Κλαίρη Θεοδώρου: "Λατρεύω την πολυφωνία των λογοτεχνικών ειδών"

 


Σήμερα οι Τέχνες έχουν τη χαρά και την τιμή να φιλοξενούν μία από τις πιο αγαπημένες και πολυδιαβασμένες συγγραφείς της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας, την κυρία Κλαίρη Θεοδώρου. Λατρεύοντας, όπως παραδέχεται κι η ίδια, την πολυφωνία των λογοτεχνικών ειδών, η συγγραφέας δε σταματά να δημιουργεί και να μας εκπλήσσει ευχάριστα. Πράγματι, η μέχρι τώρα συγγραφική της πορεία αποδεικνύει ότι ως δημιουργός μυθοπλαστικών ιστοριών, η Κλαίρη Θεοδώρου επιλέγει συνειδητά να δοκιμάζεται σε πολλά λογοτεχνικά είδη, όπως το ψυχολογικό θρίλερ, το κοινωνικό μυθιστόρημα, το ιστορικό μυθιστόρημα και φυσικά το αστυνομικό, και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Το τελευταίο της βιβλίο, το οποίο αποτέλεσε στην ουσία και την αφορμή για την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί, εντάσσεται στη θεματική κατηγορία crime - μυστηρίου και φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο «Σ’ αγαπώ μέχρι θανάτου». Κυκλοφόρησε, τον Μάρτιο του 2025 από τις εκδόσεις «Ψυχογιός» και ήδη συμπεριλαμβάνεται στις πιο δημοφιλείς προτιμήσεις του αναγνωστικού κοινού.

Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου

Κυρία Θεοδώρου, τι είναι αυτό που σας ωθεί κάθε φορά στο να εκφράζεστε μέσω της συγγραφής;

Η συγγραφή υπήρξε πάντοτε για μένα ένας τρόπος να κατανοώ τον κόσμο, να διαχειρίζομαι τα συναισθήματά μου και να μεταφέρω τις σκέψεις μου σ’ έναν τόπο ελευθερίας. Είναι ένας εσωτερικός μονόλογος που, όταν καταγράφεται στο χαρτί, αποκτά φωνή και μπορεί να αγγίξει τους άλλους.

Η μέχρι τώρα συγγραφική σας πορεία είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Πώς αισθάνεστε που αποτελείτε μια από τις πιο αγαπημένες και πολυδιαβασμένες συγγραφείς της χώρας μας;

Νιώθω ευγνωμοσύνη, αλλά και μια βαθιά αίσθηση ευθύνης. Το γεγονός ότι οι αναγνώστες αγκαλιάζουν τα βιβλία μου δεν είναι κάτι που θεωρώ ποτέ δεδομένο. Είναι μια σχέση εμπιστοσύνης που χτίζεται βιβλίο το βιβλίο.

Ποιο λογοτεχνικό είδος και ποια κατηγορία αυτού σας συναρπάζει περισσότερο, είτε ως αναγνώστρια είτε ως συγγραφέα και γιατί;

Λατρεύω την πολυφωνία των λογοτεχνικών ειδών. Από το ψυχολογικό θρίλερ μέχρι το κοινωνικό μυθιστόρημα και από την ιστορική μυθοπλασία μέχρι την αστυνομική λογοτεχνία, πάντα με ελκύει το βάθος του χαρακτήρα και η εσωτερική του διαδρομή.

Τι μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για εσάς ώστε να σας ωθήσει μετέπειτα στη συγγραφή;

Τα πάντα. Από κάτι στις ειδήσεις μέχρι μια φράση που θα ακούσω τυχαία στον δρόμο. Η ζωή είναι γεμάτη ιστορίες που περιμένουν να ειπωθούν.

Ποια συναισθήματα σας κατακλύζουν κάθε φορά, όταν βλέπετε αποτυπωμένες τις σκέψεις σας σε βιβλίο;

Συγκίνηση και ευγνωμοσύνη. Είναι σαν να βλέπεις ένα κομμάτι του εσωτερικού σου κόσμου να αποκτά σάρκα και οστά.

Έχετε πρότυπα ως συγγραφέας; Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ή η αγαπημένη σας συγγραφέας και ποιο το αγαπημένο σας βιβλίο;

Έχω επηρεαστεί από πολλούς και πολύ διαφορετικούς συγγραφείς. Από την Πατρίσια Χάισμιθ μέχρι την Ιζαμπέλ Αλιέντε και από τη Ζυράννα Ζατέλη μέχρι τη Μάργκαρετ Άτγουντ. Δεν μπορώ να διαλέξω μόνο έναν συγγραφέα και φυσικά ούτε μόνο ένα βιβλίο.


Το τελευταίο σας βιβλίο κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2025 από τις εκδόσεις «Ψυχογιός». Εντάσσεται στη Θεματική Κατηγορία
crime - μυστηρίου και φέρει τον τίτλο «Σ’ αγαπώ μέχρι θανάτου». Πείτε μας δυο λόγια για το περιεχόμενό του. Τι θα διαβάσει ο αναγνώστης πιάνοντας το βιβλίο σας στα χέρια του;

Ο τίτλος του βιβλίου, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι μεταφορικός, αλλά κυριολεκτικός. Άνθρωποι καθημερινοί, φαινομενικά αθώοι, φτάνουν στο σημείο να αφαιρέσουν τη ζωή εκείνων που αγαπούν περισσότερο στον κόσμο δίχως καν να το γνωρίζουν. Πώς γίνεται όμως κάτι τέτοιο; Πώς γίνεται οι δολοφόνοι να μην είναι παρά πιόνια στα χέρια κάποιου που κινεί τα νήματα κρυμμένος στο σκοτάδι; Ο επιθεωρητής Κίλερ και η συνεργάτιδά του, Ντανιέλα Τσο, αναλαμβάνουν μια υπόθεση που τους οδηγεί πρώτα στο Αμβούργο και έπειτα στην Κοπεγχάγη αποκαλύπτοντας πως ό,τι νομίζουμε πως έχουμε αφήσει πίσω μας, ίσως και να εξακολουθεί να μας στοιχειώνει. Και πως, καμιά φορά, η απώλεια της μνήμης είναι το μόνο που μας προστατεύει.

«Πολλοί θα σκότωναν γι΄ αυτούς που αγαπούν πιο πολύ… Λίγοι όμως θα σκότωναν αυτούς που αγαπούν πιο πολύ!» Πώς σχετίζεται ένας φόνος με την αγάπη; Για τι είδους αγάπη μιλάμε στη συγκεκριμένη περίπτωση;

Στο συγκεκριμένο βιβλίο, μιλάμε για την αγάπη όπως αυτή φαίνεται μέσα από έναν παραμορφωτικό καθρέφτη, την αγάπη που προσομοιάζει το μίσος και μετατρέπεται σε ψύχωση. Ένα συναίσθημα που, όταν αλλοιωθεί, μπορεί να οδηγήσει σε πράξεις ακραίες και ολέθριες. «Πολλοί θα σκότωναν γι΄ αυτούς που αγαπούν πιο πολύ… Λίγοι όμως θα σκότωναν αυτούς που αγαπούν πιο πολύ!». Αυτές οι δύο φράσεις πυροδότησαν στην προκειμένη περίπτωση τα πάντα. Γεννήθηκαν μέσα μου ξαφνικά, σαν επιφοίτηση, δένοντας την αρχή με το τέλος, το κίνητρο με τη συνέπεια, την πρόθεση με την πράξη».

Η ιστορία που αφηγείστε είναι εξ’ ολοκλήρου προϊόν μυθοπλασίας ή δανείζεται στοιχεία και από την πραγματική ζωή;

Όλα μου τα έργα αφορούν μυθοπλασία. Όμως η αλήθεια είναι ότι κανένας συγγραφέας δεν γράφει και δεν εμπνέεται αποκομμένος από την κοινωνία στην οποία ζει. Η πραγματικότητα, οι εμπειρίες, τα βιώματα και όσα ακούμε γύρω μας διαμορφώνουν τη φαντασία μας. 

Τι σας ενέπνευσε περισσότερο και τόσο καθοριστικά ώστε να προβείτε στη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου;

Η ιδέα γεννήθηκε στην περίοδο της πανδημίας, όταν μαζί με τον άντρα μου παρακολουθούσαμε μανιωδώς – και εντελώς εκτός των συνηθισμένων μας επιλογών – την αμερικανική εκπομπή Storage Wars. Πρόκειται για ένα reality show όπου δημοπρατούνται αποθηκευτικοί χώροι που έχουν εγκαταλειφθεί λόγω απλήρωτων οφειλών. Μέσα σε αυτές τις αποθήκες έχουν βρεθεί κατά καιρούς τα πιο απίθανα πράγματα: από εκατομμύρια δολάρια και χαμένους πίνακες του Πικάσο μέχρι κιθάρες του Έλβις Πρίσλεϊ, ένα κομμένο ανθρώπινο πόδι ή ακόμα και ένα παράνομο εργαστήριο μεθαμφεταμίνης. Αυτό το παράξενο μείγμα τυχαίου και μυστηρίου έγινε η αφορμή για να ξεκινήσει να πλέκεται η ιστορία μου. Στον πρόλογο του βιβλίου, σε μια παρόμοια αποθήκη στην Κοπεγχάγη, ανακαλύπτονται δώδεκα μεγάλες μαύρες βαλίτσες. Και από εκεί αρχίζουν όλα.

Περνάτε μηνύματα μέσα από την ιστορία που αφηγείστε; Ποια είναι αυτά αν όντως υπάρχουν;

Υπάρχει βιβλίο χωρίς μηνύματα; Βέβαια, είναι στο χέρι του αναγνώστη ποια από αυτά θα επιλέξει να αφουγκραστεί στην προκειμένη φάση και ποια θα αφήσει να περάσουν. Για μένα το βιβλίο θέτει στο επίκεντρο τις ανθρώπινες σχέσεις, την έμφυλη βία, την παθογένεια μέσα στην οικογένεια, τον πόνο της απώλειας, την καταστροφική μανία της εκδίκησης, τον φόβο και τα επακόλουθα αυτού. Επίσης, μιλά για την κάθαρση, την ψυχική ανθεκτικότητα και την ανάγκη να επαναπροσδιορίζουμε συνεχώς τον εαυτό μας μέσα από τις δυσκολίες.

Μιλήστε μας για το εκδοτικό σας σπίτι. Είστε ευχαριστημένη από τη μέχρι τώρα πολύχρονη, θα λέγαμε, και άκρως παραγωγική συνεργασία σας με τις εκδόσεις «Ψυχογιός»;

Είναι ευλογία να συνεργάζεσαι με ανθρώπους που σέβονται τη δουλειά σου, σε στηρίζουν σε κάθε σου βήμα και αντιλαμβάνονται τον ρόλο του συγγραφέα όχι μόνο ως δημιουργού, αλλά και ως συνοδοιπόρου στον κόσμο της λογοτεχνίας. Οι Εκδόσεις Ψυχογιός αποτελούν για μένα μια δεύτερη οικογένεια και νιώθω πραγματικά τυχερή που ανήκω στο δυναμικό τους.

Επόμενα συγγραφικά σχέδια κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα, δεδομένου ότι το «Σ’ αγαπώ μέχρι θανάτου» είναι αρκετά πρόσφατο ακόμα; Αν ναι, είναι κάτι ανακοινώσιμο ή μας το κρατάτε για έκπληξη για αργότερα; 

Το επόμενό μου ατομικό βιβλίο με πρωταγωνιστές για άλλη μια φορά τον Ρούπερτ Κίλερ και την Ντανιέλα Τσο βρίσκεται ήδη στα χέρια των Εκδόσεων Ψυχογιός και αναμένεται να κυκλοφορήσει την ερχόμενη άνοιξη. Παράλληλα, γράφουμε αυτή την εποχή με τη Λένα Μαντά το πέμπτο βιβλίο της σειράς Γυναικεία Υπόθεση.

Μια ευχή σας για το μέλλον, είτε το κοντινό είτε και το πιο μακρινό, που θα θέλατε οπωσδήποτε να πραγματοποιηθεί ποια θα μπορούσε να είναι αυτή;

Να συνεχίσουμε να βρίσκουμε λόγους να ελπίζουμε, να δημιουργούμε και να αγαπάμε. Και να ταξιδεύουμε. Με κάθε τρόπο. Με την ψυχή, τη φαντασία, το σώμα.

Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο σας.

«Θα πας για κυνήγι απόψε!    

Μου το δήλωσες ευθαρσώς και απερίφραστα κι εγώ δεν ανοιγόκλεισα ούτε βλέφαρο. Για άλλη μια φορά σε άκουσα να μου αναλύεις με κάθε λεπτομέρεια πώς ακριβώς σκοπεύεις να περάσεις τη βραδιά σου χωρίς να βγάλω άχνα. Μου μίλησες και για εκείνη. Μου είπες το όνομά της, την ηλικία, τη ζωή της, τα ενδιαφέροντά της… Μου την περιέγραψες μάλιστα, μέχρι και για το άρωμά της, αυτό που σου θύμισε φρεσκοκομμένο γρασίδι μετά τη βροχή, είχες κάτι να πεις. Δεν αντέδρασα. Για άλλη μια φορά δεν μπορούσα να αντιδράσω. Ήταν αδύνατον. Ούτε καν όταν έγινες, ως συνήθως, ακόμα πιο περιγραφικός. Όταν πέρασες από το υπαρκτό στο φανταστικό. Ή μάλλον όχι φανταστικό… Μακάρι να ήταν απλώς φανταστικό…

Μελλοντικό είναι η σωστή λέξη. Και μάλιστα το προσεχές μέλλον αφορούν όλα αυτά που μοιράστηκες μαζί μου.

Σε λίγες ώρες μονάχα από τώρα αυτό το μέλλον θα γίνει παρόν.

Κι εκείνη θα είναι πια παρελθόν». 

Κυρία Θεοδώρου, σας ευχαριστώ πολύ για την όμορφη συζήτηση και σας εύχομαι κάθε επιτυχία στο συγγραφικό σας έργο. Καλοτάξιδο το βιβλίο σας, να πολυδιαβαστεί, να αγαπηθεί και να εμπνεύσει!

Εγώ σας ευχαριστώ θερμά!


Βιογραφικό:

Η ΚΛΑΙΡΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ γεννήθηκε στην Ελλάδα και πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια στη Γερμανία. Ζει στην Αθήνα με τον άντρα της και τα σκυλιά τους και λατρεύει τα ταξίδια. Έχει σπουδάσει Γερμανική Φιλολογία και Φωτογραφία κι έχει εργαστεί και στους δύο αυτούς τομείς επί σειρά ετών. Σήμερα ασχολείται με τη συγγραφή, τη μετάφραση και την καλλιτεχνική φωτογραφία. Είναι μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας. ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ είναι το δεύτερο ατομικό αστυνομικό της μυθιστόρημα, προϊόν του πάθους της για μυστηριώδεις ιστορίες, παιχνίδια του μυαλού και ανεξιχνίαστες υποθέσεις. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία της Η ΑΠΟΙΚΙΑ ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ, Η ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΚΟΥΣΕΣ, ΑΛΙΚΕΣ ΣΙΩΠΕΣ, ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ, ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ, Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ και, σε συνεργασία με τη Λένα Μαντά, τα πρώτα τέσσερα βιβλία της σειράς ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια