Χειροκροτήθηκε με ενθουσιασμό από τους θεατές η παράσταση ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ του ΑΙΣΧΥΛΟΥ στο Θέατρο της Δουκίσσης Πλακεντίας

 


Χειροκροτήθηκε με ενθουσιασμό από τους θεατές που γέμισαν το Θέατρο της Δουκίσσης Πλακεντίας στις 17.9.2023 η παράσταση ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ του ΑΙΣΧΥΛΟΥ σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Γιάννη Φαλκώνη. Οι ερμηνείες των Ηθοποιών συνάρπασαν τους θεατές, ζωντανεύοντας τον λόγο του Αισχύλου με τρόπο ποιητικό και σύγχρονο και αποδίδοντας πιστά τους χαρακτήρες και τα νοήματα του πρωτότυπου έργου αναδεικνύοντας έτσι την άρρηκτη συνέχεια της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και συνθέτοντάς την με την εξέλιξή της έως σήμερα σε αυτήν την πρωτοποριακή θεατρική παράσταση, όπου η ζωντανή μουσική μας παράδοση ενοποιήθηκε με τον αρχέγονο και ταυτόχρονα σύγχρονο λόγο του Αισχύλου. Ο ζωντανός θρύλος της λαϊκής μας μουσικής Πετρολούκας  Χαλκιάς έδωσε μουσική πνοή στον Προμηθέα Δεσμώτη ερμηνεύοντας μοναδικά το αέναο μουσικό ποτάμι της ελληνικής μουσικής από την αρχαιότητα έως τις ημέρες μας, με την συνδρομή του Παν Καπερνέκα στην αρχαία ελληνική λύρα και τους αυλούς, της Αρετής Κοκκίνου στην κιθάρα και στα κρουστά και την απέραντη φωνή της Γεωργίας Ζώη στα μοιρολόγια που πλαισιώθηκε από το πολυφωνικό της χορωδίας της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος με επικεφαλής το μαέστρο Βαγγέλη Κώτσου.



Η Αλεξάνδρα Καρακατσάνη συγκλόνισε τους θεατές με την ερμηνεία της και κατόρθωσε την απόλυτη ταύτιση με την Ιώ.

Ο Πέτρος Τσαπαλιάρης αναμετρήθηκε με τον αρχετυπικό τιτάνιο ρόλο του Προμηθέα Δεσμώτη - την μέγιστη πρόκληση για έναν ηθοποιό - και βγήκε νικητής ενσαρκώνοντας τον διαχρονικότερο ήρωα του θεάτρου με υποδειγματικό τρόπο.

Όλοι οι ηθοποιοί απέδωσαν με εξαιρετική  σαφήνεια τους σπουδαίους ρόλους τους. Η  Χάρις Συμεωνίδου και ο Χρήστος Μπαλτάς το Κράτος και την βία.

Ο Κλεάνθης Βαρσαμούλης τον Ήφαιστο.

Ο Γιώργος Ζώης τον Ωκεανό.

Ο Σωτήρης Κάτσενος τον Ερμή.



Η μαγική πρωτοτυπία της παράστασης είναι η ανάδειξη του χορού της τραγωδίας, που συνήθως «πετσοκόβεται» και από τις μεταφράσεις - παραφράσεις και από την εκάστοτε σκηνοθεσία, όπως διαπιστώθηκε σε όλες τις πρόσφατες μεγάλες παραγωγές του Προμηθέα Δεσμώτη που ανέβηκαν στην Επίδαυρο και περιόδευσαν ανά την Ελλάδα. Ο χορός στην παράσταση του Γιάννη Φαλκώνη έχει τον ρόλο που του έδωσε ο Αισχύλος, δηλαδή πρωταγωνιστικό, και τραγουδά και χορεύει προωθώντας την εξέλιξη του έργου. Είναι η πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες που ο χορός δεν θεωρείται περιττός και δεν πέφτει θύμα απαξίωσης και αποδόμησης. Και για να αντιληφθεί κανείς την μεγάλη σημασία του χορού πρέπει να κατανοήσει ότι ο χορός είναι ο λαός! Όταν γράφεται ο Προμηθέας Δεσμώτης γεννιέται για πρώτη φορά στον κόσμο η Δημοκρατία και ο Αισχύλος την προσωποποιεί στα πρόσωπα των γυναικών, των Ωκεανίδων. Ας αναλογιστούμε μόνον ποια ήταν και ποια είναι η θέση των γυναικών στις θεοκρατικές ανελεύθερες πεποιθήσεις που καταλαμβάνουν πλέον την Ευρώπη και τον Κόσμο.



Οι Ωκεανίδες Σοφία Λαμπηδώνη, Ελένη Μαρμάρου, Σοφία Παγώνη, Βέρα Κανελλοπούλου, Μπέττυ Λυρίτη, με κορυφαία τη Γεωργία Ζώη, μαζί με τις χορεύτριες με την διδασκαλία της υπέροχης Ελεάννας Καλαβίτη μάγεψαν τους πολυπληθείς θεατές συμβάλλοντας σε μια αξέχαστη εμπειρία.

Αξέχαστη εμπειρία που αντικατοπτρίζεται σε μιά αληθινή ιστορία που έζησε από κοντά η βοηθός σκηνοθέτη η Ελένη Καταλιακού που παρακολουθούσε τις αντιδράσεις και τα λόγια ενός μικρού αγοριού που έτυχε να κάθεται κοντά της. Το μικρό αγόρι που είχε έρθει στην παράσταση με τους γονείς του και ήξερε ήδη την υπόθεση του έργου και τους ρόλους βίωνε την παράσταση με χαρά, συμμετέχοντας, αντιδρώντας και συμπάσχοντας με ανεπανάληπτο τρόπο ταυτισμένο με τον Προμηθέα!



Αυτό αποδεικνύει με τον πιο περίτρανο τρόπο ότι ο Προμηθέας Δεσμώτης δεν είναι ένα έργο που αφορά το παρελθόν αλλά ένα έργο που αφορά το παρόν και το μέλλον και τις νέες γενιές, γιατί τα ζητούμενα για την ανθρωπότητα παραμένουν και σήμερα τα ίδια και τα δεσμά που μας περικλείουν, στερώντας μας την ελευθερία, την ελεύθερη βούληση την αυτοδιάθεση και την δημοκρατία, είναι πιο ισχυρά από ποτέ.

 

 

Λίγα λόγια για τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ 

 

“Προμηθέας Δεσμώτης” του Αισχύλου

«Των ανθρώπων ευεργέτης έγινα και η ανταμοιβή μου τα δεσμά».

                                                                                 Προμηθέας.

 

Η υπακοή στην εξουσία του Δία όρος απαράβατος. Θέληση του Δία να εξαφανίσει το γένος των ανθρώπων με τη βία. Ο Τιτάνας Προμηθέας ήταν ο μόνος που αντιστάθηκε για να σώσει τους ανθρώπους. Τους χάρισε το θεϊκό πάντεχνο πυρ και εφηύρε τον αριθμό και το αλφάβητο, δίνοντάς τα δώρο στους θνητούς ώστε με την γνώση και την λογική να σωθούν από τον αφανισμό. Κι ακόμη τους δώρισε την αστρονομία,  την τεχνολογία, για την κατασκευή  μηχανημάτων στην γεωργία και πλοίων στην θάλασσα και δημιούργησε τις τέχνες. Ο φόβος δεν λύγιζε τη σκέψη του. Τον φώτιζε η αγάπη του για τους ανθρώπους. Το τίμημα όμως ήταν μεγάλο. Αλυσοδεμένος με εντολή του Δία στην κορυφή του Καυκάσου, υπέφερε από τον αιμοβόρο αετό που κάθε μέρα του κατάτρωγε τα σπλάχνα. Το σώμα του δεν μπορούσε να ελευθερωθεί.. Γνώριζε την τιμωρία του από την αρχή, καθώς είχε το χάρισμα της ενόρασης. Αλλά για εκείνον το φως της γνώσης είχε μεγαλύτερη αξία από τον πόνο της σάρκας. Η αντίσταση είχε μεγαλύτερη σημασία από την υποταγή στην άδικη και βίαιη εξουσία. Η θυσία του είναι ο δρόμος για την κατάκτηση της ελευθερίας της ανθρώπινης βούλησης. 



Ο Προμηθέας αποτελεί διαχρονικό πανανθρώπινο σύμβολο της ελευθερίας του πνεύματος ενάντια στον σκοταδισμό, την μισαλλοδοξία και τον φανατισμό που απειλούν την ανθρωπότητα με αφανισμό. Πανανθρώπινο σύμβολο της γνώσης, της αγάπης και του ανθρωπισμού.

 


Ο Γιάννης Φαλκώνης με την παράσταση που σκηνοθετεί μας καλεί να γνωρίσουμε από κοντά τον Προμηθέα. Μελετώντας για χρόνια το αρχαίο δράμα, με απόλυτο σεβασμό στον λόγο του Αισχύλου, αναζήτησε τους κώδικες των ιερών αυτών κειμένων και αφουγκράστηκε το βαθύτερο νόημά τους καθώς διέβλεψε την διαχρονική τους συνέχεια στο λαϊκό πολιτισμό που φτάνει έως τις ημέρες μας. Για αυτό τον λόγο στην παράστασή του καίρια είναι η συνδρομή του αρχετυπικού κορυφαίου μουσικού Πετρολούκα Χαλκιά που μαζί με τον Πέτρο Χαλκιά αυτοσχεδιάζει επί σκηνής στο αρχαιοελληνικό πεντατονικό σύστημα, συνδέοντας  με το κλαρίνο του άρρηκτα την εποχή του Αισχύλου και τον λόγο του, με τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό και συνθέτοντας ένα ολόκληρο μουσικό σύμπαν με την συνδρομή της Γεωργίας Ζώη στα μοιρολόγια,  του Παν Καπερνέκα στην αρχαία ελληνική λύρα, στα κρουστά και τους αυλούς, της Αρετής Κόκκινου στην κιθάρα και τα κρουστά και του «Πολυφωνικού της Πανηπειρωτικής» υπό τη διεύθυνση του σπουδαίου Βαγγέλη Κώτσου…  



 Ο Προμηθέας αποκαλύπτεται από σκηνή σε σκηνή. Η γνώση γίνεται ο τροχός του νου. Σπάει τα δεσμά του ιερατείου και είναι ελεύθερη για τους ανθρώπους. Γεννιέται ο πολιτισμός. Οι τέχνες διεκδικούν το χώρο τους. Ο Προμηθέας αγωνίζεται. Ωστόσο το βασανιστήριό του είναι αφόρητο. Είναι αθάνατος και το μαρτύριό του δεν θα σταματήσει ποτέ. Η συνειδητή αυτή θυσία βρίσκει στην παράσταση τους συμβολισμούς της από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Διατρέχει το χρόνο αναζητώντας δικαίωση. Ο Προμηθέας αναδεικνύεται σε μέγα μύστη. Μύησε τον άνθρωπο στα θεϊκά αγαθά, κόντρα στην θέληση του Δία που  ήθελε να τον αφανίσει  πιστεύοντας πως η πρόοδός του θα απειλούσε το θρόνο του. 

Ο Προμηθέας βοήθησε τον άνθρωπο να νιώσει την αθανασία μέσα από τη γνώση. Χωρίς την προσφορά του Προμηθέα οποιαδήποτε πρόοδος και εξέλιξη θα ήταν αδύνατη. 



Η παράσταση του Γιάννη Φαλκώνη στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην παράδοση. Τα χορικά ακούγονται ως μοιρολόγια και δημοτικά τραγούδια. Ο χορός των Ωκεανίδων δίνει μια θαυμαστή ροή ιπτάμενων εικόνων στην παράσταση. Μια ομάδα “μυημένων” ηθοποιών θα ακολουθήσουν τον Προμηθέα στα μονοπάτια της σκέψης του. 

Η άγνοια είναι το σκοτάδι και ο θάνατος. Η γνώση είναι το φως και η ζωή! 

 


ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ του ΑΙΣΧΥΛΟΥ – 2023

 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Γιάννης Φαλκώνης

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ: Πέτρος Τσαπαλιάρης

ΚΟΡΥΦΑΙΑ  ΩΚΕΑΝΙΔΑ: Γεωργία Ζώη

ΙΩ: Αλεξάνδρα Καρακατσάνη 

ΚΡΑΤΟΣ- ΒΙΑ:  Χάρις Συμεωνίδου - Χρήστος Μπαλτάς

ΉΦΑΙΣΤΟΣ: Κλεάνθης Βαρσαμούλης 

ΩΚΕΑΝΟΣ: Γιώργος Ζώης

ΕΡΜΗΣ: Σωτήρης Κάτσενος

ΩΚΕΑΝΙΔΕΣ - ΧΟΡΟΣ: 

Σοφία Λαμπηδώνη

Ελένη Μαρμάρου

Σοφία Παγώνη 

Βέρα Κανελλοπούλου

Μπέττυ Λυρίτη 

ΧΟΡΕΥΤΡΙΕΣ:

Ελεάννα Καλαβίτη 

Μαρία Δεμερτζή

Ελένη Ιωάννα Μοστίτσογλου Σολομωνίδη

 


ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ:

 

ΚΛΑΡΙΝΟ: Πετρολούκας Χαλκιάς 

ΚΛΑΡΙΝΟ: Πέτρος Χαλκιάς 

ΤΡΑΓΟΥΔΙ  ΧΟΡΙΚΩΝ ΩΣ ΜΟΙΡΟΛΟΓΙΑ: Γεωργία Ζώη

ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Σοφία Λαμπηδώνη 

ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Ελένη Μαρμάρου

ΚΙΘΑΡΑ - ΚΡΟΥΣΤΑ: Αρετή Κοκκίνου   

ΑΡΧΑΙΑ ΛΥΡΑ, ΑΥΛΟΙ, ΚΡΟΥΣΤΑ, ΦΩΝΗΤΙΚΑ: Παν Καπερνέκα

ΧΟΡΩΔΙΑ ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ:

ΜΑΕΣΤΡΟΣ, ΦΩΝΗΤΙΚΑ: Βαγγέλης Κώτσου 

ΦΩΝΕΣ: Ειρήνη Μόσχου 

Φωτεινή Κρανιώτη

Ρούλα Ρίφουνα 

Βίκυ Τσιάντα

 


ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑ: Γιάννης Φαλκώνης

ΣΟΛΟ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ -  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΩΝ:  Ελεάννα Καλαβίτη

ΔΙΑΣΚΕΥΗ ΧΟΡΙΚΩΝ ΩΣ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΜΟΙΡΟΛΟΓΙΑ: Γεωργία Ζώη  

ΣΚΗΝΙΚΟ - ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Γιάννης Βλάχος

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΚΗΝΙΚΟΥ: Νίκος Διαμαντής

ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μπέττυ Λυρίτη

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΡΟΥΧΩΝ: Βάνια Αλεξάντροβα

ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Ελένη Καταλιακού

 


Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: "ΔΙΩΝΗΣ ΑΙΝΙΓΜΑ" και πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ και του ΔΗΜΟΥ ΠΕΝΤΕΛΗΣ.

 

Την παράσταση τίμησαν με την παρουσία τους, φιλόξενες οικοδέσποινες, η Δήμαρχος Πεντέλης κ. Δήμητρα Κεχαγιά και η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Πεντέλης κ. Φωτεινή Μαρκαντώνη, οι οποίες προλόγισαν την παράσταση και απηύθυναν σύντομο χαιρετισμό!! 

 

Τέλος την ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ εκπροσώπησε ο Πρόεδρος κ. Μάκης Κιάμος ο οποίος επίσης απηύθυνε χαιρετισμό!!

 

Οι ατμοσφαιρικές φωτογραφίες από την παράσταση είναι του Αλέξη Τσέκα.

 

Επόμενη προγραμματισμένη παράσταση θα πραγματοποιηθεί την 1/10 στο ανοιχτό ΘΕΑΤΡΟ ΒΕΜΠΟ στη Βούλα και σε περίπτωση κακοκαιρίας στην Αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου  ΙΩΝΙΑ..  

 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια