσαν χρυσοστόλιστα δοκάρια από περήφανους κέδρους από τα όρη του Λιβάνου’’.
Κύριε Ξυραφά, σας ευχαριστώ θερμά για την κουβέντα μας και σας εύχομαι καλή και δημιουργική συνέχεια σε ό,τι κι αν κάνετε.
Βιογραφικό:
Ο Αντώνης Ξυραφάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Είναι απόφοιτος της Νοσηλευτικής Σχολής του ΤΕΙ Αθήνας και του Προγράμματος Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ έχει παρακολουθήσει τα μαθήματα δημιουργικής γραφής της Χριστίνας Οικονομίδου στο Μικρό Πολυτεχνείο. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα Η σκιά του στρατιώτη, το οποίο κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2015 από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης, και Ο εφευρέτης, το οποίο κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2019 από τις Εκδόσεις Βακχικόν. Το μυθιστόρημα Αρσάμης της Περσίας είναι το τρίτο βιβλίο του.
0 Σχόλια