Καίτη Δροσίνη: "Τα βιβλία είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε ως κοινωνία"



Αγαπά τη λογοτεχνία. Άλλωστε, πιστεύει πως χωρίς τα βιβλία δε θα είχε καμία αξία η ζωή μας. Η συγγραφέας Καίτη Δροσίνη έχει διαγράψει ήδη μια αξιόλογη πορεία στο χώρο των γραμμάτων, γεγονός που αποδεικνύει έμπρακτα αυτή τη στάση ζωής που υιοθετεί. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο της βιβλίο με τίτλο «Παλέτα δολοφόνου» από τις εκδόσεις «Ελκυστής» και σήμερα φιλοξενείται στις Τέχνες για να μας μιλήσει γι' αυτό, όπως και για πολλά άλλα ενδιαφέροντα πράγματα που θα μας βοηθήσουν να τη γνωρίσουμε καλύτερα...

Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου


Κυρία Δροσίνη, για ποιο λόγο αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή; Ποιο υπήρξε το βασικό ερέθισμα που καθόρισε την λογοτεχνική σας πορεία;

Αγαπώ τη λογοτεχνία! Αυτή η φράση τα λέει όλα, μου αρέσει να διαβάζω βιβλία κι έπειτα να εξιστορώ στο χαρτί τις δικές μου ιδέες. Η συγγραφή για κάποιο λόγο γαληνεύει την ψυχή μου και με ηρεμεί σε μεγάλο βαθμό. Πιστεύω πως χωρίς τα βιβλία δε θα είχε καμία αξία η ζωή μας και είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε ως κοινωνία.

Ασχολείστε με τη συγγραφή όπως και με τη ζωγραφική. Θεωρείτε ότι επικοινωνούν οι δύο τέχνες μεταξύ τους; Επηρεάζει η μία την άλλη;

Επηρεάζονται σαφέστατα. Η μυθοπλασία δημιουργεί νέους κόσμους και εικόνες, όσο το μυαλό τις επεξεργάζεται, τόσο γεννιέται και η έμπνευση για ζωγραφική δημιουργία.

Από πού αντλείτε έμπνευση συνήθως για να πλάσετε τις ιστορίες σας;

Δεν υπάρχει τίποτε συγκεκριμένο και ταυτοχρόνως υπάρχουν τα πάντα γύρω μας: ο κόσμος, οι γεύσεις, η όμορφη φύση και αντίστοιχα οι δυσκολίες της καθημερινότητάς μας.

Από την μέχρι τώρα πορεία σας στο χώρο του βιβλίου, θεωρείτε πως υπάρχει συνταγή για τη συγγραφή μιας καλής ιστορίας; Κι αν ναι, τι είναι αυτό που τη χαρακτηρίζει ως καλή;

Θεωρώ πως η ανάγνωση και μελέτη καλών συγγραμμάτων αποτελούν την καλύτερη συνταγή. Όσο διαβάζω κι ερευνώ, τόσο βελτιώνομαι. Δεν πιστεύω πως κάποιος μπορεί να εμβολίσει στο μυαλό σου την συγγραφή εάν δεν το ενισχύσεις με αμέτρητες σελίδες και λόγια σπουδαίων λογοτεχνών. Η ανάγνωση είναι το καλύτερο εφόδιο. Καλή συνταγή θα είναι η δημιουργία μιας ιστορίας, που θα γίνει άμεσα αποδεκτή από τους αναγνώστες και θα την κουβαλούν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο μυαλό τους.

Ποιο βιβλίο κατά τη γνώμη σας, πρέπει οπωσδήποτε να διαβάσουν όλοι;

Δεν υπάρχει πιο δύσκολη ερώτηση από τη στιγμή που έχουμε αμέτρητα σπουδαία έργα μεγάλων ή και ακόμη νεότερων λογοτεχνών. Ωστόσο θα αναφέρω ένα εύπεπτο βιβλίο για όλους. «Τον μικρό πρίγκιπα» του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ. Το διάβασα σε μεγάλη ηλικία και πιστεύω πως άλλαξε κάποια στοιχεία του χαρακτήρα μου. Καταρχάς είναι βαθυστόχαστο με ιδεαλιστικές παρατηρήσεις σχετικά με τη ζωή και τον άνθρωπο. Σε πολλά σημεία του βιβλίου υπάρχουν φιλοσοφημένα μηνύματα που μπορούμε να τα ακολουθήσουμε ως οδηγό ζωής.


Δέχεστε επιρροές από άλλους Έλληνες ή και ξένους συγγραφείς στα έργα σας, ή δεν το θεωρείτε απαραίτητο;

Εννοείται πως δέχομαι, υπάρχουν εξαίρετοι νέοι Έλληνες συγγραφείς και αρκετοί ξένοι, κυρίως ευρωπαίοι, που με έχουν καθοδηγήσει στο παρελθόν. Πολλές φορές δεν τολμούσα να περιγράψω κάποιες σκηνές, τις θεωρούσα προκλητικές ή ανόητες, σε εκείνη τη χρονική περίοδο διάβασα πολλούς συγγραφείς και κατανόησα τον τρόπο που πρέπει να περιγράφω αυτές τις εικόνες.

Ποια είναι η γνώμη σας για την εκδοτική πραγματικότητα στην Ελλάδα; Υπάρχει αναγνωστικό ενδιαφέρον και αξιοσημείωτη εμπορική κίνηση, τέτοια ώστε ένας δημιουργός να ζήσει αποκλειστικά από το έργο του εφόσον το θελήσει;

Αυτό είναι πολύ δύσκολο και δυστυχώς αποτελεί όνειρο για τους περισσότερους από εμάς. Η συγγραφή χρειάζεται άπλετο χρόνο και δυστυχώς μόνο εάν έχεις πόρους μπορείς να αφοσιωθείς. Στη χώρα μας είναι σχεδόν αδύνατο, δεν πιστεύω πως κάποιοι βιοπορίζονται από αυτό. Θεωρώ πως έχουμε περισσότερους συγγραφείς από αναγνώστες. Υπάρχουν κάποιοι που προωθούν τον εαυτό τους με χίλιους δυο τρόπους για να δηλώσουν την συγγραφική τους υπόσταση – αυτό δεν είναι συγγραφή, είναι απλώς προμόσιον- και σε άλλη περίπτωση δεν θα τους διάβαζε κανείς. Το βιβλίο πρέπει να βρίσκεται σε κάθε βιβλιοπωλείο και γι’ αυτό ευθύνονται οι εκδοτικοί και κατά πόσο το επιδιώκουν. Υπάρχουν ταλαντούχοι συγγραφείς που δυστυχώς βρίσκονται στην αφάνεια και είναι ένα γεγονός που δύσκολα θα αλλάξει. Επομένως αναγνωστικό ενδιαφέρον υπάρχει αλλά εμπορική κίνηση, όχι ιδιαίτερα.


Πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο σας βιβλίο, η νουβέλα σας, με τίτλο «Παλέτα δολοφόνου» από τις εκδόσεις «Ελκυστής». Μιλήστε μας γι’ αυτό.

Είναι μια περιπέτεια με αστυνομική χροιά και αρκετή δόση τέχνης. Οι λάτρεις της ζωγραφικής θα περιπλανηθούν μαζί με τον ήρωά μου στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου, θα μάθουν κάποια μυστικά για τη ζωγραφική και θα αναζητήσουν μαζί με τον αστυνόμο Καμπά, τον δολοφόνο. Θα περιηγηθούν στην επαρχία και στην άγρια φύση των βουνών.

Γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο για το εξώφυλλο του βιβλίου σας;

Γιατί χαρακτηρίζει απόλυτα τον ήρωά μου. Το κόκκινο χρώμα που βρίσκεται επάνω στην παλέτα δηλώνει το έντονο πάθος, την ζωντάνια και φυσικά το αίμα όταν χάνεται εγκαταλείποντας το τραυματισμένο σώμα μας.

Τι σας παρακίνησε ώστε να γράψετε τη συγκεκριμένη ιστορία;

Είχα στο μυαλό μου έντονα μια ξύλινη καλύβα στο δάσος, όπου μένει ένας ηλικιωμένος και κοντά του γίνεται ένα έγκλημα. Έπειτα από αυτήν τη σκέψη δημιουργήθηκε αυτή η ιστορία. Ήθελα να δώσω περισσότερο έμφαση στη φύση και την άγρια ομορφιά της.

Υπάρχει κάποιο από τα πρόσωπα του βιβλίου σας στο οποίο καθρεφτίζονται στοιχεία της δικής σας προσωπικότητας;

Όχι ιδιαίτερα, περισσότερο είναι μοιρασμένα στους χαρακτήρες του βιβλίου, λίγο η τέχνη, η αναζήτηση, η αγάπη προς τη μοναχικότητα και η επιβίωση στη φύση. Πιστεύω πως όλα αυτά μπορούν να συνθέσουν έναν χαρακτήρα ο οποίος να καθρεπτίζεται με κάποιο τρόπο σε εμένα.

Το βιβλίο σας υπηρετεί την αστυνομική λογοτεχνία. Είναι αυτό το είδος που σας συναρπάζει περισσότερο; Κι αν, ναι, γιατί;

Με συναρπάζει η αναζήτηση και η απόδοση της δικαιοσύνης, θεωρώ πως είναι ένα μάθημα, ανακαλύπτουμε πολλά στοιχεία για το πώς συμπεριφέρεται η κοινωνία γύρω μας και πως αντιδρά ακραία και σκοτώνει. Πολλά και διαφορετικά είδη βιβλίων με συναρπάζουν όχι μόνο τα αστυνομικά, η δυστοπία για παράδειγμα με κερδίζει όλο και περισσότερο, τα βιβλία ψυχολογίας και τα ρομαντικά. Δεν τα ξεχωρίζω αυτή τη στιγμή, όλα έχουν το σκοπό τους.

Το βιβλίο σας μπορεί να αποτελέσει ανάγνωσμα και για το εφηβικό κοινό;

Ναι, προσπαθώ να γράφω απλά και χωρίς να χρησιμοποιώ βωμολοχίες γι’ αυτόν το λόγο, επιθυμώ να με διαβάζουν νεαρά άτομα. Επίσης περνάω πολλά μηνύματα που θα ήθελα να κατανοήσουν και κυρίως συμβουλές που θα ήθελα να ακολουθήσουν.


Υπάρχουν κάποια μηνύματα που περνάτε στον αναγνώστη μέσα από τις ιστορία σας ή γράφηκε καθαρά και μόνο για ψυχαγωγικούς λόγους;

Στο συγκεκριμένο ανάγνωσμα υπάρχουν αρκετά μηνύματα τα οποία θα καταλάβει ο αναγνώστης. Ένα το οποίο θεωρώ βασικότερο όλων, είναι να μην εμπιστευόμαστε απόλυτα τους κοντινούς μας ανθρώπους γιατί υπάρχει η άσχημη περίπτωση να μας βλάψουν.

Μιλήστε μας για το εκδοτικό σπίτι. Είστε ευχαριστημένη από τη συνεργασία σας με τις εκδόσεις «Ελκυστής»;

Είμαι ευχαριστημένη και χαρούμενη, η συνεργασία μας είναι εξαιρετική και άμεση. Είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος που δίνει την ευκαιρία σε πολλά νέα παιδιά να εκδώσουν το έργο τους. Στηρίζει φυσικά τους παλιότερους συγγραφείς και επεκτείνεται και στο εξωτερικό.

Σχεδιάζετε κάποια παρουσίαση του βιβλίου σας το επόμενο διάστημα;

Ακόμη δεν το γνωρίζω, ίσως κάποια στιγμή να κάνω, έχω μείνει λίγο πίσω όσον αφορά το θέμα «παρουσιάσεις», δεν είναι το φόρτε μου.

Επόμενα συγγραφικά βήματα κάνετε ή είναι πολύ νωρίς ακόμα;

Ναι, έχω ήδη ξεκινήσει το επόμενο βιβλίο μου, το οποίο θα είναι πολυσέλιδο κι έχει να κάνει με τη σωματική και ψυχολογική βία των παιδιών. Αρκετά ευαίσθητο θέμα και χρειάζεται ειδική μεταχείριση.

Μια ευχή σας για το μέλλον;

Να έχουμε υγεία, να βελτιωθεί η καθημερινότητα των συνανθρώπων μας και περισσότεροι φίλοι να αγαπήσουν τα βιβλία.


Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα απόσπασμα από το βιβλίο σας.

[ Λίγα μέτρα πιο μακριά υπήρχε μια τομή εδάφους γύρω στα δέκα μέτρα μήκος και από το βάθος της ακουγόταν ο Λάζαρος, ο οποίος είχε ακινητοποιηθεί εκεί γρυλίζοντας. Τα δέντρα, ευτυχώς, αραίωναν και η ορατότητά του γινόταν πιο καθαρή. Γονάτισε για να επεξεργαστεί το σημείο όπου είχε εγκλωβιστεί ο σκύλος και του έκανε εντύπωση η επιμονή του.

«Λάζαρε, ανόητος είσαι; Έφτασα μέχρι εδώ για εσένα. Άντε, ανέβα».

Ο σκύλος συνέχισε να γαβγίζει και να παραμένει στο σημείο χωρίς να υπακούει στις εντολές του αφεντικού του. Τότε ο κυρ Θόδωρος αποφάσισε να κατέβει τα δύο μέτρα βάθος που τον χώριζαν από τον σκύλο του. Πιάνοντας κάποιες ρίζες και με προσεκτικά βήματα, έφτασε δίπλα του. Ο Λάζαρος παρέμενε ακίνητος και για πρώτη φορά τον έβλεπε έτσι, πράγμα που τον ανησύχησε.

«Έλα, βρε Λαζαράκο. Τι βρήκες εκεί;»

Αυτομάτως το κορμί του μούδιασε και η φωνή του χάθηκε. Παρέμεινε ακίνητος κι αυτός κοιτάζοντας το εύρημα του σκύλου. Ο σκύλος πλέον δε γάβγιζε, αλλά η στάση του ήταν με σκυμμένο το κεφάλι πάνω από το κρανίο που ξεπρόβαλλε από τη λάσπη.

Λίγα λεπτά αργότερα, ο κυρ Θόδωρος πήρε αγκαλιά τον σκύλο και βγήκε προσεκτικά από τη μικρή χαράδρα. Κάθισε ανακούρκουδα και χάιδευε τον σκύλο του σκεπτόμενος το τι πρέπει να κάνει. Δεν είχε έρθει σ’ αυτό το σημείο ξανά και θα ήταν δύσκολο να το εντοπίσει πάλι. Έβγαλε αμέσως το άσχημο κίτρινο αδιάβροχό του κι ένα μαχαίρι και ξεκίνησε να το σκίζει σε λωρίδες. Αφού το κομμάτιασε, ξεκίνησε να δένει κι από ένα σε κάθε δέντρο ανά πέντε με επτά μέτρα και θα σταματούσε όταν θα έφτανε σε γνώριμο έδαφος. ]

Κυρία Δροσίνη, σας ευχαριστώ πολύ για την αρκετά ενδιαφέρουσα συζήτησή μας. Να είστε καλά και πάντα δημιουργική.

Εγώ σας ευχαριστώ πολύ για την τιμή.


Βιογραφικό:

Η Καίτη Δροσίνη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κορώνη Μεσσηνίας. Η ζωή της μοιράζεται ανάμεσα στη συγγραφή και στη ζωγραφική.

Το 2015 εκδόθηκε το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «ΗΤΑΝ;» το οποίο αγαπήθηκε κι επανεκδόθηκε βελτιωμένο από τις εκδόσεις Ελκυστής με τίτλο «Το μυστικό της ταμπακιέρας».

Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα:
Το ταξίδι. 2016.
Το χρυσό φλουρί στη γλάστρα. 2016.
Ο Μανδραγόρας. 2018.
Το μυστικό της ταμπακιέρας. 2019 Ελκυστής.
Ο Δράκος. 2020 Ελκυστής.
Ατιμώρητο έγκλημα. 2020 Ελκυστής.
Διαμέρισμα με αριθμό 7. 2022 Ελκυστής.
Παλέτα δολοφόνου. 2023 Ελκυστής.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια