Λευτέρης Ευαγγελινός: " Η φαντασία είναι το είδος που προτιμώ τόσο να διαβάζω όσο και να γράφω"


Ο συγγραφέας Λευτέρης Ευαγγελινός φιλοξενείται για δεύτερη φορά στις Τέχνες, με αφορμή το νέο του βιβλίο, που αποτελεί συνέχεια του πρώτου και φέρει τον τίτλο «Στις Απαρχές της Δημιουργίας, Το πεπρωμένο του Ραθ – Βιβλίο Β’». Κυκλοφορεί, όπως και το πρώτο, από τις εκδόσεις «Συμπαντικές Διαδρομές».

Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου

Κύριε Ευαγγελινέ, καλώς ήρθατε για ακόμα μια φορά στις Τέχνες. Και βέβαια, δεν είστε μόνος. Στα χέρια σας κρατάτε το νέο σας βιβλίο, που κυκλοφόρησε μόλις τον Ιούνιο του 2022. Πώς νιώθετε γι’ αυτό; 

Καλώς σας βρήκα και πάλι! Ναι, δεν είμαι μόνος και πώς θα μπορούσα άλλωστε αφού έχω αφήσει μια ιστορία στη μέση που πρέπει να ολοκληρωθεί. Τον Ιούνιο του 2022 λοιπόν κυκλοφόρησε η συνέχεια του πρώτου μου βιβλίου και ήταν μια ακόμα αξέχαστη στιγμή καθώς έτυχε να κυκλοφορήσει στις Όψεις του Φανταστικού στην Αθήνα όπου μπόρεσα και το παρουσίασα μπροστά σε αρκετό κόσμο μαζί με το πρώτο της σειράς. Όσο για το ότι έχω ένα ακόμα βιβλίο στο όνομα μου, αποτελεί από μόνο του ένα λόγο να νιώθω ευτυχισμένος.

Τελικά, η συγγραφή στη ζωή σας ήρθε για να μείνει. Σωστά; 

Πάντα έγραφα, ακόμα και πριν εκδοθεί το πρώτο μου έργο. Η έκδοση σίγουρα μου έδωσε μια κινητήρια δύναμη να το κάνω πιο εντατικά και μεθοδικά, αλλά σίγουρα είναι κάτι που δεν θα σταματήσω να κάνω ποτέ.

Αν σας ζητούσαν να χαρακτηρίσετε με τρεις λέξεις τον εαυτό σας, ποιες θα ήταν αυτές;

Εσωστρεφής, φιλήσυχος, σκεπτικιστής.

Κι αν σας ζητούσαν να χαρακτηρίσετε με τρεις λέξεις το έργο σας συνολικά, ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσατε;

Περιπέτεια, δράση, φαντασία.

Είναι ξεκάθαρη πλέον η προτίμηση που δείχνετε για τη συγγραφή ιστοριών φαντασίας και μάλιστα της επικής\ηρωικής φαντασίας. Αυτή η προτίμηση οφείλεται στο ότι το νέο σας βιβλίο αποτελεί τη συνέχεια του προγενέστερου; 

Σίγουρα παίζει ρόλο το ότι αποτελεί τη συνέχεια του πρώτου, άρα και θα στέκεται πάνω στο ίδιο είδος, (επική/ηρωική), αλλά η φαντασία γενικότερα είναι ένα είδος που μου αρέσει και προτιμώ τόσο να διαβάζω όσο και να γράφω. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι συγγραφικά ασχολούμαι και με άλλα είδη, αλλά ακόμα δεν έχω κάτι ολοκληρωμένο.

Πριν αναφερθούμε συγκεκριμένα στο νέο σας βιβλίο θα ήθελα από τη μέχρι και σήμερα παρουσία σας στα γράμματα να μας παρουσιάσετε τις δικές σας εντυπώσεις για την απήχηση που έχει το έργο σας στο αναγνωστικό κοινό. Είστε ικανοποιημένος απ’ αυτήν ή προσδοκείτε το κάτι παραπάνω;

Λαμβάνοντας υπόψιν την ανταπόκριση που έχω λάβει γενικότερα αλλά και κατά την παρουσίαση των βιβλίων, θεωρώ ότι πάει καλά και πως δεν έχει απογοητεύσει όποιον του έδωσε την ευκαιρία να το διαβάσει. Πιστεύω πως κάθε συγγραφέας θέλει το έργο του να φτάσει σε όσους περισσότερους γίνεται, οπότε και εγώ αυτό προσδοκώ. Είναι μια διαδικασία που θέλει χρόνο και μεράκι για να σε μάθει το αναγνωστικό κοινό, οπότε συνεχίζω και εγώ να βάζω καθημερινά το χέρι μου όπου μπορώ για να προσεγγίσω νέους αναγνώστες. 

Έχετε λάβει κριτικές για το έργο σας; Τις λαμβάνετε υπόψη;

Έχω λάβει κάποιες κριτικές ειδικά για το πρώτο βιβλίο που βρίσκεται και περισσότερο καιρό εκεί έξω. Τις λαμβάνω ιδιαίτερα υπόψη καθώς είναι αυτό που βλέπει ο αναγνώστης από το έργο σου. Μέσω αυτών έχω αλλάξει και λίγο τρόπο προσέγγισης σε κάποια σημεία της ιστορίας καθώς είδα ότι δεν απέδιδαν όπως ακριβώς ήθελα. Πιστεύω ότι με βελτιώνουν οπότε όχι μόνο τις συμπεριλαμβάνω στις σημειώσεις μου, αλλά πολλές φορές τις ζητάω από άτομα που έχουν διαβάσει το βιβλίο μου. Το να γνωρίζω την αντικειμενική τους άποψη είναι σημαντικό για εμένα.

Θεωρείτε πως η πραγματικότητα έτσι όπως περιγράφεται στη λογοτεχνία του φανταστικού μπορεί να προκαλέσει περισσότερο το ενδιαφέρον του αναγνώστη; Μπορεί ακόμα να του περάσει και περισσότερα μηνύματα; 

Εξαρτάται από ποια σκοπιά θέλει να βλέπει ο καθένας την πραγματικότητα. Για εμένα το να περάσεις ένα μήνυμα σε ένα φανταστικό πλαίσιο μπορεί να είναι το ίδιο αποδοτικό όσο και σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο. Ο προβληματισμός και η ευαισθητοποίηση μπορεί να επέλθει, ανεξάρτητα του είδους που ανήκει το έργο. Σίγουρα όμως η φαντασία σου δίνει και το χώρο να θίξεις ζητήματα που φτάνουν μακριά από την πραγματικότητα του σήμερα. Εκεί μπορείς να περάσεις και μηνύματα που ίσως δεν θα δεις σε άλλα είδη εύκολα. Μια πυρηνική καταστροφή για παράδειγμα ή το μέλλον της ανθρωπότητας σε διακόσια χρόνια από σήμερα είναι θέματα που για να τα εξερευνήσεις χρειάζεται φαντασία και μόνο στη λογοτεχνία του φανταστικού μπορείς να τα συναντήσεις να λαμβάνουν χώρα.

Το δεύτερο βιβλίο σας, είναι αρκετά πολυσέλιδο. Μυθιστόρημά κι αυτό και έχει τον τίτλο «Στις Απαρχές της Δημιουργίας, Το πεπρωμένο του Ραθ – Βιβλίο Β’». Κυκλοφορεί, όπως και το πρώτο, από τις εκδόσεις «Συμπαντικές Διαδρομές». Η ερώτησή μου είναι εύλογη. Μπορεί ο αναγνώστης που δεν έχει διαβάσει το πρώτο σας μυθιστόρημα να διαβάσει κατευθείαν το δεύτερο; Η’ οφείλει να διαβάσει το πρώτο για να κατανοήσει τη συνέχειά του;

Η σειρά βιβλίων “Το πεπρωμένο του Ραθ” είναι μια ενιαία ιστορία. Κάθε βιβλίο αποτελεί μέρος της ίδιας ροής γεγονότων. Το δεύτερο είναι άμεση συνέχεια του πρώτου. Άρα ναι, πρέπει κάποιος να έχει διαβάσει το πρώτο για να διαβάσει το δεύτερο. Και αντίστοιχα θα πρέπει να έχει διαβάσει τα πρώτα δύο όταν με το καλό ολοκληρωθεί η τριλογία.

Ο τίτλος του βιβλίου είναι υποβοηθητικός; Παραπέμπει στην εποχή για την οποία γίνεται λόγος στο βιβλίο;

Κατά κάποιον τρόπο ναι. Γίνεται πιο κατανοητός ο τίτλος όταν διαβάσει κάποιος το πρώτο βιβλίο. Όλη η ιστορία των βιβλίων σχετίζεται αρκετά με την δημιουργία αυτού του κόσμου και το δεύτερο βιβλίο εξερευνά αρκετά αυτή τη σχέση του παρόντος με το μακρινό παρελθόν. Θεώρησα πως θα ήταν εύστοχο ο τίτλος να αναφέρεται σε αυτό καθώς είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ιστορίας και του δεύτερου μέρους ειδικότερα. 

Πείτε μας δυο λόγια για το περιεχόμενο της ιστορίας σας.

Η ιστορία ξεκινά, έχοντας τον πρωταγωνιστή στο επίκεντρο όλων των γεγονότων. Όλα ξεκινούν σε ένα άγνωστο τοπίο με ελάχιστες αναμνήσεις για το πού βρίσκεται και με ένα συνταρακτικό γεγονός που τον οδηγεί άμεσα στις κρυμμένες πτυχές αυτού του κόσμου. Μια προφητεία ονόματι “Το πεπρωμένο του Ραθ” τον στιγματίζει από την αρχή και κλίνεται να ανακαλύψει περισσότερα για αυτήν καθώς κανείς δεν ξέρει που ακριβώς τον οδηγεί. Το πρώτο βιβλίο ειδικά, έχοντας ένα πιο εισαγωγικό ύφος σε εισάγει στον κόσμο μέσα από τα μάτια του ήρωα. Μαζί του ανακαλύπτεις όσα αυτός ο κόσμος έχει να σου δείξει με μια πρώτη ματιά και έτσι επιτυγχάνεται ένα σημαντικό μέρος της κοσμοπλασιας που χρειάζεται για να οδηγηθεί τελικά κάποιος στο δεύτερο μέρος της ιστορίας. Πλέον, μιλάμε για μια πολυσέλιδη συνέχεια, όπου η ιστορία έχει διακλαδώσεις και ο ήρωας παύει να είναι το μοναδικό επίκεντρο. Πρόκειται για μια περιπέτεια πολλών ατόμων, όπου το καθένα έχει ένα ρόλο να παίξει στη συνέχεια αυτής της ιστορίας φαντασίας, όπου θεοί, άνθρωποι, μαγικά πλάσματα και ένας πόλεμος έχουν λάβει τα ηνία του κόσμου.

Το βιβλίο σας απευθύνεται αποκλειστικά στους αναγνώστες – λάτρεις της λογοτεχνίας του φανταστικού ή όχι μόνο σ’ αυτούς;

Σε αυτό το έργο έχω προσπαθήσει να προβάλω και πολλά στοιχεία της δικής μας πραγματικότητας, αλλά και προβληματισμούς της καθημερινότητας μας. Ωστόσο, δεν παύει να είναι ένα high fantasy έργο που ο πυρήνας της ιστορίας του ξεδιπλώνεται πάνω σε έναν εντελώς καινούργιο και ξένο κόσμο. Δεν ξέρω αν απευθύνεται αποκλειστικά στους λάτρεις του φανταστικού, αλλά σίγουρα θα είναι πιο οικείο σε κάποιον που έχει διαβάσει παρόμοια έργα του είδους. Άξιο αναφοράς είναι ωστόσο, πως και όσοι το διάβασαν, που δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία με το είδος, τους φάνηκε αρεστό και άφησαν αρκετά θετικά σχόλια. Εν κατακλείδι, έχει να κάνει περισσότερο με τον ίδιο τον αναγνώστη πιστεύω πάρα με το είδος της ιστορίας.

Μπορεί να αποτελέσει ανάγνωσμα και για το εφηβικό κοινό;

Υπάρχουν κάποιες σκληρές σκηνές βίας που ενδεχομένως να είναι ακατάλληλες για κάποιες μικρότερες ηλικίες. Δεν ξέρω ακριβώς που βρίσκεται το όριο όμως. Προσωπικά, ως έφηβος διάβαζα παρόμοια βιβλία και έπαιζα παιχνίδια που με είχαν εξοικειώσει με τέτοιου είδους εικόνες, αλλά κάθε άνθρωπος και διαφορετικός. Νομίζω δεν επικεντρώνεται τόσο σε αυτά τα στοιχεία για να γίνει πλήρως ακατάλληλο για κάθε έφηβο. Όλα ανήκουν στην σφαίρα της φαντασίας και όσο αυτά παραμένουν εκεί και δεν επηρεάζουν αρνητικά το άτομο, δεν πιστεύω να υπάρχει πρόβλημα.

Θα υπάρξει και μέρος Γ’ του συγκεκριμένου βιβλίου στο μέλλον; Ή η ιστορία του ήρωα Ραθ ολοκληρώνεται με το μέρος Β’;

Ναι, θα υπάρξει συνέχεια, που γράφω ήδη και βρίσκεται σε μια καλή πορεία. Η ιστορία του Ραθ θα ολοκληρωθεί με το μέρος Γ’. 

Εκδόσεις «Συμπαντικές Διαδρομές» κι αυτή τη φορά; Να φανταστώ ότι είστε αρκετά ικανοποιημένος από τη μέχρι τώρα συνεργασία σας;

Με τις Συμπαντικές Διαδρομές έχουμε ξεκινήσει εξ αρχής μια ωραία συνεργασία όπου εμπιστεύτηκαν το έργο μου και ως τώρα βαδίζουμε μαζί. Αυτή η ιστορία είναι και δική τους γιατί χωρίς τη δική τους συμμετοχή, ίσως να μην έφτανα σήμερα στο σημείο να γράφω με την ίδια όρεξη. 

Σχεδιάζετε κάποια παρουσίαση του βιβλίου σας το προσεχές διάστημα;

Ναι φυσικά, στο φεστιβάλ παρουσιάσεων Όψεις του Φανταστικού που διοργανώνει ο εκδοτικός οίκος. Δεν γνωρίζω κάποια ημερομηνία ακόμα, αλλά ευελπιστώ να είμαι παρόν.

Επόμενα συγγραφικά βήματα κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα για κάτι τέτοιο;

Έχω πολλά στο μυαλό μου πέρα από τη σειρά που γράφω ήδη. Δεν ξέρω πότε θα έχω κάτι έτοιμο, αλλά σίγουρα έχω πλάνα για το μέλλον. Το επόμενο έργο ωστόσο ίσως να μην ανήκει στην σφαίρα της φαντασίας. Μένει να δω κατά πόσο θα είμαι ικανοποιημένος και ο ίδιος από το αποτέλεσμα.

Μια ευχή σας για το μέλλον;

Ειρήνη εύχομαι κατά κύριο λόγο. Το τελευταίο διάστημα έχουμε δει πολλά. Ελπίζω να μην τα ζήσουμε και ποτέ.

Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο σας. 

Οι φυλλωσιές απλώνονταν σαν πέπλο πάνω από τα κεφάλια τους και τα κλαδιά είχαν ένα σκουρότερο καστανό χρώμα από το συνηθισμένο, που έμοιαζε με βρεγμένο χώμα. Μύριζαν και το ίδιο. Ήχοι γέμιζαν το τοπίο με τις μελωδίες της φύσης ενώ πολλά δέντρα φαίνονταν σαν να ήταν σε αυτό το μέρος από την αρχή του κόσμου. Οι κορμοί τους ήταν τεράστιοι και ογκώδεις ενώ οι κορυφές τους ήταν τόσο ψηλά κρυμμένες, πίσω από τα πυκνά κλαδιά των υπόλοιπων δέντρων, που κανείς τους δεν μπορούσε να πει με σιγουριά πόσο ψηλά εκτείνονταν. Η υγρασία τους τρυπούσε τα κόκαλα και ποτάμια με πεντακάθαρα νερά συχνά έκοβαν τον δρόμο τους. Ψάρια, που ποτέ τους δεν είχαν ξαναδεί, κατέβαιναν με φόρα τα ποτάμια, ενώ άλλα πήγαιναν κόντρα στο ρεύμα, δημιουργώντας έτσι μία αίσθηση ενός φυσικού δρόμου. Ήταν ποτάμια που πήγαζαν από τις κορυφές των βουνών τριγύρω τους και έφταναν μέχρι και τον Αιθέριο Ωκεανό στα δυτικά τους. Όλα έδειχναν να είναι σε μία απόλυτη αρμονία γύρω τους μέσα στην αγριότητα του τοπίου. Τίποτα δεν μαρτυρούσε την παρέμβαση του ανθρώπου σε αυτό το μέρος. Δεν υπήρχαν δρόμοι, παρά μόνο στενά μονοπάτια, που και αυτά έμοιαζαν σαν να έχουν ανοιχτεί από την ίδια τη φύση. Αν αυτές είναι οι συνθήκες, που πάντα επιθυμούσε η Νίραμαρ να επικρατούν στον κόσμο, τότε θα απογοητευόταν πάρα πολύ, βλέποντας τον κόσμο έξω από αυτό το μέρος, σκέφτηκε ο Ραθ. Εδώ η ζωή βρισκόταν σε ένα άγριο αλλά ταυτόχρονα πρώιμο και όμορφο στάδιο, που είχε πάψει να υπάρχει στα όσα μέρη είχε περπατήσει ως τώρα.

Κύριε Ευαγγελινέ, σας ευχαριστώ και πάλι για την κουβέντα μας και σας εύχομαι καλή και δημιουργική συνέχεια σε ό,τι κι αν κάνετε.

Ευχαριστώ πολύ και καλή συνέχεια και σε εσάς. Ελπίζω να τα πούμε ξανά σύντομα με την ολοκλήρωση αυτής της ιστορίας.

Βιογραφικό:
Με καταγωγή από τον Λαύκο και την Αργαλαστή του Νότιου Πήλιου, μεγάλωσε στον Βόλο και σπούδασε στο τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Τρέφοντας μεγάλη αγάπη για τις ιστορίες φαντασίας από μικρός, δεν άργησε να φτιάξει τον δικό του φανταστικό κόσμο. Το 2021 εκδόθηκε το πρώτο του βιβλίο της σειράς ηρωικής-επικής φαντασίας ονόματι «Το πεπρωμένο του Ραθ» από τον εκδοτικό οίκο «Συμπαντικές Διαδρομές». Μέσω της λογοτεχνίας εκφράζει και καταθέτει τις ανησυχίες του για τον πραγματικό κόσμο, αφήνοντας έτσι μέσα στα κείμενά του ένα μεγάλο μέρος του εαυτού του, αλλά και μία αντανάκλαση των σκέψεών του. Ταυτόχρονα με την πεζογραφία ασχολείται με την ποίηση, αλλά και με την συγγραφή διηγημάτων που εντάσσονται σε διάφορα λογοτεχνικά είδη.