Με μια ιστορία που έχει τις ρίζες της στην Αρχαία Αθήνα και
τον Αριστοτέλη, με μια εξέλιξη που απασχόλησε κάποιες από τις μεγαλύτερες
επιστημονικές προσωπικότητες και όχι μόνο μέσα στο πέρασμα των αιώνων αλλά και
με την λογοκρισία να μην λείπει από την πρόσφατη ιστορία της, η φωτογραφία
σήμερα αποτελεί ίσως την πιο διαδεδομένη μορφή τέχνης στο ευρύ κοινό.
Σε αυτό συντέλεσε καταλυτικά η καλπάζουσα πορεία της
τεχνολογίας που κατάφερε να πέτυχει την ενσωμάτωση φωτογραφικών μηχανισμών σε
μικρές συσκευές καθημερινής χρήσης ( compact cameras, mobile & smart phones
) κάνοντάς την ένα από τα πιο διαδεδομένα μέσα επικοινωνίας του 20ου αιώνα .
Αν το δούμε ιστορικά από την πρώτη αναφορά στη φωτογραφία
μέχρι το σήμερα , η πορεία ήταν πάρα πολύ αργή για αιώνες και ξαφνικά υπήρξε
μια έξαρση εξέλιξης τις τελευταίες δεκαετίες ως προς την τεχνολογική πλευρά
της. Η φωτογραφία ωφελήθηκε σαν τέχνη
τόσο όσο αδικήθηκε από αυτήν την πορεία των τελευταίων δεκαετιών.
Οι περισσότεροι από εμάς ξέρουμε ότι δεν μπορούμε να έρθουμε
σε επαφή με έναν λευκό καμβά για πρώτη φορά και να αποτυπώσουμε με ακρίβεια το
περιβάλλον μας και σίγουρα γνωρίζουμε πως αν μας δώσουν ένα κομμάτι μάρμαρο δεν
θα βγει ποτέ ένα άγαλμα μέσα από την επεξεργασία του… Αντίθετα όλοι είμαστε σίγουροι ή μάλλον έτσι
πιστεύουμε ότι μπορούμε να φωτογραφίσουμε τα πάντα.
Τι είναι όμως η φωτογραφία και πόσο έχει απασχολήσει το
γενικότερο σύνολο λίγο παραπάνω από το πάτημα ενός κουμπιού ;
Με τον όρο φωτογραφία αναφερόμαστε ταυτόχρονα σε μια τέχνη
και μια επιστήμη άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Αναφερόμαστε στην καταγραφή
ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας. Με πιο απλούς όρους μιλάμε για την “γραφή του
φωτός“ και μας ενδιαφέρει κυρίως το φως εκείνο που γίνεται αντιληπτό από το
ανθρώπινο μάτι.
Μέσα από το Photologio (και σε αυτό το σημείο θα ήθελα να πω
ένα ευχαριστώ και ένα μπράβο, ένα ευχαριστώ για την δυνατότητα που μου δίνεται
να παραθέτω γνώσεις και απόψεις και ένα μπράβο για την πρωτοβουλία να
δημιουργηθεί ένα τέτοιο φωτογραφικό “στέκι“ σε όσους έλαβαν μέρος σε αυτή την
προσπάθεια), θα προσεγγίσουμε την φωτογραφία και θα δούμε πως αν και κάποιος θα
έλεγε πως είναι η απλούστερη μορφή τέχνης ή ίσως η πιο εύκολη να μάθει κανείς,
αυτό απέχει πολύ από την αλήθεια .
Η φωτογραφία υπακούει σε φυσικούς νομούς και κανόνες , φυσικούς
νόμους που μπορούμε να στρεβλώσουμε και κανόνες που μπορούμε εφόσον τους
μάθουμε να παίξουμε επιλεκτικά μαζί τους.
Θα ήταν αρκετά ασφαλές να πω ότι ίσως η τέχνη της
φωτογραφίας έχει τις περισσότερες απαιτήσεις από άλλα είδη , απαιτήσεις
τεχνικής πλευράς όσο και καλλιτεχνικής.
Θα μιλήσουμε για το φως και το χρώμα, την έκθεση και την
ταχύτητα, την εστίαση και την απόσταση, την προοπτική, το κάδρο, την σύνθεση
και την τοποθέτηση αλλά και την επεξεργασία της εφόσον ζούμε σε μια ψηφιακή
εποχή. Μέσα από αυτό το ταξίδι θα αντιληφθούμε πως το να φυλακίζεις μια στιγμή,
να την παγώνεις στο πέρασμα του χρόνου είναι τόσο καθημερινό όσο και κάτι που
παραμένει ακόμα μαγικό.
Νικόλας Πολάτος