Μαρία Ιωάννου: "Η συγγραφή για μένα είναι μια κατάθεση ψυχής"


Είναι νομικός, εκπαιδευτικός, blogger και συγγραφέας της λογοτεχνίας του φανταστικού. Η Μαρία Ιωάννου είναι μια δοκιμασμένη πλέον στα γράμματα λογοτέχνιδα που οπωσδήποτε έχει προσφέρει το δικό της λιθαράκι στον πολιτισμό μας. Σήμερα φιλοξενείται στις Τέχνες με αφορμή το νέο της βιβλίο που φέρει τον τίτλο «Διαγαλακτικό Υπερδιαστημόπλοιο Ιθάκη - Βασίλισσα της καρδιάς» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Συμπαντικές Διαδρομές».

Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου


Κυρία Ιωάννου, έχετε διαγράψει μια αξιόλογη συγγραφική πορεία ως τώρα. Η απόφασή σας να ασχοληθείτε με τη συγγραφή εξακολουθεί να αποτελεί στην ουσία μια προσπάθεια κατάθεσης του εαυτού σας στο χαρτί;

Χαίρεται και καλό νέο έτος! Ευχαριστώ πολύ για τα όμορφα σας λόγια που με τιμούν. Η συγγραφή για μένα είναι πάντοτε μια προσπάθεια να πω μια όμορφη ιστορία. Να μιλήσω όσο πιο αληθινά γίνεται. Επομένως ναι, είναι μια κατάθεση ψυχής.

Η επαγγελματική σας ενασχόληση επηρεάζει τον τρόπο σκέψης και γραφής σας; Τι πιστεύετε;

Πιστεύω πως ναι, σε κάποιο βαθμό. Είμαι νομικός και αγγλικός φιλόλογος. Οι δύο αυτές ειδικεύσεις έχουν αντίτυπο σε ότι γράφω. Για παράδειγμα, στη Γοργόνα στον Καθρέφτη ένας από τους πρωταγωνιστές είναι δικηγόρος ενώ η Ελάιζα, η κεντρική ηρωίδα, σπουδάζει αγγλική φιλολογία. Στην Βασίλισσα της Καρδιάς υπάρχουν αναφορές στη διακυβέρνηση ενός κράτους και στη σύσταση μιας πολιτείας. Μέσω των σπουδών μου στη λογοτεχνική παράδοση έχω μάθει πολλά για το πεδίο του φανταστικού, που πάντα με ενδιέφερε πάρα πολύ – παραμύθια, μάγισσες, γοργόνες, νεράιδες, εξωανθρώπινα όντα και στοιχεία, μαγικά αντικείμενα.

Από τη μέχρι τώρα πορεία σας στο χώρο του βιβλίου, θεωρείτε πως υπάρχει συνταγή για τη συγγραφή μιας καλής ιστορίας; Κι αν ναι, τι είναι αυτό που τη χαρακτηρίζει ως καλή;

Να σας πω, δεν είμαι σίγουρη αν υπάρχει ή όχι. Νομίζω είναι θέμα προσωπικής κρίσης, δηλαδή κάποιος ή κάποια συγγραφέας ίσως να εργάζεται καλύτερα χρησιμοποιώντας μια συνταγή. Για μένα σημαντική είναι η έμπνευση και μετά η δόμηση της ιστορίας με βοηθούς τη σκέψη και τη φαντασία. Για παράδειγμα, ποιος ή ποιοι θα είναι οι αφηγητές, πως θα εξελιχθεί η πλοκή, πως και πότε θα τελειώσει η ιστορία.

Μπορεί να υπάρξει δημιουργία χωρίς έμπνευση; Εσείς ως έμπειρη πλέον και δοκιμασμένη στα γράμματα δημιουργός, πιέσατε ποτέ τον εαυτό σας να δημιουργήσει μια ιστορία κατά παραγγελία;

Ευχαριστώ πολύ για τα πάντα ευγενικά σας λόγια! Δεν πίεσα ποτέ τον εαυτό μου προσωπικά. Δημιουργία χωρίς έμπνευση ίσως όχι.

Ποια είναι η γνώμη σας για την εκδοτική πραγματικότητα στην Ελλάδα και στην Κύπρο; Υπάρχει αναγνωστικό ενδιαφέρον και αξιοσημείωτη εμπορική κίνηση, τέτοια ώστε ένας δημιουργός να ζήσει αποκλειστικά από το έργο του εφόσον το θελήσει;

Πιστεύω ότι υπάρχει αναγνωστικό ενδιαφέρον και αξιοσημείωτη εμπορική κίνηση. Δεν είμαι σίγουρη αν κάποιος μπορεί να ζήσει αποκλειστικά από το έργο του στην Κύπρο και Ελλάδα, δεν τα γνωρίζω αρκετά.

Τι μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για σας;

Μου αρέσει να σκέφτομαι όμορφες ιστορίες και να τις λέω με τρόπο ευχάριστο και αληθινό. Να σέβομαι τόσο τον εαυτό μου ως δημιουργό όσο και τους αναγνώστες. Νομίζω τελικά έμπνευση αποτελεί η ομορφιά – κυριολεκτική και μεταφορική.

Τελικά, γιατί στρέφετε το ενδιαφέρον σας στη συγγραφή έργων που εντάσσονται στη σφαίρα του φανταστικού; Είναι αυτό το λογοτεχνικό είδος που σας εκφράζει περισσότερο;

Νομίζω πως ναι. Πάντα μου άρεσε το φανταστικό. Διάβαζα λογοτεχνία του φανταστικού όταν ακόμα στον Κυπριακό χώρο ελάχιστοι ήταν εξοικειωμένοι με αυτό. Δεκαετία του ‘90 διάβαζα J.R.R. Tolkien, Isaac Asimov, David Eddings, Raymond Feist, Terry Brooks, Τad Williams και άλλους. Να πω επίσης ότι, η Βικτοριανή λογοτεχνία, που είναι η περίοδος με την οποία ασχολήθηκα στο διδακτορικό μου, έβαλε βάσεις για τη λογοτεχνία του φανταστικού: όχι μόνο με ονόματα συγγραφέων όπως H.G. Wells και Bram Stoker, όχι μόνο με την συγγραφή και συλλογή παραμυθιών, αλλά και με τη χρήση στοιχείων του φανταστικού από συγγραφείς όπως η Charlotte Bronte και Τσαρλς Ντίκενς και ποιητές όπως η Christina Rossetti και Emily Bronte, η οποία έγραφε ποιήματα για το Gondal, το βασίλειο του φανταστικού που είχαν επινοήσει μαζί με την αδελφή της Ανν.


Το βιβλίο που κρατώ στα χέρια μου αποτελεί την τελευταία εκδοθείσα συγγραφική σας προσπάθεια. Πρόκειται για μία νουβέλα που φέρει τον τίτλο «Διαγαλακτικό Υπερδιαστημόπλοιο Ιθάκη - Βασίλισσα της καρδιάς» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Συμπαντικές Διαδρομές». Ποιο υπήρξε το βασικό σας ερέθισμα για να ξεκινήσετε τη συγγραφή του συγκεκριμένου έργου;

Την πλοκή τη σκέφτομαι από το 2006, που έγραφα το διδακτορικό μου. Ήθελα να γράψω μια ιστορία με εξωγήινους, αλλά με τρόπο που να μοιάζει αληθινή. Δηλαδή τι θα γινόταν αν συνέβαινε, σε ανθρώπους της καθημερινότητας, να έρθουν σε επαφή με ένα εξωγήινο πολιτισμό. Το επόμενο βήμα ήταν να δημιουργήσω αυτόν τον πολιτισμό. Τώρα έχω αρχίσει να φτιάχνω τη Δωριδική γλώσσα με κεντρική βάση μου τα Ομηρικά ελληνικά. Όμως χρειάζεται πολύς χρόνος για να φτιαχτεί μια αξιόπιστη μη πραγματική γλώσσα – για να γράψω μια πρόταση μπορεί να δουλεύω μισή ώρα. Δυστυχώς αυτό γίνεται μόνο τη νύχτα, διότι εργάζομαι κατά τη διάρκεια της μέρας. Έτσι καμιά φορά κουράζομαι ενώ θα ήθελα να γράψω πιο πολλά! Να προσθέσω ότι πιστεύω ακράδαντα στην ύπαρξη νοήμωνων πολιτισμών στο διάστημα. Η πεποίθηση μου αυτή με βοήθησε πολύ στη συγγραφή της ιστορίας.

Το εξώφυλλο του βιβλίου σας είναι αρκετά μυστηριώδες και ταυτόχρονα ελκυστικό. Θεωρείτε πως η πρώτη ματιά, η εξωτερική εμφάνιση δηλαδή, είναι σημαντική για ένα βιβλίο, καθώς είναι το πρώτο πράγμα που αντικρίζει ο αναγνώστης σε αυτό;

Ναι, είναι σημαντική η εξωτερική εμφάνιση νομίζω. Χαίρομαι που σας άρεσε το εξώφυλλο, είναι φοβερό!

Γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο για το εξώφυλλο του βιβλίου σας;

Η Ιθάκη, που δίνει το γενικό τίτλο, είναι το υπερδιαστημόπλοιο που φέρνει τους Δωριδείς ήρωες μας στη Γη. Επέλεξα την Ιθάκη σαν φορέα του γενικού τίτλου από τον στίχο του Καβάφη «Η Ιθάκη σ’ έδωσε το ωραίο ταξίδι» αλλά και από την Ομηρική Ιθάκη. Για μας τους Έλληνες η Ιθάκη σημαίνει πάρα πολλά. Είναι η πατρίδα, στην οποία πάντα θα επιστρέφεις. Είναι η πατρίδα που έχεις μέσα σου όταν είσαι μακρυά. Ο στόχος και ο προορισμός σου. Επίσης είναι το ωραίο ταξίδι. Το υπερδιαστημόπλοιο δίνει στους πρωταγωνιστές μας ένα συναρπαστικό και μεγάλο ταξίδι. Ταυτόχρονα, αποτελεί για τους Δωριδείς, που έχουν παρελθόν σκλαβιάς, ένα τεχνολογικό επίτευγμα που συνοψίζει την ιστορία του έθνους τους και το πως κατάφεραν να αναδυθούν από τις στάχτες. Ο υπότιτλος Βασίλισσα της Καρδιάς αναφέρεται στη Βασίλισσα Κυβέλη, κεντρική ηρωίδα του βιβλίου.

Πείτε μας λίγα λόγια για το περιεχόμενο της ιστορίας σας.

Το μυθιστόρημα αφορά το ταξίδι του Υπερδιαστημόπλοιου Ιθάκη από τον μακρυνό πλανήτη της Δωρίδας στην Κρίσα, πλανήτη του δικού μας Γαλαξία. Η Ιθάκη θα αφήσει στη Γη τους στρατιώτες Θάρος και Φαράν, που έρχονται σε μας για μια πρωτοφανή αποστολή. Στην Κρίσα, όπου θα διεξαχθεί διαπλανητική σύνοδος, κατευθύνονται αξιωματούχοι της Δωρίδας, με ανώτερους την Πρωθυπουργό Εστέλλα Κάτο και τον Τζων Ντάρναιη, Αρχηγό του Στρατού. Ο Αρχηγός είναι ερωτευμένος με την Βασίλισσα Κυβέλη, τη νεαρή μονάρχη της Δωρίδας, δεν μπορεί όμως να την παντρευτεί γιατί είναι κοινός θνητός. Η Κρίσα είναι πολύ επικίνδυνο μέρος και η αποστολή εμπλέκεται σε μια μεγάλη περιπέτεια που αναδεικνύει το χαρακτήρα της Βασίλισσας Κυβέλης και δίνει τη λύση στο ρομάντζο της με τον Αρχηγό. Στο μεταξύ, στη Γη, ο νεαρός κοσμολόγος Ρέηνορ Κάρραρ, έχει αντιληφθεί τον ερχομό της Ιθάκης και την άφιξη της Θάρος και του Φαράν. Ποιά θα είναι η έκβαση της επαφής των δύο πολιτισμών; Είναι όλοι στη Γη φιλικοί όπως ο Ρέηνορ, ή μήπως ο κίνδυνος παραμονεύει; Διαβάστε τη Βασίλισσα της Καρδιάς και θα δείτε...

Το βιβλίο σας εντάσσεται στη λογοτεχνία του φανταστικού. Χαρακτηρίζεται ως βιβλίο επιστημονικής φαντασίας, αλλά και ρομαντικό μυθιστόρημα. Σας ικανοποιεί αυτή η κατηγορία ένταξής του; Πώς θα το χαρακτηρίζατε εσείς προσωπικά ως δημιουργός του και τι μήνυμα θέλετε να περάσετε στον αναγνώστη μέσα από αυτό;

Πιστεύω ότι αυτή η κατηγορία ένταξης είναι πολύ ικανοποιητική. Η Βασίλισσα της Καρδιάς είναι διαστημικό ρομάντζο. Όσο για το μήνυμα, εν μέρει θα είναι υποκειμενικό για κάθε αναγνώστη ή αναγνώστρια. Προσωπικά, παρουσίασα τους Δωριδείς ως ένα λαό που επιβίωσε και προόδευσε διότι έμεινε πιστός στα ιδανικά και την ταυτότητα του, ζώντας σε αρμονία με τη φύση. Οι Δωριδείς σέβονται τη φύση και όσο μπορούν εργάζονται ή και πολεμούν χειρωνακτικά. Θέλω να δώσω έμφαση στο πόσο ο άνθρωπος είναι μέρος της φυσικού κόσμου και ότι η ανθρώπινη υπόσταση έχει απαραίτητα στοιχεία τη φυσική, χειροπιαστή, πραγματικότητα και τη χρήση του χειρωνακτικού μόχθου. Η εικονική πραγματικότητα είναι καλός υπηρέτης, αλλά κακός αφέντης. Όπως και το κάθε τι.

Υπάρχει κάποιο από τα πρόσωπα του βιβλίου στο οποίο καθρεφτίζονται στοιχεία του εαυτού σας;

Υποθέτω όλοι οι χαρακτήρες μου έχουν κάτι από μένα ή συνδέονται με μένα κατά κάποιο τρόπο. Πολλά κοινά στοιχεία με τον εαυτό μου είχε για παράδειγμα η Ελάιζα Χάρισον στη Γοργόνα στον Καθρέφτη. Στη Βασίλισσα της Καρδιάς δημιούργησα τη Βασίλισσα Κυβέλη σαν τη γυναίκα που θα ήθελα να είμαι 😊 Να προσθέσω όμως ότι οι χαρακτήρες είναι ταυτόχρονα ανεξάρτητοι, έχουν τη δική τους προσωπικότητα.

Το βιβλίο σας απευθύνεται μόνο σε ενήλικες ή και σε έφηβους;

Πιστεύω και στις δύο κατηγορίες.

Άλλη μια συνεργασία σας με τις εκδόσεις «Συμπαντικές Διαδρομές»; Είστε ικανοποιημένη από το εκδοτικό σας σπίτι;

Βεβαίως, είναι ένας χώρος που ταιριάζει με τον τρόπο που δουλεύει η φαντασία μου και τους ευχαριστώ πολύ.


Σχεδιάζετε κάποια παρουσίαση βιβλίου σας το επόμενο διάστημα;

Για την ώρα όχι, αλλά στο μέλλον είναι κάτι που θα ήθελα.

Επόμενα συγγραφικά βήματα κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα;

Έχω μόλις τελειώσει το δεύτερο μέρος της Ιθάκης, τη Πτώση του Αυτοκράτορα! Όταν λέω ότι το τέλειωσα όμως, εννοώ χειρόγραφα, διότι γράφω πάντα με πένα (στυλό) και χαρτί. Δεν μπορώ να γράψω στην οθόνη. Επειδή γράφω σε κλεμμένο χρόνο, φοβούμαι ότι θα αργήσω στη δακτυλογράφηση. Η Ιθάκη είναι τετραλογία: ακολουθούν το Εχθρέ Μου, που κλείνει τον κύκλο, και το Μεγαλειοτάτη, που αφορά αποκλειστικά τη Βασίλισσα Κυβέλη – επεισόδια από την παιδική και εφηβική της ηλικία, την άνοδο της στο θρόνο, την αγάπη της για τον Αρχηγό του Στρατού. Για να μην κουράσω όμως την ιστορία, θα κάνω ένα διάλειμμα μετά την Πτώση για να γράψω το ανεξάρτητο μυθιστόρημα ‘Αστρο Μακρυνό. Του οποίου επίσης την πλοκή σκέφτομαι εδώ και καιρό.

Μια ευχή για το μέλλον;

Θα ήθελα ο κόσμος να δίνει λιγότερη έμφαση στο χρήμα και στο κυνήγι του χρήματος και περισσότερη στην πνευματική καλλιέργεια, την αρμονία και τη συνεργασία. Δεν είναι ουτοπία αυτό που λέω. Αλλά χρειάζεται προσπάθεια, συλλογική και ατομική.

Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα απόσπασμα από το βιβλίο σας. 

«Μέχρι να φτάσει σπίτι, ο [Ρέηνορ] έχει καταλήξει σε ακόμα ένα συμπερασμα. Κατά τη γνώμη του, το Hyde Park είναι το κλειδί για να βρει τους επισκέπτες. Εάν έχουν κρύψει εκεί το σκάφος τους, τότε θα διαμένουν κάπου στην περιοχή. Και, αν έχουν την παραμικρή κοινή λογική, θα έρχονται στο πάρκο πότε πότε να δουν τι γίνεται με το σκάφος τους.

Χιλιάδες κόσμος περνά από το Hyde Park κάθε μέρα. Είναι αδύνατον να βρεις και να αναγνωρίσεις κάποιους λίγους ανάμεσα σε χιλιάδες. Ο Ρέηνορ όμως έχει υπομονή και είναι παρατηρητικός. Θα παρακολουθεί, και στο τέλος θα τους βρει τους επισκέπτες. Είναι σίγουρος γι αυτό. Θα τα καταφέρει. Αργά ή γρήγορα θα τους βρει».

Κυρία Ιωάννου, σας ευχαριστώ πολύ για την αρκετά ενδιαφέρουσα συζήτησή μας. Να είστε καλά και πάντα πολυπράγμων και δημιουργική.

Εγώ σας υπερευχαριστώ, αγαπητή κ. Πετρίδου, εσάς και το όμορφο texnesonline.gr! Για τη φιλοξενία, την ωραία συζήτηση και τα τόσο ευγενικά και κολακευτικά σας λόγια. Να ‘στε καλά!


Βιογραφικό:

Η Μαρία Ιωάννου κατάγεται από την Κύπρο. Έχει σπουδάσει νομικά και αγγλική φιλολογία, και έχει εργαστεί τόσο σαν νομικός όσο και σαν εκπαιδευτικός. Κατέχει διδακτορικό τίτλο στην αγγλική φιλολογία του 19ου αιώνα από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ της Αγγλίας. Τα μυθιστορήματα και τα διηγήματα της ανήκουν στη λογοτεχνία του φανταστικού και της επιστημονικής φαντασίας. Η Βασίλισσα της Καρδιάς είναι το τρίτο της μυθιστόρημα. Τα δύο πρώτα, Γοργόνα στον Καθρέφτη και Ξένη στον Καθρέφτη κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές και αγαπήθηκαν ιδιαίτερα. Η Μαρία Ιωάννου διατηρεί τη σελίδα The Lipstick Papers, μπλογκ για βιβλία και ομορφιά.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια