Ιωάννα Προσμίτη: "Όταν έχεις ιδανικά και έμπνευση ανατρέπεις τα δεδομένα"



Η Ιωάννα Προσμίτη είναι μια νέα γυναίκα που έχει το ταλέντο και την ευχέρεια να ασχολείται με αρκετές τέχνες ταυτόχρονα και να δίνει τον καλύτερο της εαυτό σε ότι κάνει. Ασχολείται με την συγγραφή βιβλίων, την ερμηνεία τραγουδιών, την αρθρογραφία και την ψυχολογία. Η υποκριτική μονοπωλεί στην ζωή της το τελευταίο διάστημα παίρνοντας μέρος στην παράσταση «Δούλες» του Ζαν Ζανέ, η οποία θα ανέβει στα τέλη του Ιουλίου.
Ας αφήσουμε την Ιωάννα να μας ξεναγήσει στον κόσμο της..


                                                                                                                     Συνέντευξη στη Βάσω Κανιώτη

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ  
Με σπουδές Ψυχολογίας στο Α.Π.Θ. και Υποκριτικής στο Θέατρο Δήμου Συκεών Θεσσαλονίκης έχει εισηγηθεί και δημιουργήσει σεμινάρια δραματοθεραπείας και αυτογνωσίας, καθώς και θετικής σκέψης. Επίσης εδώ και 17 Χρόνια έχει πάρει μέρος σε παραστάσεις κλασικού Ρεπερτορίου, Αριστοφανικές κωμωδίες, Σύγχρονα δράματα, Τραγωδίες και σε έργα βραβευμένα από το Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς και βραβευμένων συγγραφέων. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία για τις ερμηνείες της από την Ουνέσκο και τη Διαβαλκανική Επιτροπή Διεθνών Θεατρικών Βραβείων. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει θεατρικά έργα.  Έχει πάρει μέρος σε σήριαλ, από τα οποία τα πιο πρόσφατα είναι το «Έλα στη θέση μου» και το «Γυναίκα χωρίς όνομα», καθώς επίσης και σε κινηματογραφικές ταινίες. Έχει κάνει και τηλεοπτικές εκπομπές για θέματα σχέσεων και γάμου. Το 2018 έκανε την πρώτη εκδοτική της απόπειρα με το βιβλίο «365 φωτεινά μηνύματα αγάπης» με ρητά και γνωμικά. Επίσης το 2019 κυκλοφόρησε και η διασκευή του παραδοσιακού σμυρναίικου «Τι σε μέλλει εσένανε»  κινηματογραφημένου τραγουδιού  της από τη δισκογραφική Atlantic Records. Την ίδια χρονιά βραβεύτηκε για τη θεατρική παραγωγή «Δούλες» του Ζαν  Ζενέ σε μετάφραση και διασκευή Νίκης Τριανταφυλλίδη από τη θεατρική επιτροπή Διεθνών Διαβαλκανικών Βραβείων.

Ποια είναι η τέχνη που μπήκε πρώτη στη ζωή σου; Ποια τέχνη από αυτές που αγγίζεις αγαπάς περισσότερο;

Δύσκολο να απαντήσω, γιατί, αν διαλέξω τη μια, θα αισθανθώ ότι προδίδω την άλλη. Το σίγουρο είναι ότι από μικρή έγραφα, έπαιζα και τραγουδούσα.

Ο χρόνος των ανθρώπων είναι περιορισμένος εκ των πραγμάτων στις μέρες μας. Ποια ασχολία σου απαιτεί τον περισσότερο χρόνο;

Το θέατρο απαιτεί πρόβες και μετακινήσεις, ενώ δεν εξασφαλίζει τις ανάλογες αποδοχές. Τελευταία προτιμώ το γράψιμο, γιατί το κάνω από το σπίτι και γιατί έχω εμπνευστεί ένα θέμα που με εξιτάρει.

Θεωρείς ότι η τέχνη γενικότερα μπορεί να κάνει τον κόσμο μας καλύτερο;

Από μόνη της όχι. Χρειάζεται προϋποθέσεις. Κακά τα ψέματα, αν δεν υπάρχει κοινωνική υποδομή, παιδεία, ήθος και προσωπικότητες καλλιεργημένες, η τέχνη δεν βρίσκει ανταπόκριση. Δυστυχώς, το σπουδαιότερο μέσο αφύπνισης ψυχής και πνεύματος δεν τιμάται όπως θα έπρεπε.

Λένε ότι ο χώρος της υποκριτικής είναι αρκετά κορεσμένος. Ποια είναι η γνώμη σου;

Όταν έχεις ιδανικά και έμπνευση ανατρέπεις  τα δεδομένα. Το θέμα είναι να δημιουργείς με ανθρώπους συμβατούς και παρόμοιας  δόνησης. Κάπως έτσι έγινε η ομάδα «Μύθος», με το έργο «Δούλες» του Ζαν Ζενέ, σε μετάφραση και διασκευή  της πολύ σπουδαίας Νίκης Τριανταφυλλίδη. Το έργο θα παρουσιαστεί μετά καραντίνας στον πολυχώρο Αλεξάνδρα,  στις 28 Ιουλίου, στις 9.00μμ. Πιστεύουμε ότι κάτι έχουμε να πούμε  στον κόσμο σχετικά με τις ανθρώπινες αξίες και να μεταδώσουμε μηνύματα με την δική μας οπτική και ενέργεια. Τόσο εγώ, όσο και οι εκλεκτοί συνάδελφοι, Ζωή Τριανταφυλλίδη και Μαρία Δρακοπούλου, καθώς και ο Σίμων Πάτροκλος στην κινησιολογία, έχουμε ένα όραμα και κοινό προσανατολισμό.

Τι σημαίνει για σένα «Ηθοποιός»;

Δημιουργικότητα, φως και αγάπη. Εσωτερική περιπλάνηση στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής με οδηγό το ένστικτο και τη γνώση.

Πες μας λίγα λόγια για την παράσταση που θα συμμετέχεις τον επόμενο μήνα;

Όπως προείπα είναι μια παράσταση που αγάπησε όλη η ομάδα και επίκαιρη όσο ποτέ, αφού ζούμε την εποχή των αντιθέσεων, της καταπίεσης, της σκλαβιάς, της υποτίμησης και του διαχωρισμού των ανθρώπων σε πλούσιους και φτωχούς. Η Νίκη Τριανταφυλλίδη, μέσα από τη μετάφραση και διασκευή, ξετυλίγει εντέχνως την πλοκή με τη δολοπλοκία των δούλων που επαναστάτησαν  μην αντέχοντας την υποτίμηση, τη φτώχια, την αλαζονεία, καθώς επίσης και την  έπαρση της κυρίας τους. Ο ρόλος μου αυτός, της κυρίας, έχει πολύ ενδιαφέρον για μένα, καθώς θα υποδυθώ μια πολύ σκληρή γυναίκα, που ελέγχει τους πάντες με το χρήμα και την εξουσία και σφάζει με το γάντι. Το θέατρο έχει τη μαγεία να σου επιτρέπει να υποδυθείς τους πιο περίεργους και αντίθετους ρόλους σε σχέση με την ιδιοσυγκρασία  σου και γι’ αυτό είναι ελκυστικό.  Η ανάλυση και ερμηνεία ενός ρόλου δε σταματάει ποτέ.

Πιστεύεις ότι το ταλέντο είναι αρκετό για να καταξιωθεί ένας καλλιτέχνης στον χώρο;

Όχι, φυσικά, αλλά απαραίτητο για να υπάρχει και να δημιουργεί. Οι οικονομικές απολαβές, ως γνωστόν, δεν εξασφαλίζουν τα προς το ζειν και αν δεν έχεις μια σταθερή οικονομική βάση, δε μπορείς να βασιστείς στα καλλιτεχνικά.

Τι θα συμβούλευες τα νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με την υποκριτική;

Να κυνηγάνε τα όνειρά τους, γιατί αλλιώς η ζωή δεν έχει νόημα. Απλά και ένα δεύτερο επάγγελμα για οικονομική ασφάλεια είναι στις μέρες μας απαραίτητο.

Μίλησε μας για τα μελλοντικά σου σχέδια.

Πάντα σχεδιάζω πολλά, για να πετύχω τα μισά. Θα τα μάθετε σε επόμενη συνέντευξη. Ευχαριστώ πολύ για όλα!