Βιβλιοκριτική: "Η εκδίκηση της μπαλαρίνας" της Μαρίας Παναγοπούλου | Γράφει η Στέλλα Πετρίδου

 


Ημ/νία έκδοσης: 1 Απρ 2025
Θεματική Κατηγορία: Κοινωνικό
Ηλικία: 18+
Σελίδες: 400
ISBN: 978-618-01-6080-2
Εκδόσεις: Ψυχογιός




Πολλές φορές δίνεται η εντύπωση στον άνθρωπο ότι τα γεγονότα που συμβαίνουν στη ζωή του, καλά ή άσχημα, ουδεμία σχέση έχουν με το παρελθόν του και ότι τυχαίες συγκυρίες είναι αυτές που τα προκαλούν. Μέγα λάθος. Τίποτα δεν είναι εντελώς αποσπασμένο από το παρελθόν, μιας και οι ρίζες αυτού απλώνονται δυναμικά στο παρόν για να εξασφαλίσουν τη συνέχεια, την εξέλιξη και την επιρροή. Αυτό θα φανερώσει και η ιστορία την οποία αναπτύσσει στο νέο κοινωνικό μυθιστόρημά της η συγγραφέας Μαρία Παναγοπούλου, που φέρει τον τίτλο «Η εκδίκηση της μπαλαρίνας» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ψυχογιός».

Πρόκειται για ένα άκρως ενδιαφέρον και καθηλωτικό βιβλίο, με έντονο ερωτισμό, αλλά και με έντονο ρεαλισμό ταυτόχρονα. Παρότι πολυσέλιδο, διαβάζεται πολύ εύκολα, σχεδόν απνευστί. Η διαρκής και γρήγορη πλοκή της ιστορίας που αναπτύσσει σ’ αυτό η συγγραφέας, το έντονο μυστήριο που είναι διάχυτο από την αρχή μέχρι και λίγο πριν το τέλος αυτής, η αγωνία που διαρκώς εντείνεται δημιουργώντας εύλογο προβληματισμό αλλά και συναισθηματική αναστάτωση στον αναγνώστη και οι μη αναμενόμενες ανατροπές που έξυπνα εισάγονται για να προκαλέσουν την έκπληξη και τον θαυμασμό, την ευαισθησία και την απέχθεια, τη συμπόνια και την αποστροφή, στην ουσία καθιστούν το βιβλίο αυτό συναρπαστικό, αριστοτεχνικά σχεδιασμένο ώστε να αγαπηθεί, να συζητηθεί, να πολυδιαβαστεί και να εμπνεύσει.

Η ιστορία του διεισδύει στον αθέατο κόσμο του μπαλέτου που πέρα από το φανταχτερό του περιτύλιγμα, περικλείει στο εσωτερικό του απέραντο σκοτάδι, θλίψη, πόνο και μοναξιά. Αυτό θα φανερώσει η συγγραφέας μ’ έναν πολύ ρεαλιστικό και ζωντανό τρόπο στον αναγνώστη της μέσω της κεντρικής ηρωίδας της Αριάνας, του δεκαοχτάχρονου κοριτσιού που, για να ακολουθήσει το παιδικό όνειρό του να γίνει μπαλαρίνα, αναγκάζεται να θυσιάσει συνειδητά και με τη θέλησή του κάθε προσωπική χαρά και ευχαρίστηση, κάθε προσωπική ανάγκη και ορμή.

Η τυχαία συνάντηση της Αριάνας με τον Ρομπέρτο αλλάζει μια για πάντα την πορεία του μέλλοντός της. Κι ενώ άλλοι στην ουσία καθορίζουν τα βήματά της, η εσωτερική της ανασφάλεια και η έλλειψη αυτοπεποίθησης εμποδίζουν την ίδια να δει κατάματα την αλήθεια της και να αντιδράσει. Κρυφά μυστικά και εγκλήματα των οικείων της, που η ίδια αγνοεί παντελώς μέχρι τη στιγμή της μοιραίας αποκάλυψής τους, θα οδηγήσουν τα βήματά της στο χείλος του γκρεμού, στη θέα του θανάτου και στην απειλή του τέλους μιας καριέρας που πάλεψε με αμέτρητες θυσίες να κατακτήσει, στην ψυχική έξαρση, στον κλυδωνισμό και στην αμφιταλάντευση των ηθικών αξιών, στον συναισθηματικό μαρασμό και στην απόγνωση. Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, θα διαπιστώσει με πόνο και πικρία μαζί, ούτε και οι άνθρωποί της τους οποίους θεωρούσε πως παρά την αυστηρότητά τους και τη διακριτική τους (όπως νόμιζε) απόσταση γνώριζε καλά. Απ’ τη μια στιγμή στην άλλη, το παρελθόν σα μαχαιριά καρφώνεται στα σωθικά της και την κομματιάζει. Το φαινόμενο Τζίντζερ που ο μέντοράς της, ο διάσημος χορευτής Ρομπέρτο, με ύπουλο σχέδιο εξόντωσης δημιούργησε για λογαριασμό της, στην ουσία έχει έναν και μοναδικό στόχο, την εκδίκηση της μπαλαρίνας.

Καλά κρυμμένα μυστικά του παρελθόντος αποκαλύπτονται ένα προς ένα εξονυχιστικά για να προκαλέσουν την πολυπόθητη ανατροπή, να αποκαταστήσουν το άδικο και να εμποδίσουν την ανεξέλεγκτη διαιώνισή του. Η μετάνοια, απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη του σκοπού αυτού, περνάει ξεκάθαρα το δικό της μήνυμα στον αναγνώστη. Ποτέ δεν είναι αργά για να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη, ακόμα κι αν το τίμημα είναι ξεκάθαρα οδυνηρό και μεγάλο. Συνοδοιπόροι γι’ αυτή τη θλιβερή διαδρομή αποκατάστασης του αδίκου τυγχάνουν αποφασισμένες και ενωμένες ως μια γροθιά πλέον η φιλία και η αγάπη. Η φίλια, απ’ τη μια, ακόμα κι αν τραυματίζεται, βρίσκει πάντα τον τρόπο για να αντέξει στον χρόνο και να αποδείξει τη διαχρονικότητά της. Και η αγάπη, απ’ την άλλη, όσο κι αν παραγκωνίζεται στο όνομα του συμφέροντος και της εγωπάθειας, στο τέλος θριαμβεύει νικήτρια και επιστρέφει στον θρόνο της για να απεγκλωβίσει το φως της χαράς και του μοιράσματος από το σκοτάδι της θλίψης, του πόνου και της μοναξιάς.

Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι το βιβλίο αυτό, πέρα από την καθαρά ψυχαγωγική του διάθεση, περνάει και πληθώρα μηνυμάτων στον αναγνώστη. Ο φθόνος είναι καταστροφικός και δυνάστης. Η έλλειψη αγάπης είναι αυτή που τον γεννά, η αδιαφορία είναι εκείνη που τον συντηρεί, ενώ ο θυμός και το μίσος είναι αυτά που τον καθιστούν ακόμα πιο επικίνδυνο και εγκληματικό στα μάτια των ανθρώπων. Μα δεν είναι μόνο αυτά, θα διαπιστώσει ο αναγνώστης. Η ζήλεια, τα μυστικά, ο εγωισμός και οι ανεξέλεγκτες βίαιες εξάρσεις αποτελούν παρακλάδια μιας συμπεριφοράς που επιφέρει το χάος στην ψυχή του θύτη, την απόστασή του από τους γύρω του, την απομόνωσή του, την αυτοκαταστροφή του, μιας και στο τέλος καταλήγει αυτός να είναι και το θύμα και ο θύτης μαζί. Πολλές οι συνέπειες και ακόμα περισσότερες οι εξελίξεις στη συνέχεια, θα αντιληφθεί. Η εκδίκηση ως η μοναδική λύση που επιφέρει τη δικαίωση σε ζώντες και νεκρούς για την αποκατάσταση τραγικών λαθών του παρελθόντος και την παύση της διαιώνισής τους σε παρόν και σε μέλλον είναι απαραίτητη και επιθυμητή, αρκεί να γίνεται με τον σωστό τρόπο και φυσικά έγκαιρα, προσεκτικά, στοχευμένα και μεθοδευμένα. Αυτό επιλέγει για τον εαυτό της η ηρωίδα Αριάνα, σε αντίθεση με τον μέντορά της Ρομπέρτο, του οποίου το ανεξέλεγκτο μίσος και η αθεράπευτη πλέον ψυχική του διαταραχή του επιφυλάσσουν την χείριστη για τον εαυτό του τιμωρία, που τελικά θα διαπιστώσει ότι είναι πιο οδυνηρή κι από τον ίδιο τον θάνατο.

Πολλά συγχαρητήρια στη συγγραφέα Μαρία Παναγοπούλου γι’ αυτό το εξαιρετικό από κάθε άποψη βιβλίο της, το γεμάτο εικόνες, πλούσιες περιγραφές, ενδιαφέρουσα, γρήγορη και ευφάνταστη πλοκή, με τους καλά αναπτυγμένους και σκιαγραφημένους χαρακτήρες της, που καταφέρνει να σαγηνέψει τον αναγνώστη και να τον συμπαρασύρει στο δικό της μυθοπλαστικό κόσμο, ο οποίος σημειωτέων βασίζεται σε αληθινά γεγονότα.

Συστήνεται ανεπιφύλακτα προς ανάγνωση!

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια