Βιβλιοκριτική: "Μαύροι πίνακες" των Σοφίας Καζαντζιάν & Μάριου Ιορδάνου | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς

 



ISBN: 9786182153000
Σελίδες: 360
Έτος κυκλοφορίας: 15/05/2025
Εκδόσεις: Κάκτος


Κάθε χρώμα κρύβει ένα συμβολισμό. Τα χρώματα είναι αποχρώσεις του σκότους. Το σκοτάδι είναι ο δολοφόνος…

Ο άνθρωπος είναι μέρος της φύσης, της ζωής, αλλά και μέρος του θανάτου…

Οι ήρωες αυτού του αστυνομικού μυθιστορήματος είναι: ο αρχηγός της τοπικής αστυνομίας Μιλτιάδης Παναγιώτου, η αστυνόμος Άννα που έχει παράνομη ερωτική σχέση με τον Δήμαρχο, ο αστυνόμος  Άλκης, η ιατροδικαστής Νατάσα, η αστυνόμος Ιόλη που ήρθε στο αστυνομικό  τμήμα στις Λεύκες με μετάθεση, ο Δήμαρχος της Λεύκας Νίκος Αλεξίου, η Αγάπη η σύζυγος του Δημάρχου, η Ελπίδα με τον σκύλο της Φρανς, η Έλλη, η καθηγήτρια καλλιτεχνικών του λυκείου, αδελφή της Άννας, ο Μηνάς ο διευθυντής του Λυκείου, ο άντρας της Έλλης, η Ειρήνη η κόρη της Άννας ,φίλη και συμμαθήτρια της Ισαβέλλας κόρης του Δημάρχου και της Μαρήλια, γονείς της Μαρήλια είναι ο Φάνης και η Ελένη Πέτρου, ο Σταύρος ο πατέρας της Άννας και παππούς της Ειρήνης, ο πατέρας Ιωσήφ, ο δημοσιογράφος ο Φίλιππος, ο Νικήτας είναι φίλος της Ειρήνης, ο Άρης Παυλίδης εγκληματολόγος των ανθρωποκτονιών, η Ηρώ η νέα διευθύντρια του Λυκείου κ.α.    

Οι Λεύκες είναι ένα ήσυχο μέρος, όμως ανάμεσα στους κατοίκους της ζει ένας δολοφόνος. 

Η αστυνομία θα βρει το άψυχο γυμνό κορμί της δεκαεξάχρονης Ισαβέλλας κόρης του Δημάρχου Νίκου Αλεξίου. Ο λαιμός της είναι κομμένος από άκρη σ΄ άκρη, είναι τοποθετημένη σε εμβρυακή στάση, στο αριστερό της χέρι κρατάει ένα ματωμένο κίτρινο ψαλίδι, το πρόσωπό της είναι ζωγραφισμένο με μαύρη μπογιά. Γιατί ο δράστης άφησε το ψαλίδι στα χέρια της; Κάτι κρύβεται πίσω από τον τρόπο που έστησε ο δολοφόνος τη σκηνή του εγκλήματος.

Η ιατροδικαστής Νατάσα ανακαλύπτει στην ωμοπλάτη της Ισαβέλλας ένα τατουάζ ,ένα γκόθικ τριαντάφυλλο, που ανάμεσα στα πέταλά του φαίνεται η λατινική λέξη VIRTU = αρετή που γράφτηκε μετά θάνατον.

Η αστυνομία ανακαλύπτει με έλεγχο DNA και έλεγχο της κάρτας του κινητού της νεκρής, ότι το προηγούμενο βράδυ πριν την δολοφονία της η Ισαβέλλα έκανε έρωτα με τον αγαπημένο της καθηγητή Μηνά, φίλο του πατέρα της. Ο Νίκος θα πιάσει τον Μηνά και θα τον χτυπήσει επειδή πηδούσε την κόρη του και μπορεί να ήταν και ο δολοφόνος της. Ο Μηνάς όμως είχε ερωτική σχέση και με την Μαρήλια, δηλαδή είχε σχέσεις με τις ανήλικες κόρες δύο φίλων, του Νίκου και του Φάνη.

Θα βρεθεί δολοφονημένη και η Μαρήλια. Ο λαιμός της κομμένος από άκρη σε άκρη, είναι γυμνή, το πρόσωπό της έχει βαμμένο ένα μαύρο πίνακα, ώστε να καλύπτει τα μάτια, τη μύτη και το άνω χείλος. Στο δεξί της χέρι κρατάει ένα κομμάτι καθρέφτη, το αντικείμενο του φόνου. Το πτώμα είναι τοποθετημένο μπρούμυτα. Το μοτίβο είναι το ίδιο. Κομμένος λαιμός, μαζεμένα μαλλιά, πρόσωπο ζωγραφισμένο με μαύρο. Στην Μαρήλια ο δολοφόνος έχει χαράξει τη λατινική λέξη VINCE. Το κινητό της Μαρήλιας βρίσκεται από την αστυνομία και στο οποίο βλέπουν μηνύματα από τον Μηνά. Γιατί ο δολοφόνος με τα μαύρα ρούχα και τη μαύρη κουκούλα άφησε το κινητό να το βρούνε; Μήπως ο δράστης ήθελε να ενοχοποιήσει τον Μηνά, αλλά δεν ήξερε ότι ο Μηνάς ήταν στο νοσοκομείο χτυπημένος από τον Δήμαρχο; Ο Δήμαρχος παράλληλα κακοποιούσε και τη γυναίκα του, την Αγάπη.

Μήπως ο φόνος της Ισαβέλλας και της Μαρήλιας ήταν αφορμή για να πέσουν μία-μία οι μάσκες της μικρής, ψεύτικης κοινωνίας της Λεύκας; Μυστικά θα αποκαλυφθούν;  Αρκούν δύο φόνοι για να βγουν στην επιφάνεια τα ψέματα που κρύβει αυτός ο τόπος; Λεύκες…

Ο δολοφόνος στήνει τα θύματά του σαν έργα τέχνης, σαν πίνακες ζωγραφικής. Ποιος ξέρει στις Λεύκες ζωγραφική; Ποιος έχει κίνητρο να σκοτώσει τα δύο κορίτσια;

Μόνο η Έλλη ξέρει από ζωγραφική, αλλά έχει άλλοθι. Η ιατροδικαστής πιστεύει ότι ο δολοφόνος είναι άντρας μεγαλόσωμος και δυνατός. Αν δεν είναι η Έλλη, τότε ποιος;

Ο δολοφόνος προσεγγίζει τα θύματά του με επιστολές ,ποίηση του Μπωντλέρ και λουλούδια.

Η αστυνόμος Ιόλη αναφέρει, επειδή έχει ασχοληθεί, ότι τα χρώματα κρύβουν κάποιο συμβολισμό. Το μαύρο στο πρόσωπο των θυμάτων, το κόκκινο από το αίμα στον λαιμό τους και την ώχρα στα νεκρά σώματα .Αυτά τα τρία χρώματα, το κόκκινο, το μαύρο και η ώχρα είναι τα βασικά χρώματα στους πιο σκοτεινούς πίνακες που ζωγράφισε ποτέ ανθρώπινο χέρι .Στους Μαύρους Πίνακες! Τους Μαύρους Πίνακες του Ισπανού ζωγράφου Γκόγια.  Για αυτό βάφει μαύρο πίνακα στο πρόσωπο των θυμάτων. Αυτή είναι η υπογραφή του δολοφόνου. Και ο Μπωντλαίρ; Η φήμη του Γκόγια εξαπλώθηκε σε όλη την υφήλιο από τον ποιητή Μπωντλαίρ.

Ο Γκόγια είναι ο πιο σκοτεινός ζωγράφος που έζησε ποτέ .Ακόμα και σήμερα τα θέματά του προκαλούν τρόμο. Οι Μαύροι Πίνακες δημιουργήθηκαν ως αντανάκλαση της αποστροφής του προς το ανθρώπινο είδος. Αυτοί και η 3η Μαΐου είναι τα πιο γνωστά του έργα. Αλλά 3η Μαΐου έγινε και ο φόνος της Ισαβέλλας. Η 3η Μαΐου θεωρείται ο πιο επαναστατικός πίνακας που δημιουργήθηκε ποτέ. Δηλαδή ο δολοφόνος έχει διαλέξει αυτή την μέρα, για να ξεκινήσει την προσωπική του επανάσταση Η επανάσταση έρχεται μέσα από φόνους, ενώ για τον Μακιαβέλι ερχόταν μόνο μέσα από το κακό. Κατά τον  Μακιαβέλι:  VIRTU VINCE FORTUNA=η αρετή νικάει την τύχη. Τι σημαίνει άραγε αυτό;

Η Ισαβέλλα και η Μαρήλια μοιάζουν με δύο συγκεκριμένες φιγούρες από τον Μαύρο Πίνακα «Μοίρες». Τρεις αιωρούμενες γυναικείες φιγούρες σε ένα σύννεφο έτοιμο να ξεσπάσει, κρεμάμενο πάνω από τη μοίρα των ανθρώπων. Η μία κρατάει ένα ψαλίδι και είναι γυμνή. Η άλλη έναν καθρέφτη και η Τρίτη… Η Άτροπος είναι η Ισαβέλλλα, γι΄ αυτό κρατάει ψαλίδι. Η Μαρήλια η Λάχεση γι΄ αυτό κρατάει καθρέφτη. Εκείνη που λείπει είναι η Τρίτη Μοίρα, το τρίτο θύμα του δολοφόνου… Η Κλωθώ. Πρέπει να βρουν την τρίτη Μοίρα. Σε εκείνη θα χαράξει ο δολοφόνος και την τρίτη λατινική λέξη από το ρητό του Μακιαβέλι. Τη λέξη fortuna, δηλαδή τύχη. Τι σημαίνει η αρετή κερδίζει την τύχη; Σαν να λέμε ότι το καλό θα νικήσει τους τυχερούς; Αυτή είναι η επανάσταση του δράστη; Είναι θέμα κοινωνικής ανισότητας;   

Μετά τις δύο δολοφονίες στέλνουν από Αθήνα, τον έμπειρο εγκληματολόγο Άρη Παυλίδη, από το Ανθρωποκτονιών.

Όμως εξαφανίζεται και η Ειρήνη η κόρη της αστυνόμου Άννας. Ο δολοφόνος με τη μαύρη κουκούλα και τα μαύρα γάντια του στέκεται πίσω της… σαν θάνατος. Είναι η Ειρήνη η Κλωθώ;

Θα την σκοτώσει και αυτή ο δολοφόνος; Ή δεν θα ολοκληρώσει έναν ακόμα Μαύρο Πίνακα; Αν το θύμα δεν ήταν η Ειρήνη, τότε ποιος; Μήπως η Ειρήνη ήταν αντιπερισπασμός;

Οι φόνοι συνεχίζονται με τον Φάνη μέσα στο νοσοκομείο ,με το κρέμασμα του Μηνά και τον πατήρ Ιωσήφ (το τραύμα στον λαιμό του Ιωσήφ μοιάζει με αυτό των δύο κοριτσιών. Το θύμα είναι πάλι γυμνό με ένα μαύρο τετράγωνο στο πρόσωπό του και έχει στηθεί με την ίδια εικαστικότητα. Η λέξη fortuna δεν βρέθηκε στο πτώμα του Ιωσήφ).

Ένας ψυχοπαθής κυκλοφορεί ελεύθερος, χλευάζοντας την αστυνομία, σκορπώντας τον θάνατο, στις Λεύκες.

Τι σχέση έχουν τα ποιήματα του Σαρλ Μπωντλαίρ «Τα άνθη του Κακού»;

Ποια είναι η τραγική ιστορία από το παρελθόν;

Τι δείχνει ο πίνακας του Γκόγια «Κεφάλια στο τοπίο»;

Στον Πίνακα του Γκόγια το «Σάββατο των Μαγισσών» ποιος ήταν ο διάβολος με τη μορφή τράγου;

Η αρετή κερδίζει την τύχη ή το ανάποδο η τύχη νικάει την αρετή;

Όλοι σε μια κοινωνία που σιωπά είναι ένοχοι;

Όλη η κοινωνία είναι υποταγμένη στο διάβολο;

Είναι πιο εύκολο τελικά να είσαι αλυσοδεμένος;

Υπάρχει θέμα εκδίκησης;

Ποιος ήταν ο έκπτωτος άγγελος;

Το Κακό γεννιέται με μία πτώση;

Τι σημαίνει «Ξέρω την αρρώστια του βασιλιά.

Ξέρω και τη θεραπεία.

“Κόψτε τον λευκό λύκο στη μέση” είπε η αλεπού»;

 Ποιος είναι ο λευκός λύκος;

Ποια είναι η Έπαυλη του Κωφού;

Τα πιο σημαντικά πράγματα λέγονται στη σιωπή;

Τι σημαίνει ο πίνακας του Γκόγια «Ο σκύλος »…El perro;

Η ζωή είναι αμέτρητοι Μαύροι Πίνακες ,γιατί το μίσος είναι πιο εύκολο από την αγάπη;

 

«Ανάμεσα στο μέγιστο και στο μηδενικό φως

υπάρχει το γκρι.

Είναι το σημείο που το φως αρχίζει να χάνεται

και ξεκινάει η πορεία προς το σκοτάδι…»

 

«Το γκρι είναι το σημείο εκκίνησης προς το μαύρο».

 

«το μπλε συνοδεύεται από το σκοτάδι»…

Ένας δολοφόνος ευφυής, αδίστακτος και λάτρης του Γκόγια.

Φρίκη, αποστροφή και τρόμος.

Ένα μυθιστόρημα που διαβάζεται με κομμένη την ανάσα.

Η τηλεοπτική σειρά «Μαύροι Πίνακες» προβλήθηκε από το Star Channel την τηλεοπτική περίοδο 2024-2025 σε σκηνοθεσία Κατερίνας Φιλιώτου , παραγωγή Green Pixel  και εκτέλεση παραγωγής Barking Well Media.

 

Σοφία Καζαντζιάν - Μάριος Ιορδάνου: Γεννηθήκαμε κάπου κάποτε. Ούτε και έχει σημασία το πότε και το πού. Ψάξαμε τον εαυτό μας. Δεν τον βρήκαμε. Κι έτσι τον επινοήσαμε. «Ταξιδεύουμε» μαζί, γιατί μπορούμε να ταξιδεύουμε και μόνοι.

Γράφουμε, γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς.

Είμαστε η ιδέα του εαυτού μας.

Κι αυτή η ιδέα κάποτε θα σβήσει.

Μέχρι τότε…

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια