Βασίλης Λινάρδος: "Παρόλες τις δυσκολίες υπάρχει σημαντική εκδοτική παραγωγή και ποιότητα"


Σήμερα στις Τέχνες φιλοξενούμε έναν πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα, τον Βασίλη Λινάρδο. Το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε πολύ πρόσφατα από τις εκδόσεις «Ελκυστής» και φέρει τίτλο «Ματωμένο παρελθόν».
Πάμε να τον γνωρίσουμε καλύτερα...

Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου



Κύριε Λινάρδο, πώς θα συστήνατε ο ίδιος τον εαυτό σας στο αναγνωστικό κοινό;

Θα έλεγα ότι είμαι ένας πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας που φιλοδοξεί να ανοίξει έναν δίαυλο επικοινωνίας μαζί του, με μέσο την συγγραφική μου δραστηριότητα.

Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να εκφραστείτε μέσω της συγγραφής;

Εσωτερική ανησυχία. Ένα είδος εκτόνωσης που οφείλω στον εαυτό μου.

Πώς συνδυάζεται η συγγραφική σας δραστηριότητα με το αντικείμενο των σπουδών σας, αλλά και με την επαγγελματική σας ενασχόληση;

Μεταξύ τους αυτά τα δύο δεν νομίζω να έχουν κάποια σχέση. Ίσως το μόνο κοινό στοιχείο όσων αφορά τον μηχανολογικό εξοπλισμό των μουσείων που αναφέρονται στο βιογραφικό μου, ανήκουν στο παρελθόν, όπως και το πρώτο βιβλίο μου που εκδόθηκε αναφέρεται στο παρελθόν. Άλλωστε η λέξη αυτή αποτελεί και μέρος του τίτλου του βιβλίου. Δεν εργάστηκα όμως μόνο για την δημιουργία μουσείων, όπως επίσης έχω γράψει και αφηγήματα που αναφέρονται στον σύγχρονο κόσμο και φιλοδοξώ να εκδοθούν. Και στις δύο όμως περιπτώσεις που είχαν να κάνουν με το παρελθόν, είτε η δουλειά μου στα μουσεία είτε η συγγραφική μου δραστηριότητα, έπρεπε να συνομιλήσω με τους πρωταγωνιστές της εποχής, για διαφορετικά όμως θέματα και λόγους.

Από πού αντλείτε γενικότερα έμπνευση για να πλάσετε τις ιστορίες σας;

Από τα προβλήματα που οι κυβερνώντες δημιουργούν στην ανθρώπινη κοινωνία. Απομονώνω ένα σύγχρονο κοινωνικό πρόβλημα, πλάθω εκείνους τους χαρακτήρες που εγώ θέλω και πάνω σε ένα στόρι χτίζω την ιστορία. Το ΜΑΤΩΜΕΝΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ η Αφορμή έχει σχέση με το προσφυγικό πρόβλημα. Είναι το πρώτο βιβλίο της τριλογίας της Σμύρνης. Συνολικά θα είναι μία σειρά από έξι βιβλία – τρις χρονολογικές ενότητες. Ο τίτλος τριλογίας της Σμύρνης έχει και συναισθηματικές προεκτάσεις για μένα, γι’ αυτό τον διάλεξα σαν τίτλο.

Τι προσφέρει η σύγχρονη λογοτεχνία στον άνθρωπο κατά τη γνώμη σας;

Μερικές φορές φυγή από την πραγματικότητα μέσω των ηρώων της. Μερικές φορές ταυτίζονται με τους ήρωες και βρίσκουν την δικαίωση που δεν μπορούν να βρούνε στον πραγματικό κόσμο. Σε άλλους πάλι μερικές όμορφες χαλαρές στιγμές ή όλα αυτά μαζί. Όλα τα παραπάνω που ανέφερα δημιουργούν και συναισθήματα. Συγκίνηση, γέλιο, χαρά, λύπη…

Πιστεύετε ότι οι άνθρωποι με την ολοένα και αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου διαβάζουν βιβλία στις μέρες μας;

Όλο και λιγότερο. Θα ήθελα να απευθυνθώ στους νέους με αφορμή την ερώτηση και να τους πώ, ότι πολλές φορές θα βρούν σε ένα βιβλίο περισσότερη ένταση και πάθος απ’ ότι στο διαδίκτυο

Ποια είναι η γνώμη σας για την εκδοτική πραγματικότητα στην Ελλάδα;

Παρόλες τις δυσκολίες υπάρχει σημαντική παραγωγή και ποιότητα.


Θέλω να σταθώ στο βιβλίο που κυκλοφόρησε πολύ πρόσφατα από τις εκδόσεις «Ελκυστής», μόλις λίγες μέρες πριν, το μυθιστόρημά σας με τίτλο «Ματωμένο παρελθόν». Πρόκειται για μια ιστορία αρκετά ενδιαφέρουσα, με πολλές εικόνες, έντονη πλοκή, κινηματογραφική ροή που οπωσδήποτε κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη από την αρχή ως το τέλος της ανάγνωσης. Και παρότι πρόκειται για μυθοπλασία, δεν παύει να αντλεί στοιχεία κι από την ιστορική πραγματικότητα της Μικρασιατικής καταστροφής, δίνοντας πραγματικά την αίσθηση στον αναγνώστη ότι τα γεγονότα που περιγράφονται στις σελίδες του βιβλίου αυτού είναι αληθινά. Η κυκλοφορία του βιβλίου σας συμπίπτει και με τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν σκόπιμη η επιλογή του χρόνου έκδοσής του; Κι αν ναι, γιατί;

Δεν ήταν σκόπιμη. Βέβαια αν με ρωτήσετε πότε ήθελα να εκδοθεί το βιβλίο, θα σας έλεγα μέσα στην άνοιξη που μας πέρασε, για τον λόγο ότι είναι η χρονιά επέτειος της μικρασιατικής καταστροφής και θα είχε τον χρόνο να ωριμάσει στην συνείδηση του κοινού. Δεν θα με πείραζε όμως να είχε εκδοθεί και πολύ νωρίτερα, για να πάρουν την σειρά τους και τα επόμενα που έχω γράψει. Άλλωστε και η συνέχεια που ακολουθεί το δεύτερο δηλαδή βιβλίο διαδραματίζεται στην Τουρκία μετά την καταστροφή της Σμύρνης και ταυτόχρονα στην Συρία, που βρισκόταν κάτω από την Γαλλική κυριαρχία.

Πείτε μας δυο λόγια για το περιεχόμενο της ιστορίας σας. Τι θα διαβάσει ο αναγνώστης πιάνοντας το βιβλίο σας στα χέρια του;

Για να ξετυλιχτεί η ιστορία χρειαζόταν η αφορμή. Η αφορμή ήταν η δολοφονία ενός Σύριου πρόσφυγα στην σύγχρονη Αθήνα. Τα αντικείμενα του νεκρού και περισσότερο οι φωτογραφίες που κουβαλάει μαζί του, μας μεταφέρουν στην Σμύρνη. Η πλοκή ξεκινά λίγο πριν την αποβίβαση των ελληνικών στρατευμάτων στην πόλη της Σμύρνης και η ήρωες του αρνητικοί και θετικοί κινούνται στον αθέατο κόσμο των κατασκόπων. Είναι αυτοί που ετοιμάζουν το έδαφος για να ευδοκιμήσουν τα επεκτατικά σχέδια των χωρών τους. Κινούνται αθέατοι μέσα στα κοινωνικά δρόμενα της πόλης, υπομονεύοντας ζωές ανθρώπων. Είναι ένα βιβλίο με κατασκόπους και αστυνόμους και ανάμεσα σε αυτούς διάφορες αντιστασιακές ομάδες τούρκων.

Ποιο υπήρξε το ερέθισμά σας για να ξεκινήσετε τη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου;

Οι σύγχρονοι πρόσφυγες που κατακλύζουν την χώρα μας, το δράμα μιας χώρας που ονομάζεται Συρία και η καταγωγή μου από την μεριά του πατέρα μου.

Γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο για το βιβλίο σας;

Γιατί πρόκειται για ένα ματωμένο παρελθόν και ένα διαχρονικό πρόβλημα αυτό των προσφύγων, που ιδιαίτερα στις μέρες μας ζωντανεύουν το δικό μας ματωμένο παρελθόν. [Τον ξέρουμε τον ένοχο είναι γνωστή η αιτία.] Είναι λόγια που έγραψε ένας άλλος πρόσφυγας από την περιοχή της Σμύρνης ο Αγγουλές.


Παρότι οι χαρακτήρες του βιβλίου σας είναι φανταστικοί, θα εντοπίσει ο αναγνώστης σ’ αυτούς στοιχεία υπαρκτών προσώπων;

Είναι μέσα στις προθέσεις μου. Προσπαθώ μέσα από την πλοκή του βιβλίου να μεταφέρω όσο ποιο πειστικά μπορούσα, το πως ήταν η ζωή στην Σμύρνη, όποτε ναι θα εντοπίσει στοιχεία υπαρκτών προσώπων. Άλλωστε κάποια από αυτά είναι υπαρκτά πρόσωπα. Ο Βασίλης Λινάρδος και η Ευαγγελία Μισιρλή είναι υπαρκτά πρόσωπα και πολλά από τα λόγια που θα διαβάσει ο αναγνώστης στο βιβλίο είναι δικές τους περιγραφές.

Επιχειρείτε ως συγγραφέας μέσα από την ιστορία σας να προβάλλετε την προσωπική απόγνωση των ηρώων σας για να φέρετε στο φως το ανθρώπινο δράμα. Για ποιο λόγο επιμένετε σ’ αυτό; Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στον αναγνώστη;

Να γίνουμε φραγμός στον πόλεμο. Τους πρόσφυγες τους γεννά ο πόλεμος και τον πόλεμο τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Οι μικροί λαοί πρέπει να διαλέξουν ποιον πρέπει να έχουν δυνάστη για να τους προστατεύει. Πρέπει λοιπόν για να πάψει να υπάρχει αυτό το δράμα να υψώσει όλη η ανθρωπότητα το ανάστημα της ενάντια σε αυτά τα συμφέροντα. Κανείς λαός δεν είναι νικητής σε έναν πόλεμο. Δίπλα στην πόρτα μας σήμερα έχουμε τον πόλεμο στην Ουκρανία. Εκεί αυτή την στιγμή διαδραματίζεται ένα παρόμοιο δράμα.

Το βιβλίο σας απευθύνεται αποκλειστικά σε ενήλικες ή μπορεί να αποτελέσει ανάγνωσμα και για το εφηβικό κοινό;

Οι ήρωές μου είναι έφηβοι. Ερωτεύονται κάνουν όνειρα. Μαζί με το δράμα που αναφέρατε προηγουμένως, στο βιβλίο υπάρχει και η φωτεινή πλευρά της ζωής που είναι τα όνειρα των νέων ανθρώπων. Πιστεύω πως ναι, απευθύνεται και στο εφηβικό κοινό.

Στο βιβλίο σας αυτό συνεργάζεστε για πρώτη φορά με τις εκδόσεις «Ελκυστής». Είστε ευχαριστημένος από τη μέχρι τώρα συνεργασία σας;

Για αρχή μπορώ να πω απόλυτα.

Σχεδιάζετε κάποια παρουσίαση του βιβλίου σας το προσεχές διάστημα;

Αρκετές θα έλεγα, με τον καινούργιο χρόνο.

Επόμενα συγγραφικά βήματα κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα;

Η ιστορία της τριλογίας της Σμύρνης θα τελειώσει στο έκτο βιβλίο όταν ο αστυνόμος Δεμιρόγλου θα συλλάβει τους δολοφόνους του μακρινού ξαδέλφου του που ήρθε από την Συρία ονομάζεται Δεμίρης και κάποιοι για κάποιον λόγο τον σκότωσαν.

Μια ευχή σας για το μέλλον;

Να αγαπήσει το αναγνωστικό κοινό τους χαρακτήρες των ηρώων μου.

Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο σας. 

Όπως καταλάβατε το κύριο επάγγελμα του κυρίου Τζον δεν ήταν μαθηματικός. Μου είχε πει ότι αυτήν την εποχή η Σμύρνη είχε γεμίσει κατασκόπους, δεν μου είπε όμως ότι και αυτός ήταν ένας από αυτούς και όπως άλλοι συστήνονταν ως έμποροι, ζητιάνοι ή διπλωμάτες, αυτός το έπαιζε μαθηματικός της Αμερικάνικης Σχολής. Το μάθαμε αμέσως μετά από την αποφυλάκιση μας από τα μπουντρούμια της κεντρικής διοίκησης της αστυνομίας της Σμύρνης, όπου μας στοίβαξαν με διάφορους άλλους εγκληματίες, του ποινικού δικαίου οι περισσότεροι. Έτσι νομίζαμε εμείς, γιατί ένας Ιταλός μας πλεύρισε και ήθελε να εκμαιεύσει πληροφορίες από εμάς, τις οποίες όμως ήταν αδύνατον να γνωρίζουμε. Θυμάμαι που πλησίασε τον αδελφό μου και του άρχισε τις ερωτήσεις…

Κύριε Λινάρδο, σας ευχαριστώ πολύ για την όμορφη συνέντευξη. Καλοτάξιδο το βιβλίο σας και να αγαπηθεί.

Εγώ σας ευχαριστώ που μου δώσατε την δυνατότητα να μιλήσω για αυτό το βιβλίο.


Βιογραφικό:

Ο Βασίλης Λινάρδος γεννήθηκε στον Βόλο, το 1958. Είναι πτυχιούχος εργοδηγός μηχανολόγος. Με την ιδιότητα αυτή, ‘οδήγησε’ το έργο για τη δημιουργία τριών μουσείων, βιομηχανικής κληρονομιάς:

1 Πλινθοκεραμοποιείο Τσαλαπάτα, στον Βόλο, του Πολιτιστικού, Τεχνολογικού Ιδρύματος της Τράπεζας Πειραιώς.

2 Μουσείο βιομηχανικού καυσαερίου στο Γκάζι [Τεχνόπολις, Αθήνα].

3 Μύλος Ματσόπουλου, στον δήμο Τρικκαίων.

Συμμετείχε στο ερευνητικό πρόγραμμα «Καταγραφή του ιστορικού, βιομηχανικού εξοπλισμού της Ελλάδας». Συντονιστές του προγράμματος ήταν το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο μαζί με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής κυκλοφόρησαν σε συλλογικό τόμο, στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, από τις Εκδόσεις Οδυσσέας, το 1998.

Το 2002 είχε συμμετοχή στο ερευνητικό πρόγραμμα «Καταγραφή παραδοσιακών εργαστηρίων στο Πήλιο», με ανάθεση από το Πολιτιστικό, Τεχνολογικό Ίδρυμα του ομίλου Πειραιώς.

Συμμετείχε στο χτίσιμο δύο αμφίδρομων πλοίων, το Άναξ και το Άνασα Μ, ιδιοκτησίας Γιάννη Μητσόπουλου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια