Βιβλιοκριτική: "I love Dick" της Chris Kraus | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς


Συγγραφέας: Κρις 
Κράους
Εκδόσεις: Αλεξάνδρεια
Σελίδες: 344
Μεταφραστής: ΦΑΚΙΝΟΥ ΜΑΡΙΑ
Ημερομηνία Έκδοσης: 20/06/2025
ISBN: 9786182230893
Θέμα: Ξένη πεζογραφία


Το βιβλίο αυτό είναι η ιστορία του έρωτα της Κρις Κράους για τον κριτικό πολιτισμού Ντικ Χέμπντιτζ, που δεν έτυχε ανταπόκρισης.

Το βιβλίο αυτό είναι μια αξιοσημείωτη μελέτη πάνω στη γυναικεία κατάντια, επειδή αποδεικνύεται ότι για την Κρις Κράους που μπήκε με τόλμη ταπεινώνοντας και προβάλλοντας στην πρώτη γραμμή τον εαυτό της, χωρίς κανείς να την παρασύρει μυστηριωδώς εκεί, χωρίς διαμαρτυρίες ή κλωτσιές και φωνές ,αλλά πηγαίνοντας κατά πάνω του, ήταν ακριβώς το εισιτήριο που εδραίωσε και έδωσε αξία στο πάθος του ρομαντικού ταξιδιού της ζωής της.

Στην περίπτωση της Κρις Κράους, η κατάντια είναι ο δρόμος για να ξεφύγει από την αποτυχία. Να εισέλθει σε κάτι φωτεινό και υψηλό, όπως η παρουσία. Κάτι που είναι η μεγαλύτερη ευτυχία για μια καλλιτέχνιδα -αυτό ακριβώς δηλαδή που είναι αυτή η συγγραφέας. Η στρατηγική της Κρις Κράους είναι και πολεμική και ευγενής. Βρίσκεται στο κατώφλι της ζωής της.

Επειδή ένα μεγάλο  μέρος της πλοκής εκτυλίσσεται μέσα από γράμματα που γράφει ένα ζευγάρι το οποίο προσπαθεί να παρασύρει ένα τρίτο μέλος σε ένα ερωτικό και καλλιτεχνικό πρότζεκτ, το βιβλίο θυμίζει σε κάποια σημεία του και τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλώ.

Το ζευγάρι αρχίζει να γράφει από κοινού billets-doux στον Ντικ. Στην αρχή, απλώς μοιράζονται μεταξύ τους τα γράμματα, καθώς όμως η στοίβα μεγαλώνει και από τις πενήντα σελίδες φτάνει στις ογδόντα και έπειτα τις εκατόν ογδόντα , αρχίζουν να συζητούν το ενδεχόμενο ενός εικαστικού έργου στο οποίο θα παρουσίαζαν το χειρόγραφο στον Ντικ. Όταν τελικά η Κρις δίνει τα γράμματα στον Ντικ «τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται πολύ περίεργα». Αλλά πλέον, τα γράμματα έχουν γίνει μια μορφή τέχνης από μόνα τους, ένα μέσο για κάτι το οποίο δεν έχει σχεδόν καμία σχέση με τον Ντικ.

Τα γράμματα αυτά στον Ντικ ανοίγονται σε θέματα που περιλαμβάνουν δοκίμια για τον Κιτάι, τη σχιζοφρένεια, τη Χάνα Γουίλκ, τα Αντιρόντακ, την Έλενορ Άντιν, και την πολιτική κατάσταση της Γουατεμάλας.

Η Κρις Κράους γνωρίζει πραγματικά πώς να επεξεργάζεται το υλικό της. Κάτι που είναι η καλύτερη ερμηνεία απ΄ όλες. Να πηγαίνει παντού, όπου μπορεί να φανταστεί κανείς, με ένα και μόνο έργο και ταυτόχρονα να το κάνεις να συγκινεί. Και όλα αυτά στην υπηρεσία της συγγραφής μιας εντελώς φρικιαστικής, ευτελούς εξιστόρησης.

Το υπέρτατο επίτευγμα της Κρις Κράους είναι φιλοσοφικό. Έχει πάρει τη γυναικεία κατάντια και την έχει αναποδογυρίσει για να τη στρέψει σε έναν άντρα. Λες και οι δεκαετίες της εμπειρίας της ήταν ταυτόχρονα πίνακας ζωγραφικής και όπλο. Λες κι εκείνη, μια μέγαιρα, παλιοεβραία, ποιήτρια, αποτυχημένη κινηματογραφίστρια, πρώην χορεύτρια σε στριπτιζάδικο-μια διανοούμενη, μια σύζυγος, λες και είχε το δικαίωμα να πάει καρφί στο τέλος του βιβλίου και να ζήσει έχοντας βιώσει όλα αυτά τα συναισθήματα.

Το « I love Dick» υποδηλώνει άφοβα ότι η γυναικεία ζωή της Κρις Κράους , μια ζωή που ακλόνητα τη δοκίμασε και την ένιωσε, είναι ένα πλήρες έργο και δεν τη σκότωσε…

Εμπλέκοντας πραγματικά πρόσωπα με τ’ όνομά τους στην υπόθεση, σκίζοντας τα πέπλα που χωρίζουν τη μυθοπλασία από την πραγματικότητα και την ιδιωτική ζωή από την αυτοέκφραση, το μυθιστόρημα προσέλκυσε πλήθος παθιασμένων θαυμαστριών και θαυμαστών, αλλά και σφοδρών επικριτών, μόλις πρωτοκυκλοφόρησε το 1997. Με την επανέκδοσή του στη δεκαετία του 2010, έκανε πάταγο και αναγνωρίστηκε σαν ένα από τα πιο σημαντικά φεμινιστικά μυθιστορήματα – επίκαιρο, σκληρό και αστείο όσο λίγα.

Το πιο σημαντικό βιβλίο για τις σχέσεις ανδρών και γυναικών που γράφτηκε τον τελευταίο αιώνα.

Διαβάστε το.


Η Chris Kraus εξέδωσε το πρώτο της μυθιστόρημα, I Love Dick, το 1997, και ακολούθησαν τα έργα Aliens & Anorexia (2000), Torpor (2006), και η συλλογή δοκιμίων για τον εικαστικό κόσμο του Λος Άντζελες, Video Green: Los Angeles Art and the Triumph of Nothingness (2004). Έχει γράψει κείμενα για τα εικαστικά, την ποιητική τέχνη, και θεωρητικά δοκίμια για πανεπιστημιακές ανθολογίες και περιοδικά τέχνης. Eίναι ιδρυτικό μέλος και υπεύθυνη της σειράς Native Agents των εκδόσεων Semiotext (e).

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια