Είδαμε την παράσταση «ΚΟΙΜΩΜΕΝΟΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, Ο ΣΑΛόΣ άΓΙΟΣ» του Άγγελου Ανδρεόπουλου στο θέατρο Καλλιρρόης

 


 

 Γράφει η Στέλλα Πετρίδου


Πολλά έχουν γραφτεί για την παράσταση-μονόλογο «ΚΟΙΜΩΜΕΝΟΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, Ο ΣΑΛόΣ άΓΙΟΣ» του Άγγελου Ανδρεόπουλου, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου, με τον Γιώργη Κοντοπόδη στην ερμηνεία, που για τέταρτη χρονιά ανεβαίνει στη σκηνή, φέτος από 5 Οκτωβρίου 2025 και κάθε Κυριακή στις 18:15, στο Θέατρο Καλλιρρόης. Ανατρέχοντας στο διαδίκτυο οι γνώμες κριτικών και θεατών διίστανται. Άλλες είναι θετικές, άλλες αρνητικές, άλλες απλώς ικανοποιητικές. Το texnesonline.gr βρέθηκε στο θέατρο Καλλιρόης πριν λίγες μέρες παρακολουθώντας την παράσταση αυτή ως απλώς θεατής. Άλλωστε, στον απλό θεατή απευθύνεται το εμβληματικό αυτό έργο που σε εμάς τουλάχιστον μόνο δέος και θαυμασμό προξένησε. 

Το έργο αναφέρεται στη ζωή του Τήνιου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, του πιο σημαντικού και αναγνωρισμένου γλύπτη της νεότερης Ελλάδας, του οποίου η ζωή υπήρξε οδυνηρή, επίπονη, καταθλιπτική και παντελώς άδικη, μια ζωή που κινήθηκε ανάμεσα στον θρίαμβο και την καταξίωση, την τρέλα και την αμφισβήτηση, την απόρριψη και την έλλειψη της αγάπης. 


Σε έναν εξαιρετικό και σπαρακτικό μονόλογο ο Γιώργης Κοντοπόδης, ως Γιαννούλης Χαλεπάς, έγκλειστος για δεκατέσσερα χρόνια στο Φρενοκομείο της Κέρκυρας, αναπολεί τη χαμένη του ζωή και ξεδιπλώνεται ολόκληρος. Σε ένα λιτό αλλά κατάλληλο της περίστασης σκηνικό, ανατρέχει πίσω στον χρόνο για να θυμηθεί την παιδική ζωή του, την δίχως όρια αγάπη του για τη γλυπτική, τη σκληρή καταπίεση της μητέρας του, τον ανεκπλήρωτο έρωτά του για τη Μαριγώ, τις σπουδές του στην Αθήνα και το Μόναχο, την έχθρα και τη ζήλια των ομότεχνών του για το σπουδαίο έργο του, την απέραντη αγάπη του για την Κοιμωμένη του "Σοφία" -ένα από τα πιο καθοριστικά έργα του που μεγάλωσαν ακόμα περισσότερο τη φήμη και την αξία του-, τον εγκλεισμό του στο απαρχαιωμένο Φρενοκομείο της Κέρκυρας, την απέραντη θλίψη του, την απόγνωση και τη μοναξιά του.

 
Ο Γιαννούλης, ως ρόλος πολύ καλά σκηνοθετημένος, συμπεριφέρεται όπως ακριβώς περιγράφουν οι λόγοι του εγκλεισμού του στο φρενοκομείο, να γελά άνευ λόγου, να φοβάται, να επιτίθεται, να απεχθάνεται τη μητέρα του -την υπαίτια της καταστροφικής του μοίρας-, να προβαίνει σε απόπειρες αυτοκτονίας, να οραματίζεται και να θυμάται ακόμα και μετά από τόσα χρόνια τον ένα και μοναδικό ανεκπλήρωτο έρωτά του για τη Μαριγώ, να φωνάζει και να παρακαλεί απεγνωσμένα για τον θάνατό του, να κυλιέται στα πατώματα και να αυτομαστιγώνεται, να υποφέρει από το άδικο, να κλαίει με λυγμούς για την κατάντια του, να λυγίζει από αδυναμία αντίδρασης σε μια μοίρα που όρισαν άλλοι για εκείνον, μόνο και μόνο επειδή τον θεώρησαν σαλό εξαιτίας της τεράστιας αγάπης του για την τέχνη.

Ο θεατής συμπάσχει μαζί του από την πρώτη στιγμή της παράστασης, κατανοεί την απόγνωση και το ξέσπασμα ενός ανθρώπου που φυλακίζεται για δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια άδικα, λυγίζει στη μοίρα εκείνου που γεννήθηκε για να υπηρετήσει την τέχνη του και μόνο αυτή και που, δυστυχώς για τον ίδιο, κανείς δεν τον κατάλαβε εν τέλει.

Η ιστορία του σπουδαίου γλύπτη Χαλεπά ξετυλίγεται σαν το κουβάρι εμπρός του. Ο Κοντοπόδης ενσαρκώνει με μεγάλη επιτυχία τον ρόλο του, που αν μη τι άλλο είναι συγκλονιστικός, διεισδυτικός, ρεαλιστικός και απόλυτα καθηλωτικός.

Παρότι το έργο δεν είναι βιογραφικό αλλά ψυχολογικό, οι πληροφορίες για τη ζωή του μεγάλου γλύπτη είναι πολλές και ικανοποιητικές. Το κείμενο καλύπτει κάθε πτυχή του πολυτάραχου βίου του, ενώ παράλληλα περνάει πολλά μηνύματα στον θεατή. Το σπουδαιότερο όλων ότι τη ζωή πρέπει να τη ζει κανείς όπως ακριβώς τη θέλει και την ονειρεύεται ο ίδιος, για να καταφέρει να αφήσει ακέραιο το αποτύπωμά της στον κόσμο.

Μια παράσταση αντάξια των προσδοκιών της που αξίζει όλοι να παρακολουθήσουν.

Πολλά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της παράστασης.

*Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ηθοποιός Γιώργης Κοντοπόδης είναι υποψήφιος για ΒΡΑΒΕΙΟ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΡΓΟ, για την συγκλονιστική ερμηνεία του σε αυτή την παράσταση. Καλή του επιτυχία!

 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση και κρατήσεις θέσεων: εδώ 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια