Βιβλιοκριτική για το μυθιστόρημα "Αυτή η οικογένεια θα με τρελάνει" της Κατερίνας Μανανεδάκη | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς



Συγγραφέας: Κατερίνα Μανανεδάκη
Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 312
Εκδόσεις: Ψυχογιός



Μια  ελληνική, μεσοαστική, οικογένεια, εν μέσω καραντίνας λόγω κορωνοϊού, που ζει στην Αθήνα.
Ο πατέρας, ο Θεοχάρης ή Χάρης καθηγητής Φιλολογίας και ποιητής. Η Βαγγελιώ ή Λίτσα, που εργάζεται σε δικηγορικό γραφείο και είναι υπεύθυνη για όλα στο σπίτι. Είναι η τυπική ελληνίδα μάνα, η τόσο αγαπησιάρα, είναι η γυναίκα δηλητήριο. Η ελληνίδα μάνα είναι η γυναίκα, που η ζωή την έχει κουράσει και τα όνειρα την έχουν διαψεύσει. Όταν φίλησε τον βάτραχο που παντρεύτηκε αυτός δεν έγινε πρίγκιπας, απλώς της έμεινε μια βατραχίλα στο στόμα. Μισή ζωή, μισός έρωτας, μισή δουλειά, μισή καρδιά. Ο γιός ο Πάνος δεκαεπτά ετών και η κόρη Γεωργία ή Λίντα  δεκαπένετε ετών  και ο σκύλος. Τα παιδιά φυσικά όπως όλοι οι νέοι σήμερα, ξάπλα, φαγητό, κινητό και ξύσιμο.Πειραγμένες γενιές …  Διαβάζουν μηνύματα, τρώνε μηνύματα, στην τουαλέτα πάνε με το κινητό και στέλνουν ξανά μηνύματα. Και όταν δεν στέλνουν μηνύματα, είναι στο facebook και στο Instagram. Η Λίντα ανεβάζει ένα γαμωβίντεο στο youtube, μπλέκει με κιθαρίστες και dj, που τρελαίνει την μάνα της, ενώ ο Πάνος φέρνει στο σπίτι την ελβετιδούλα φίλη του, την Ίριδα,  να την γνωρίσει στους γονείς του και να την …παντρευτεί, δεκαεπτά χρονών μόμολο. Παρά τις παρατηρήσεις της Λίτσας τα παιδιά να αποφεύγουν τα χάδια και τα φιλιά, λόγω του γαμωιού, αυτά δεν καταλαβαίνουν τίποτα. Νιώθουν άτρωτα. Οι νέοι μπορεί να μολυνθούν, οι νέοι μπορούνε να μεταδώσουν τον ιό στους γονείς, στους παππούδες και τις γιαγιάδες. Δεν προφυλάσσονται καθόλου.
Ο γιός της Λίτσας είναι έτοιμος να γίνει σώγαμπρος, η κόρη της έτοιμη να γίνει μοντέλο και ο σκύλος ανάστατος συνέχεια.
Η αφηγήτρια του μυθιστορήματος  είναι η μάνα Λίτσα, μια τυπική ελληνίδα μάνα, συμπαθητική, όμως, μέσα στα λάθη της, καθώς συμπάσχουμε με την αδυναμία της. Η παραδοσιακή ελληνική οικογένεια δυσλειτουργεί εις βάρος της γυναίκας –μάνας. Η τελευταία δεν θέλει να θυσιάσει την ομαλή ανατροφή των παιδιών της και από μια καλώς εξηγημένη μέσα από τα πράγματα αβουλία μένει και υπομένει άλλοτε πατώντας πόδι κι άλλοτε υποχωρώντας μπροστά στην κακία και μοχθηρία της πεθεράς της. Η Λίτσα είναι το κοινωνικό θύμα, που υπολογίζει πιο πολύ τους άλλους παρά τον εαυτό της, με μια θαυμαστή αυτοθυσία, που είναι και αντιληπτή και αποδεκτή εν πολλοίς.
Ομηρικοί καυγάδες με την πεθερά της, την κυρά Δέσποινα, που φεύγουν με τον κύριο Παναγιώτη, από το Αλεποχώρι και έρχονται να εγκατασταθούν κοντά στην οικογένεια του γιού τους Θεοχάρη. Οπότε η ζωή του ζευγαριού γίνεται άνω κάτω, με τις ιδιοτροπίες και τις κακίες της πεθεράς. Ο Παναγιώτης έχει γεροντική άνοια και όποια γυναίκα γνωρίζει της ζητάει να την κεράσει και να της πιάσει το χέρι ή το κωλομέρι, την πέφτει ακόμα και στην νύφη του!! «Ο καλός ο πεθερός, γάιδαρος καμαρωτός, και η κακιά η πεθερά, κολοβή οχιά».
Πριν να πατήσουν το πόδι τους στην Αθήνα τα πεθερικά, ήταν όλοι στην οικογένεια με το ένα πόδι στο τρελάδικο. Τώρα θα πάνε όλοι μέσα. Πέντε μέρες που μείνανε τα δρακουλοπεθερικά στο σπίτι, μέχρι να πάνε στο νοικιασμένο σπίτι, ανέβηκε η Λίτσα με τον σταυρό του μαρτυρίου τον Γολγοθά δεκατρείς φορές πάνω κάτω και ξανά πάνω κάτω…
Με κάποιον σατανικό τρόπο τα πεθερικά της Λίτσα την έχουν κλέισει στο σπίτι, την έχουν φυλακίσει στον μικρόκοσμό τους. Λίγο καιρό που πάτησαν το πόδι τους στην Αθήνα, πλάκωσε και ο κορωνοϊός και η παγκόσμια πανδημία, οπότε έδεσε για καλά το γλυκό.
Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που ζούνε όλοι, λόγω κορωνοϊού και λόγω οικονομικής ύφεσης, θα έπρεπε να αγαπάει ο ένας τον άλλο, θα έπρεπε τα ζευγάρια να έρχονται πιο κοντά, να δεθούν ακόμη περισσότερο, να δίνουνε μεγάλη προσοχή στα παιδιά, να είναι κοντά τους και να τα αγαπάνε και να τα φροντίζουν και κυρίως να φυλάνε και να προσέχουν τους ηλικιωμένους  γονείς. Όμως δεν συμβαίνουν έτσι ακριβώς τα πράγματα.
Η Λίτσα δέχεται τις συμβουλές της μαμάς της, τι να κάνει με τον διαολοκατάσταση με τα πεθερικά της, δέχεται τις ψυχαναλυτικές συμβουλές της φίλης της, της Χριστίνα, τις συμβουλές της δεύτερης φίλης της, της Κλειώς και πηγαίνει και στην Θάλεια να της καθαρίσει την αύρα, δηλαδή το αρνητικό ενεργειακό πεδίο, που της δημιούργησαν τα πεθερικά της. Όμως η κακιά πεθερά είναι στρίγκλα και σκληρό καρύδι και λέει τα χειρότερα λόγια για την νύφη της, ενώ η Λίτσα  σκίζεται όλη μέρα για αυτούς, να μην τους λείψει τίποτα. Ότι και αν κάνει η Λίτσα, δεν μπορεί να τους φέρει στα μέτρα της. Τελικά θα τρελαθούνε όλοι ή θα σωθούνε από τα πεθερικά;
 Πέρα από τους παραπάνω έχουνε και τον Πέδρο τον Ισπανό, που κάνει πρόγραμμα στο απέναντι μπαλκόνι της πολυκατοικίας, στις δώδεκα το μεσημέρι, αφιερωμένο στις νοικοκυρές σε απόγνωση, που μένουν, λόγω καραντίνας, στο σπίτι. Χορεύει ο Πέδρο σαν να μην υπάρχει αύριο και λικνίζεται, ξεγυμνώνεται και χαϊδεύεται και τα δίνει όλα ο νεαρός  στο ρυθμό της μουσικής και του νταλκατραγουδιού, που παίζει στη διαπασών και όλες οι γυναίκες από τα διπλανά μπαλκόνια έχουν πάθει υστερία. Και τέλος εμφανίζεται και ο Μάνος, παλιά αγάπη της Λίτσας, που ανήκει στην οργάνωση 4 επί 4 στο σεξ…
Σε κάθε σπίτι ένας τρελός, αλλά στο σπίτι της Λίτσα όλοι…
Συν που τους τρέλανε και η καραντίνα και η πανδημία και αφού μένανε και  μέσα, λαλήσανε εντελώς …
Μήπως πρέπει να το ρίξει έξω κι η Λίτσα για να μην τρελαθεί εντελώς  με όλο αυτό το θέατρο του παραλόγου; Μήπως πρέπει και αυτή όπως ο Πέδρο να αρχίσει να τραγουδά, να λικνίζεται και να χορεύει στον ρυθμό του τραγουδιού: «Αμάρτησε μαζί μου κι έλα έλα έλα έλα, έλα να με με τρελάνεις, κάποιες αμαρτίες, αμαρτία είναι, είναι να μην τις κάνεις»; Θα κάνει την υπέρβαση η Λίτσα, διότι όπως λέει και ο λαός ακόμη και οι μουγκοί στο τέλος δεν αντέχουν, βγάζουν μια κραυγή; Μια μάνα, καλή, καταπιεσμένη, με αγάπη για όλους, με πείσμα, με εργασιομανία, θα αντέξει τελικά;
Η Λίτσα προσπαθεί να χτίσει τη ζωή της με τα ελάχιστα, θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να βρει τον εαυτό της. Στην σημερινή  εποχή της υποκρισίας και της αδικίας αρκετοί προσπαθούν να είναι καλοί άνθρωποι, απλά οι συνθήκες είναι περίπλοκες και δεν τους αφήνουν .
Ένας ζωντανός μονόλογος, μια γνήσια απόδοση ενός ολόγλυφου κεντρικού χαρακτήρα, μια πλήρη επαγωγικώ  τω τρόπω εποπτεία της καθημερινής γυναίκας –συζύγου, νύφης και μητέρας.
Τρελαθήκατεεε; Τρελαθήκατεεε;  Κοντεύετε; Α, ωραία.
Μια ελληνική οικογένεια που θα μπορούσε να είναι … η δική σας.
Ένα αστείο, χιουμοριστικό, τρελό, επίκαιρο βιβλίο.
Διαβάστε το.

H ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΝΑΝΕΔΑΚΗ είναι δημοσιογράφος. Έχει δουλέψει στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση του ΑΝΤ1, στο Mega Channel, στο Star Channel και στον περιοδικό Τύπο, σε εκδόσεις υψηλής αναγνωσιμότητας και κυκλοφορίας. Έχει γράψει δεκαπέντε βιβλία. Το ΤΙ ΤΡΑΒΑΜΕ ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΜΑΝΕΣ!, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, έχει πουλήσει περισσότερα από 150.000 αντίτυπα και το έχουν λατρέψει οι Ελληνίδες μαμάδες. Τα βιβλία της έχουν γίνει θεατρικές παραστάσεις, ετοιμάζονται να μεταφερθούν στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση, έχουν μεταφραστεί στο εξωτερικό και όλα τους είναι μπεστ σέλερ.