Η Κατερίνα Ταγαρά γράφει ποίηση από νεαρή ηλικία, καθώς είναι η συγγραφή για την ίδια, όπως παραδέχεται, ένας τρόπος επιβίωσης. Πλέον τα ποιήματά της τα μοιράζεται και με τους αναγνώστες της. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο της από τις εκδόσεις «Βακχικόν», με τίτλο «Black Stream (Medea)», για το οποίο θα μας μιλήσει σήμερα στις Τέχνες στη συνέντευξη που ακολουθεί.
Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου
Κυρία Ταγαρά, πείτε μας δυο λόγια για τη λογοτεχνική σας πορεία.
Δεν υπάρχουν πολλά να πω. Η πρώτη ποιητική συλλογή μου με τίτλο “Αποτεφρώσεις” εκδόθηκε το 2019 από το Βακχικόν. Η συλλογή “Black Stream (Medea)” που μόλις κυκλοφόρησε από τις ίδιες εκδόσεις είναι η δεύτερη. Γράφω ποίηση από νεαρή ηλικία, ήταν ένας τρόπος επιβίωσης. Ακόμα είναι. Ωστόσο ήρθε κάποια στιγμή που είπα “Ωραία. Επιβίωσες. Με την ποίηση, για φαντάσου! Ε λοιπόν, θα μπορούσες και να τη μοιραστείς”.
Για ποιο λόγο αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ποίηση;
Για να είμαι ειλικρινής δεν το αποφάσισα. Εκείνο που χρειάστηκε να αποφασίσω ήταν ότι το βλέμμα μου που λειτουργούσε για χρόνια ως εξορία μπορούσε να έχει μία πατρίδα. Μία μικρή αλλόκοτη παράξενη δική του πατρίδα.
Από το βιογραφικό σας διαπιστώνουμε επίσης τη μεγάλη σας αγάπη για το θέατρο. Πώς συνδυάζονται αυτές οι τέχνες μεταξύ τους;
Νομίζω ότι όλες οι μορφές της Τέχνης συνομιλούν μεταξύ τους. Το θέατρο με βγάζει από τη μοναχικότητα της γραφής και με αναγκάζει σε συνύπαρξη. Είναι απολαυστικό να δουλεύεις μαζί με άλλους για να βγει μία παράσταση η οποία μετά από λίγο δεν θα υπάρχει πια. Η διάσταση αυτή, το εφήμερο δηλαδή της παράστασης, με συγκινεί. Είναι ένας διαλογισμός πάνω στο χρόνο, τον άνθρωπο, το νόημα. Ο ρόλος σε ανοίγει, βασανιστικά πολλές φορές, σε κάποια άλλη εκδοχή του εαυτού και συγχρόνως καταργεί ό,τι νομίζεις ότι είσαι. Και φυσικά υπάρχει και η ένταση. Η ένταση μπορεί να είναι εθιστική.
Υπάρχουν κάποιοι ποιητές που αποτέλεσαν πρότυπο για εσάς μέχρι τώρα κι αν ναι, μπορεί ο αναγνώστης να εντοπίσει στοιχεία τους στα δικά σας ποιήματα;
Πολλοί ποιητές και πολλές ποιήτριες και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό με έχουν επηρεάσει. Μου είναι αδύνατο να ξεχωρίσω συγκεκριμένα πρόσωπα. Έχω μία αδυναμία όμως σε όσους /όσες εκφράζονται λιτά.
Θεωρείτε πως στην Ελλάδα της σημερινής εποχής υπάρχει αναγνωστικό κοινό που να στηρίζει τις προσπάθειες των υπηρετών της ποίησης;
Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι που διαβάζουν και στηρίζουν την ποίηση. Ωστόσο η τεχνοκρατική θεώρηση του κόσμου και η απαξίωση των ανθρωπιστικών επιστημών και της τέχνης γενικότερα δεν ευνοεί τη συνάντηση Ποίησης – Υποκειμένου. Το Φαντασιακό ως μέσον για Αυτονόμηση και όχι ως απόδραση σε μορφές παθητικότητας και ήττας βρίσκεται υπό διωγμό. Χρειάζεται εγρήγορση.
Από πού αντλείτε έμπνευση συνήθως για να γράψετε ένα ποίημα;
Από το συναίσθημα. Η νοητική επεξεργασία ακολουθεί.
Υπήρξε κάποιο γεγονός στη ζωή σας που νιώσατε την ανάγκη να το μεταφέρετε στο χαρτί;
Τα ποιήματα μου βρίθουν γεγονότων. Υπάρχει συνήθως κάτι πολύ πραγματικό πίσω από τις γραμμές που παραμένει καλυμμένο. Υποψιάζομαι ότι αυτό δεν συμβαίνει μόνο σε μένα.
Θεωρείτε χρέος του κάθε ποιητή να μοιράζεται το έργο του όταν το ολοκληρώσει;
Όχι. Ο ποιητής η ποιήτρια δεν έχει κανένα χρέος παρά μόνο στην αλήθεια του. Το αν θα τη μοιραστεί αποτελεί επιλογή.
Το βιβλίο που κρατώ στα χέρια μου κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2024 από τις εκδόσεις «Βακχικόν» και φέρει τον τίτλο «Black Stream (Medea)». Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο για το εξώφυλλό του;
Γιατί τα δύο ομώνυμα ποιήματα συνθέτουν την ταυτότητα της συλλογής. Η αποδοχή του πραγματικού ακόμα κι αν ή ίσως ακριβώς επειδή ενέχει θλίψη δεν εμποδίζει αλλά μάλλον τροφοδοτεί με ορμή το υπόγειο ρεύμα που ανοίγει το δρόμο για την απόφαση της δράσης.
Πώς προέκυψε η συγγραφή του βιβλίου σας αυτού;
Μέσα από την επώδυνη επεξεργασία του πεπρωμένου, αυτού που φαίνεται αδιαφιλονίκητα συντελεσμένο. Από ποια θέση το αντικρίζουμε; Η ίδια η θέση ή μάλλον η κίνηση προς μία θέση ενέχει τη δυνατότητα για επαναδημιουργία.
Πρόκειται για μία ποιητική συλλογή, τη δεύτερη κατά σειρά έκδοσης, που φιλοξενεί στο σύνολό της ολιγόστιχα ποιήματά σας σε ελεύθερο στίχο υπαρξιακού περιεχομένου. Πείτε μας δυο λόγια γι’ αυτά.
Επιδίωξη μου είναι πάντα να αντλήσω ένα ψήγμα αλήθειας από το κρυφό της ύπαρξης και να το αποδώσω χωρίς να το ξεγυμνώσω ολοσχερώς. Είμαι ευγενική με τις λέξεις. Και αυτές συνήθως μου το ανταποδίδουν μέσα από μία λιτή μεστότητα.
Είναι τα ποιήματα της παρούσας συλλογής εξομολογητικά; Κρύβουν μέσα τους προσωπικά στοιχεία της γράφουσας;
Η επεξεργασία του προσωπικού βιώματος είναι παρούσα, ναι. Από κει και πέρα πιστεύω ότι η γκάμα των συναισθημάτων υπερβαίνει το προσωπικό και ακουμπά το συλλογικό.
Με ποιο κριτήριο έγινε η επιλογή των ποιημάτων που απαρτίζουν το βιβλίο σας αυτό;
Η θεματική του συναισθήματος, αυτό ήταν το κριτήριο.
Υπάρχουν μηνύματα που θέλετε να περάσετε μέσα από τα ποιήματά σας στον αναγνώστη;
Δεν θα το έλεγα. Οι αναγνώστες είναι ελεύθεροι να δώσουν τη δική τους ερμηνεία στα ποιήματα μου.
Το βιβλίο σας απευθύνεται αποκλειστικά σε ενήλικες ή μπορεί να αποτελέσει ανάγνωσμα και για το εφηβικό κοινό;
Δεν βλέπω γιατί όχι . Δεν υπάρχουν περιορισμοί.
Είστε ευχαριστημένη από τη συνεργασία σας με τις εκδόσεις «Βακχικόν»;
Ναι , όλη η ομάδα είναι εξαιρετική.
Ετοιμάζετε αυτήν την περίοδο κάποιο νέο σας βιβλίο ή είναι πολύ νωρίς ακόμα για κάτι τέτοιο;
Πολύ νωρίς. Τα ερωτήματα υπάρχουν, η ποιητική έκφραση θέλει το χρόνο της.
Μια ευχή σας για το μέλλον;
Περισσότερη τέχνη στα σχολεία, περισσότερος πολιτισμός στην καθημερινή ζωή.
Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα ποίημα από το βιβλίο σας.
Aπό την ενότητα Medea -
Βαρβαρότητες
Βόρειος Αύγουστος
Με φύσηξε
Πάνω που ξέχναγα
Θάλασσα
Αναδεύτηκα
Εκ προμελέτης
Απανθρακωμένη
Κυρία Ταγαρά, σας ευχαριστώ πολύ για την όμορφη συζήτηση και σας εύχομαι κάθε επιτυχία προσωπική και συγγραφική.
Κυρία Πετρίδου, σας ευχαριστώ πολύ. Είμαι υπόχρεη.
Βιογραφικό:
Η Κατερίνα Ταγαρά γεννήθηκε το 1970 στη Θεσσαλονίκη και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (κατεύθυνση Ψυχολογίας) στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε στην Εθνική Τράπεζα μέχρι το 2019. Είναι δραματοθεραπεύτρια, μέλος της ΕΔΠΕ (Ένωση Δραματοθεραπευτών και Παιγνιοθεραπευτών Ελλάδας) και της ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας «Απειρο +1». Έχει εκδώσει την ποιητική συλλογή Αποτεφρώσεις (εκδόσεις Βακχικόν 2021). Το Black stream (Medea) είναι η δεύτερη ποιητική συλλογή της.
0 Σχόλια