Βιβλιοκριτική: "Αν ήταν μαζί μου" της Laura Nowlin | Γράφει η Αθηνά Μάργαρη


Αν ήταν μαζί μου
If he had been with me (τίτλος πρωτοτύπου)
Συγγραφέας: Laura Nowlin
Μετάφραση: Λητώ Ανδρέου
Ημερομηνία έκδοσης: 
4/2024
ISBN: 978-618-01-5151-0
Σελίδες: 432
Εκδόσεις: Ψυχογιός

Γράφει η Αθηνά Μάργαρη  

     

Το βιβλίο «Αν ήταν μαζί μου» είναι το πρώτο μυθιστόρημα της Αμερικανίδας συγγραφέα Laura Nowlin, που κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Ψυχογιός». Συγκεκριμένα, κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2024, σε ελληνική μετάφραση της Λητώς Ανδρέου και είναι οπωσδήποτε ένα ιδιαίτερα συγκινητικό αλλά και τρυφερό μυθιστόρημα που αγγίζει την καρδιά του κάθε αναγνώστη.

Πρωταγωνίστρια της ιστορίας που φιλοξενείται σε αυτό είναι η Ότομν, μια έφηβη της οποίας αχώριστος παιδικός της φίλος ήταν κάποτε ο γείτονας της, ο Φιν. Το γεγονός ότι οι μητέρες τους υπήρξαν κολλητές φίλες από πάντα συνέβαλε στην έντονη φιλιά που αναπτύχθηκε μεταξύ τους, η οποία με τα χρόνια όχι μόνο δεν χάθηκε αλλά έγινε ολοένα και πιο δυνατή.

Στο Γυμνάσιο οι δύο κολλητοί φίλοι, η Ότομν και ο Φιν, αρχίζουν σταδιακά να χάνουν τις επαφές τους, ενώ στο λύκειο έχουν ξεκάθαρα πια απομακρυνθεί ο ένας από τον άλλον, αφού έχουν αλλάξει και οι δυο τις παρέες τους. Παρόλ’ αυτά, συνεχίζονται τα οικογενειακά δείπνα που περιλαμβάνουν και τις δύο οικογένειες, μαζί με τις μητέρες τους, καθώς επίσης και όλες τις συνήθειες που αυτά ακολουθούν από το παρελθόν μέχρι σήμερα.

Στο διάστημα που κόβονται οι επαφές των δύο πάλαι ποτέ φίλων δεν γεννιέται κανένα αίσθημα μίσους μεταξύ τους. Αντίθετα, τη θέση στη φιλία τους παίρνει τώρα η νοσταλγία, κυρίως λόγω των αναμνήσεων που ποτέ δεν τους άφηναν να προχωρήσουν μπροστά. Φαίνεται σχεδόν λάθος η επιλογή τους να μην είναι η Ότομν και ο Φίνι της μαζί ή και το αντίστροφο και αυτό είναι κάτι που το αισθάνονται και οι δύο εντός τους.

Πρόκειται για ένα πολύ χαριτωμένο βιβλίο, παρά το τραγικό και αναπόφευκτο τέλος το οποίο ολοκληρώνει την ιστορία. Χωρίς πολλά και περιττά λόγια, παρά τη χαρά και την ευχάριστη ατμόσφαιρα που περιβάλλει το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου, οι τελευταίες σελίδες του είναι γεμάτες ανατροπές, δάκρυα και έντονα συναισθήματα. Ο μέσος αναγνώστης ειδικότερα είναι πολύ πιθανό όταν φθάσει στην ανάγνωση της τελευταίας σελίδας και κλείσει οριστικά αυτό το βιβλίο που κρατάει στα χέρια του, να νιώσει ένα αίσθημα κενού μέσα του, καθώς οπωσδήποτε θα αναλογιστεί όλα όσα συνέβησαν στις τελευταίες είκοσι σελίδες του και θα μελαγχολήσει.

Στο βιβλίο αναδεικνύονται επίσης ισχυρές και αληθινές φιλίες, στις οποίες όλοι οι χαρακτήρες που τις αποτελούν είναι συμπαθητικοί και υπέροχοι. Δεν υπάρχει καμία τοξικότητα που να αμαυρώνει την εικόνα τους. Βέβαια, η συγγραφέας δεν παραλείπει να συμπληρώσει το έργο της και με προδοσίες, αλλά και ψέματα, τα οποία οι αναγνώστες δεν μπορούν ούτε κατά διάνοια να φανταστούν ούτε και να κατανήσουν.

Η συγγραφέας εν ολίγοις στο βιβλίο της αυτό επιδιώκει μέσα σε λίγες μόνο σελίδες να καταγράψει μια ιστορία πολλών χρόνων, με πολλές αναδρομές στο παρελθόν και με αναφορές σε ελπιδοφόρα όνειρα και σχέδια για το μέλλον με μεγάλη επιτυχία. Δεν υπάρχουν πουθενά περιττά σημεία που κουράζουν τον αναγνώστη. Οι διάλογοι ζωντανεύουν έντονα την ιστορία της και ο αναγνώστης νιώθει να διεισδύει σ’ αυτήν έχοντας την αίσθηση ότι συμμετέχει κι ο ίδιος στις περιπέτειες των ηρώων της και σχεδιάζει όνειρα μαζί τους.

Η γραφή της συγγραφέα αλλά και η πετυχημένη και πιστή μετάφραση της Λητώς Ανδρέου κάνουν τις σελίδες του βιβλίου να κυλάνε γρήγορα, γεγονός που επιτρέπει στον αναγνώστη να βυθίζεται ευκολότερα εντός τους και να απορροφά αβίαστα όλες τις εξελίξεις. Η ιστορία είναι άκρως ρεαλιστική και απευθύνεται κυρίως σε έφηβους.

Τέλος, μια σημαντική παρατήρηση αφορά τον τίτλο του βιβλίου «Αν ήταν μαζί μου». Αναμφισβήτητα, είναι πολύ εύστοχος και αντανακλά πλήρως το περιεχόμενό του. Φυσικά προοικονομεί την κορύφωση της ιστορίας. Το εξώφυλλό του επίσης είναι πολύ όμορφο και ελκυστικό. Μεταφέρει τη σκέψη σε έναν κόσμο που υπόσχεται να μιλήσει γι’ αυτό ακριβώς που αφήνει να εννοηθεί, για μια ιστορία γεμάτη αγάπη, απώλεια, αναμνήσεις, ενώ το μήνυμα που περνά είναι απόλυτα ξεκάθαρο: Μερικές φορές οι άνθρωποι καταλαβαίνουν την αξία κάποιου όταν είναι πλέον αργά.


Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο θα βρείτε εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια