Η διαλογική γραφή αποδεσμεύει την ατομική έκφραση από παγιωμένες δυσλειτουργικές αντιλήψεις και διερευνά τις πιθανές εναλλακτικές νοηματοδοτήσεις των γραπτών κειμένων από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Η ενεργή συμμετοχή σε μια διαλογική ομάδα με αυτόν τον σκοπό αναδεικνύει τη γραφή ως έναν τρόπο κριτικού αναστοχασμού, ανταλλαγής απόψεων και μετατόπισης από τις αρχικές μας θέσεις ακόμα και στα στενά όρια ενός μονολόγου. Οι συγγραφείς μυθοπλαστικών και μη μυθοπλαστικών κειμένων μπορούν να εντοπίσουν αθέατες πτυχές της γραφής τους, να χρησιμοποιήσουν περισσότερα εκφραστικά μέσα και να δώσουν μεγαλύτερο βάθος στα νοήματα που θέλουν να μεταφέρουν στους αναγνώστες τους.
Επιπλέον, η διερεύνηση της γραφής μέσα από τη διαλογική ανάγνωση αναδεικνύει τα ερωτήματα που θέτουν οι αναγνώστες στους συγγραφείς και στα κείμενα με σκοπό να τα κατανοήσουν βαθύτερα, να συνδέσουν φαινομενικά ασύνδετα μεταξύ τους σημεία ή να προβάλουν διαφωνίες και αντεπιχειρήματα. Με άλλα λόγια, η διαλογική γραφή και ανάγνωση είναι ένας διαρκής αναστοχαστικός διάλογος με το κείμενο, τον εαυτό και τον έξω κόσμο (για το θεωρητικό υπόβαθρο αυτής της προσέγγισης, βλ. το άρθρο «Σημειώσεις για τη διαλογική γραφή»).
Στο πλαίσιο αυτό, ο σκοπός του «Εργαστηρίου διαλογικής γραφής» είναι να ενδυναμώσει την ελεύθερη σκέψη και έκφραση και να καλλιεργήσει τον ειλικρινή σεβασμό στη διαφορετική άποψη. Κανένας και καμία δεν βαθμολογείται για τις ικανότητες και τις επιδόσεις του/της, κανένας και καμία δεν επικρίνεται για αυτά που πιστεύει. Δεν υπάρχουν «λάθη», αλλά μόνο δοκιμές και πειραματισμοί που δίνουν ευκαιρίες για μάθηση και παραγωγή νέας γνώσης μέσα από τη συνεργατική διερεύνηση των ατομικών και συλλογικών μας εμπειριών. Συμμετέχουμε για να δούμε τον εαυτό μας με άλλα μάτια, αλλά και για να μοιραστούμε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μας με ομότεχνους που αναζητούν τη γνώση μέσα από τον κριτικό αναστοχασμό, τον διάλογο και την κοινωνική επαφή.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Α. Εισαγωγή στη διαλογικότητα
Οι έννοιες της πολυφωνίας και της διαλογικότητας στη μετά τη μετανεωτερικότητα εποχή.
Η σημασία του υγιούς σκεπτικισμού, της διερώτησης και του κριτικού αναστοχασμού στη διαλογική γραφή και ανάγνωση.
Οι ποικίλες εκφράσεις και εφαρμογές της διαλογικής γραφής και ανάγνωσης στην ψυχολογία, στην εκπαίδευση, στη λογοτεχνία, στην τέχνη.
Η ενότητα συνοδεύεται από στοχευμένες ασκήσεις ποικίλης θεματολογίας.
Β. Παρουσιάσεις
Κάθε συμμετέχων και συμμετέχουσα επιλέγει ένα βιβλίο της αρεσκείας του/της και αναλαμβάνει να παρουσιάσει το ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο στο οποίο γράφτηκε, καθώς και τις εκφράσεις της πολυφωνίας και της διαλογικότητας που το διέπουν. Στο στάδιο αυτό, οι συναντήσεις θα γίνονται κάθε 15 μέρες, ώστε οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες να έχουν αρκετό χρόνο για να προετοιμάσουν τις παρουσιάσεις τους.
Γ. Θεατρικές δοκιμές
Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες συνεργάζονται για να παίξουν ρόλους σε μονολόγους ή διαλόγους που έχουν μελετήσει στις παρουσιάσεις τους ή έχουν γράψει οι ίδιοι και οι ίδιες. Ο πρωταρχικός μας σκοπός είναι να σπάσουμε τη σιωπή, να απελευθερώσουμε τη σκέψη μας και τη φωνή μας, να χειραφετηθούμε από εξουσιαστικές αυθεντίες πάσης φύσεως, να διευρύνουμε τους συγγραφικούς μας ορίζοντες, να στοχαστούμε διαφορετικές οπτικές, να προτείνουμε εναλλακτικές λύσεις σε επίμαχα ζητήματα και να αποκτήσουμε την αίσθηση του ανήκειν σε μια διαλογική ομάδα με κοινούς στόχους.
Δ. Διερεύνηση της εμπειρίας
Καταγράφουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε και τις νέες γνώσεις που αποκομίσαμε από την ατομική και ομαδική μας εμπειρία. Για όσους και όσες το επιθυμούν, τα κείμενά τους μπορούν να δημοσιευτούν επιμελημένα στην ιστοσελίδα μας.
Περισσότερες πληροφορίες για τη διάρκεια των συναντήσεων, την πλατφόρμα ΖΟΟΜ, τον αριθμό των συμμετεχόντων, το κόστος συμμετοχής, τους τρόπους πληρωμής και μία έκπτωση-έκπληξη μπορείτε να δείτε εδώ: Εργαστήριο διαλογικής γραφής - Ζητήματα Γραφής (zitimatagrafis.gr)
Βιογραφικό:
Η Λυδία Παπαδάκη είναι ανεξάρτητη ιστορικός-ερευνήτρια με σπουδές στην Ελλάδα, στη Γαλλία και στην Αγγλία. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της περιοδικής επιστημονικής έκδοσης Ίστωρ. Συνεργάστηκε με ελληνικά ερευνητικά ιδρύματα και δίδαξε ιστορία της εκπαίδευσης και ευρωπαϊκή ιστορία σε διάφορα πανεπιστημιακά τμήματα. Έχει συγγράψει σειρά μονογραφιών και άρθρων και έχει μεταφράσει μελέτες από τα αγγλικά και τα γαλλικά. Τα τελευταία χρόνια εξειδικεύτηκε στη συμβουλευτική της γραφής και της δημιουργικότητας (writing & creativity coaching) με έμφαση στη διαλογικότητα.
0 Σχόλια