Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 194
Εκδόσεις: Βακχικόν
Γράφει η Στέλλα Πετρίδου
Ο Νίκος Γονίδης κάνει το λογοτεχνικό του ντεμπούτο με ένα άκρως συναρπαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα που φέρει τον τίτλο «Δώδεκα Χτύποι» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Βακχικόν».
Πρόκειται για μία σύγχρονη πολυφωνική ιστορία, γεμάτη εικόνες, μυστήριο και συνεχή δράση, που πραγματικά κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη ως την τελευταία σελίδα του βιβλίου και τον βοηθά να την παρακολουθήσει μέσα από μία πολυπρισματική ματιά. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως, παρά τις 194 σελίδες του, διαβάζεται κυριολεκτικά απνευστί, καθώς οι ανατροπές διαδέχονται ακατάπαυστα η μία την άλλη, οι φόνοι της ιστορίας μπερδεύουν την εξέλιξή της, ενώ οι γρίφοι της υπόθεσης, που καλείται να διαλευκάνει ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, παρά την αποκάλυψη του/των δολοφόνου/νων, λύνονται ολοκληρωτικά κατόπιν του κλεισίματος της υπόθεσης από τις αστυνομικές αρχές, ξαφνιάζοντας ακόμη περισσότερο τον αναγνώστη, που, οπωσδήποτε, δεν περίμενε μια τέτοια εξέλιξη, ένα ακόμη τέλος μετά το τέλος. Αυτό, άλλωστε, μεγενθύνει την αξία του βιβλίου αυτού και κατ’ επέκταση του λογοτεχνικού είδους στο οποίο ανήκει. Ο αναγνώστης κυριεύεται από ποικίλα συναισθήματα, προβληματίζεται, πονηρεύεται περισσότερο και, φυσικά, εκπλήσσεται.
Η ιστορία του βιβλίου έχει να κάνει με μια σκοτεινή υπόθεση απειλής για φόνο, την οποία καλείται να λύσει ένας άπειρος και σχεδόν αποτυχημένος ντεντέκτιβ της Αθήνας, ο Μάνος Παυλίδης. Όμως, η ιστορία δεν ξεκινά από το σημείο του φόνου. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καν φόνος μέχρι και τα μισά περίπου της ιστορίας. Επιδίωξη του συγγραφέα είναι αρχικώς να περιγράψει το στενό κοινωνικό περιβάλλον του ντεντέκτιβ, να οικοδομήσει πλήρως την εικόνα του πρωταγωνιστή, προκειμένου να οξύνει ακόμα περισσότερο την περιέργεια του αναγνώστη σχετικά με την υπόθεση με την οποία καλείται να αναμετρηθεί εκείνος. Και φτάνουμε, επιτέλους, στο σημείο αυτό, που θα ανατρέψει τα μέχρι τώρα δεδομένα, σε μια υπόθεση σκοτεινή και περίπλοκη, παρότι, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται υπερβολικά απλή, εύκολη και κερδοφόρα για τον ντεντέκτιβ. Άραγε, θα υπάρξει κέρδος στο τέλος; Και ποιο θα είναι αυτό;
Ο ντεντέκτιβ δεν καλείται να λύσει το γρίφο ενός φόνου. Αντιθέτως, καλείται να προλάβει τον φόνο αυτό. Αποτέλεσμα των κινήσεών του είναι να δεχθεί απειλή η σωματική του ακεραιότητα. Ο πρωταγωνιστής, πλέον, παλεύει για να προστατέψει όχι μόνο τον ίδιο του τον εαυτό, όχι μόνο τη ζωή του πελάτη του, αλλά και τις ζωές των φίλων του, τους οποίους άθελά του εμπλέκει στο δρόμο του. Το αν θα τα καταφέρει και γιατί κινδυνεύει τόσο πολύ η δική του ζωή και η ζωή των φίλων του, θα το μάθει ο αναγνώστης στην πορεία της εξέλιξης των γεγονότων, που, σχεδόν κινηματογραφικά, διαδέχονται το ένα μετά το άλλο.
Ο συγγραφέας, παρότι νέος στο λογοτεχνικό χώρο, κρατάει μια συναρπαστική πένα στα χέρια του. Το βιβλίο του είναι αρκετά καλογραμμένο και άξιο δείγμα της αστυνομικής λογοτεχνίας. Αξίζει να σημειωθεί πως η αφήγηση της ιστορίας γίνεται σε πρώτο πρόσωπο. Ο αφηγητής της, όμως, δεν είναι ο ντεντέκτιβ Μάνος Παυλίδης, ούτε ο πελάτης του, ούτε, φυσικά, ο σκοτεινός δολοφόνος. Είναι παρόλ’ αυτά ένα από τα σημαντικά πρόσωπα της ιστορίας αυτής, μιας ιστορίας, που λαμβάνει χώρα όχι σε άγνωστες ή μακρινές τοποθεσίες για τον αναγνώστη, αλλά σε ελληνικά και πολύ γνώριμα μέρη, τα οποία τον βοηθούν σημαντικά να τοποθετήσει τη σκέψη του ακριβώς στην καρδιά των γεγονότων, να ταξιδέψει ευκολότερα νοητά σ’ αυτά και να εισχωρήσει με περισσότερη ακρίβεια στο κλίμα της ιστορίας που αναπτύσσεται εμπρός του.
Οι ιστορικές αναδρομές στο ματωμένο Λονδίνο του 19ου
αιώνα και στη γερμανική κατοχή εμπλουτίζουν σημαντικά την υπόθεση της ιστορίας,
χωρίς να πλατειάζουν και χωρίς να κουράζουν τον αναγνώστη.
Σε αντίθεση με πολλά άλλα αστυνομικά βιβλία, αλλά και προς έκπληξη
του αναγνώστη, η συγκεκριμένη ιστορία δεν εμπλέκει παράνομες ή μη ερωτικές
περιπέτειες στις σελίδες του βιβλίου, παρότι διακρίνεται έντονα η
συναισθηματική φόρτιση των ηρώων της κι αυτό, γιατί ο συγγραφέας επιθυμεί να
εστιάσει όσο το δυνατόν περισσότερο στην υπόθεση του φόνου, αλλά και σε κάποια
άλλα θέματα που μαστίζουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, όπως είναι η μάστιγα
των ναρκωτικών, η κατάχρηση των εξουσιών, η διαφθορά και η κατάρρευση της αξιοπιστίας
στο σύστημα αξιών.
Πολλές οι σκηνές που περιγράφονται με ακρίβεια, αρκετοί οι γρίφοι που χρειάζονται ανάλυση, κινηματογραφικές οι σκηνές της καταδίωξης, αγωνιώδης η προσπάθεια διαλεύκανσης της υπόθεσης, ανατρεπτικές οι σκηνές που ακολουθούν την αποκάλυψη και τραυματικές οι εικόνες που χαράζονται στη μνήμη ως απομεινάρια εφιαλτικών στιγμών που ακόμα τριγυρνούν στο παρόν.
Το εξώφυλλο του βιβλίου αποτυπώνει μια από τις πιο καθοριστικές
στιγμές της ιστορίας που αναπτύσσεται σ’ αυτό.
Ένα συναρπαστικό βιβλίο από κάθε άποψη.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Λίγα λόγια για το συγγραφέα, Νίκο Γονίδη:
0 Σχόλια