Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου
Η Αθανασία Κιφοκέρη είναι νηπιαγωγός, συγγραφέας, ηθοποιός και ραδιοφωνική παραγωγός. Με πολλά εκδοθέντα βιβλία στην προσωπική της εργογραφία, αποδεικνύει έμπρακτα το μεγάλο πάθος της για τη συγγραφή, αλλά και τη διάθεσή της να υπηρετήσει διαφορετικά λογοτεχνικά είδη, παρόλο που είναι εμφανές το μεγάλο ενδιαφέρον της για τις μικρές ηλικίες. Σήμερα φιλοξενείται στις Τέχνες με αφορμή το παραμύθι της με τίτλο «Τα Χριστούγεννα της μάγισσας Καλλιστώς στην Ονειρούπολη», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Κέφαλος». Ας δούμε τι έχει να πει στη συνέντευξη που ακολουθεί.
Κυρία Κιφοκέρη, είστε νηπιαγωγός σε δημόσια σχολεία και παράλληλα συγγραφέας αρκετών βιβλίων. Το συγγραφικό ενδιαφέρον σας εστιάζεται κυρίως στα παιδιά με τα οποία έρχεστε σε επαφή καθημερινά, γεγονός που φανερώνει και τη μεγάλη αγάπη σας γι’ αυτά, αλλά και τη σημασία που δείχνετε στον τρόπο ψυχαγωγίας και διαπαιδαγώγησής τους. Πέρα από την αγάπη σας, όμως, τι άλλο σας παρακινεί συνήθως ώστε να γράψετε γι’ αυτά; Τι είναι αυτό που παρακινεί γενικότερα την πένα σας με στόχο την έκφραση και τη δημιουργία, και ξεδιπλώνει αβίαστα τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας στο χαρτί;
Η ενασχόλησή μου με τα παιδιά, τόσο ως νηπιαγωγός όσο και ως συγγραφέας, αποτελεί για εμένα μια βαθιά πηγή έμπνευσης. Μέσα από την καθημερινή επαφή μου μαζί τους αντιλαμβάνομαι τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο βλέπουν τον κόσμο, τη φαντασία τους, την αυθεντικότητα και την ανάγκη τους για ουσιαστικά ερεθίσματα που θα συμβάλουν θετικά στην ανάπτυξή τους. Πέρα από την αγάπη μου για τα παιδιά, αυτό που με παρακινεί να γράφω είναι η ανάγκη μου να εκφράζομαι δημιουργικά και να μεταδίδω μέσα από τις ιστορίες μου αξίες, συναισθήματα και μηνύματα που μπορούν να αγγίξουν τον αναγνώστη. Για εμένα η συγγραφή είναι ένας τρόπος επικοινωνίας με τους ανθρώπους και ταυτόχρονα μια διαδικασία δημιουργίας που με εξελίσσει και με γεμίζει ουσιαστικά.
Είναι η πρώτη φορά που φιλοξενείστε στις Τέχνες και για τον λόγο αυτό θα θέλαμε να μας κάνετε μια μικρή περιήγηση στη μέχρι τώρα συγγραφική σας πορεία, προκειμένου να σας γνωρίσουμε καλύτερα. Πόσα βιβλία έχετε εκδώσει συνολικά, με ποια λογοτεχνικά είδη καταπιάνεστε συνήθως και τι είναι αυτό που κυρίως επιχειρείτε να προσφέρετε μέσα από το έργο σας στον αναγνώστη;
Μέχρι σήμερα η συγγραφική μου πορεία αποτελεί ένα όμορφο και δημιουργικό ταξίδι εξέλιξης και έκφρασης. Συνολικά έχω εκδώσει 10 βιβλία, έχοντας συνεργαστεί με εκδοτικούς οίκους όπως οι Εκδόσεις Bookstars και οι Εκδόσεις Κέφαλος. Το συγγραφικό μου έργο περιλαμβάνει κυρίως βιβλία παιδικής λογοτεχνίας κυρίως παραμύθια, αλλά και νουβέλες που απευθύνονται σε ενήλικο κοινό, καθώς μου αρέσει να εξερευνώ διαφορετικές μορφές έκφρασης μέσα από τη γραφή. Μέσα από τα βιβλία μου επιδιώκω πάντα να προσφέρω κάτι ουσιαστικό στον αναγνώστη, είτε αυτό αφορά την καλλιέργεια αξιών και συναισθημάτων στα παιδιά είτε την έμπνευση, την αυτογνωσία και τον προβληματισμό στους ενήλικες. Πιστεύω βαθιά πως η λογοτεχνία έχει τη δύναμη να αγγίζει τις ψυχές και να αφήνει ένα θετικό αποτύπωμα στη ζωή μας.
Το ενδιαφέρον σας, όπως ήδη αναφέραμε, εστιάζεται σε ένα δύσκολο, αλλά και αρκετά δημοφιλές λογοτεχνικό είδος, το παραμύθι. Είναι η επαγγελματική σας ιδιότητα που επηρεάζει την έμπνευσή σας και τη διάθεσή σας να ασχοληθείτε περισσότερο με την παιδική λογοτεχνία ή ανέκαθεν αυτή σας συνάρπαζε περισσότερο, είτε ως αναγνώστρια είτε και ως συγγραφέα;
Θα έλεγα πως πρόκειται για έναν συνδυασμό και των δύο. Από πολύ νωρίς με γοήτευε η παιδική λογοτεχνία, γιατί θεωρώ ότι μέσα από ένα παραμύθι μπορούμε να μεταδώσουμε αξίες, συναισθήματα και σημαντικά μηνύματα με έναν τρόπο άμεσο και ουσιαστικό. Ωστόσο, η ιδιότητά μου ως εκπαιδευτικός ενίσχυσε ακόμη περισσότερο αυτή την αγάπη, καθώς η καθημερινή επαφή μου με τα παιδιά μου δίνει έμπνευση και με βοηθά να κατανοώ καλύτερα τις ανάγκες, τη σκέψη και τον μοναδικό κόσμο τους. Για εμένα, η παιδική λογοτεχνία δεν είναι απλώς ένα λογοτεχνικό είδος, αλλά ένας πολύ όμορφος τρόπος προσφοράς και επικοινωνίας με τις νεότερες γενιές.
Πώς προκύπτουν τα θέματα των παραμυθιών σας; Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας με δυο λόγια και πώς αυτή εμπλουτίζεται σταδιακά κατά τη διάρκεια της συγγραφής ή της αναζήτησης υλικού για την επόμενη μυθοπλαστική παιδική ιστορία σας; Είναι ο εργασιακός σας χώρος που συμβάλλει κυρίως στη δημιουργικότητα ή μήπως όχι μόνο αυτός;
Τα θέματα των παραμυθιών μου γεννιούνται κυρίως από την παρατήρηση της καθημερινότητας, από τις ανάγκες και τα συναισθήματα των παιδιών, αλλά και από την επιθυμία μου να δημιουργώ ιστορίες με ουσιαστικά μηνύματα. Σίγουρα η ιδιότητά μου ως εκπαιδευτικός αποτελεί μια πολύ σημαντική πηγή έμπνευσης, γιατί μέσα από την καθημερινή επαφή μου με τα παιδιά αφουγκράζομαι τον τρόπο που σκέφτονται και αντιλαμβάνονται τον κόσμο. Ωστόσο, η έμπνευση δεν περιορίζεται μόνο στον εργασιακό μου χώρο· πηγάζει και από προσωπικά βιώματα, κοινωνικά ερεθίσματα και από την ίδια τη βαθιά ανάγκη μου να εκφράζομαι δημιουργικά μέσα από τη συγγραφή.
Ποιους συγγραφείς θαυμάζετε; Τους θεωρείτε πρότυπα για τη δική σας συγγραφική πορεία; Σας εμπνέουν με δυο λόγια; Θα θέλατε να τους μοιάσετε, αν αυτό ήταν κατά κάποιον τρόπο εφικτό;
Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι συγγραφείς που θαυμάζω (όπως ο Ευγένιος Τριβιζάς), τόσο από την παιδική όσο και από τη γενικότερη λογοτεχνία, γιατί ο καθένας τους έχει αφήσει το δικό του ξεχωριστό αποτύπωμα μέσα από τη γραφή του. Σίγουρα αποτελούν πηγή έμπνευσης για εμένα, κυρίως ως προς τη δύναμη που έχει ο λόγος να αγγίζει τον αναγνώστη και να μεταφέρει σημαντικά μηνύματα. Ωστόσο, πιστεύω πως κάθε συγγραφέας οφείλει να διαμορφώνει τη δική του αυθεντική φωνή. Επομένως, περισσότερο εμπνέομαι από αυτούς, παρά επιδιώκω να τους μοιάσω, καθώς στόχος μου είναι να εξελίσσομαι διατηρώντας τη δική μου προσωπική ταυτότητα στη συγγραφή.
Ποιο βιβλίο υπήρξε το πιο αγαπημένο σας από τότε που θυμάστε τον εαυτό σας ως αναγνώστρια; Ποιο βιβλίο, είτε δικό σας είτε κάποιου άλλου συγγραφέα, θα προτείνατε να διαβάσουν οπωσδήποτε τα παιδιά;
Από πολύ μικρή αγαπούσα βιβλία που καλλιεργούσαν τη φαντασία και περνούσαν όμορφα και διαχρονικά μηνύματα, γιατί πιστεύω πως οι ιστορίες που διαβάζουμε ως παιδιά μάς συνοδεύουν σε όλη μας τη ζωή. Ανάμεσα στα βιβλία που ξεχωρίζω είναι τα τρία μικρά λυκάκια του Ευγένιου Τριβιζά, ένα παραμύθι που δείχνει πόσο δημιουργικά μπορεί να προσεγγιστεί η παιδική λογοτεχνία. Αν έπρεπε να προτείνω κάτι στα παιδιά, θα έλεγα πως αξίζει να διαβάζουν βιβλία που τα βοηθούν να ονειρεύονται, να καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και να αναπτύσσουν αξίες που θα τα συνοδεύουν ως ενήλικες, γιατί θεωρώ πως η λογοτεχνία αποτελεί ένα από τα πιο όμορφα εργαλεία διαμόρφωσης χαρακτήρα.
Τον Νοέμβριο του 2024 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Κέφαλος» το παραμύθι σας με τίτλο «Τα Χριστούγεννα της μάγισσας Καλλιστώς στην Ονειρούπολη». Παρόλο που δεν ήταν το πρώτο προσωπικό σας βιβλίο αυτό που κυκλοφόρησε, ήταν όμως το πρώτο παραμύθι σας, ένα βιβλίο που απευθύνεται σε μικρά παιδιά, και που σκοπό έχει να τους ταξιδέψει στον συναρπαστικό κόσμο της φαντασίας, στον οποίο όλα μοιάζουν μαγικά και ονειρεμένα. Ποια συναισθήματα σας κατέκλυσαν όταν πιάσατε για πρώτη φορά το βιβλίο αυτό στα χέρια σας; Πόση χαρά και πόση ικανοποίηση;
Η στιγμή που κράτησα για πρώτη φορά στα χέρια μου το παραμύθι μου Τα Χριστούγεννα της μάγισσας Καλλιστώς στην Ονειρούπολη ήταν πραγματικά ξεχωριστή και ιδιαίτερα συγκινητική για εμένα. Παρόλο που δεν ήταν η πρώτη μου εκδοτική δουλειά, ήταν το πρώτο μου παραμύθι και αυτό είχε μια διαφορετική συναισθηματική αξία, γιατί αποτελεί έναν κόσμο φαντασίας που δημιούργησα με πολλή αγάπη έχοντας στο μυαλό μου τα παιδιά. Ένιωσα μεγάλη χαρά, βαθιά ικανοποίηση και συγκίνηση βλέποντας μια προσωπική ιδέα να παίρνει μορφή και να γίνεται ένα βιβλίο που μπορεί να ταξιδέψει τους μικρούς αναγνώστες, να τους ψυχαγωγήσει αλλά και να τους χαρίσει όμορφα μηνύματα. Αυτές είναι στιγμές που δίνουν ακόμη μεγαλύτερη δύναμη να συνεχίσω να δημιουργώ.
Μιλήστε μας για το περιεχόμενό της ιστορίας που φιλοξενείτε στο παραμύθι σας. Τι πραγματεύεται; Ποια είναι η μάγισσα Καλλιστώ και πώς με τα μάγια της επηρεάζει τους ανθρώπους γύρω της;
Το παραμύθι Τα Χριστούγεννα της μάγισσας Καλλιστώς στην Ονειρούπολη είναι μια ιστορία που μιλά για τη δύναμη της ελπίδας, της καλοσύνης και της μαγείας των Χριστουγέννων. Η μάγισσα Καλλιστώ είναι μια ηρωίδα που, μέσα από την κακή της διάθεση και τα μάγια της, στερεί από τα παιδιά της Ονειρούπολης τη χαρά να ζήσουν το αληθινό πνεύμα των γιορτών. Μέσα όμως από μια σειρά ανατροπών, η ιστορία δείχνει πως ακόμη και οι πιο σκοτεινοί χαρακτήρες μπορούν να αλλάξουν, υπενθυμίζοντάς μας ότι η αγάπη και η χαρά έχουν πάντα τη δύναμη να νικούν.
Τα Χριστούγεννα είναι μια εορταστική περίοδος του χρόνου, ιδιαίτερα αγαπητή στα παιδιά. Είναι κι αυτός ένας από τους λόγους που το πρώτο σας παραμύθι αναφέρεται σε αυτή την περίοδο; Καθρεφτίζετε μέσα σ’ αυτό τον πόθο των παιδιών να γιορτάσουν και να απολαύσουν τον ερχομό του Άγιου Βασίλη στον προσωπικό τους χώρο;
Φυσικά και ήταν ένας από τους βασικούς λόγους. Πιστεύω πως τα Χριστούγεννα είναι η πιο μαγική περίοδος για τα παιδιά, γεμάτη προσμονή, χαρά και έντονη φαντασία. Μέσα από το παραμύθι μου θέλησα ακριβώς να αποτυπώσω αυτόν τον αυθεντικό παιδικό ενθουσιασμό για τον ερχομό του Άγιου Βασίλη και τη βαθιά ανάγκη των παιδιών να βιώνουν τη μαγεία αυτών των γιορτών. Για εμένα ήταν ένας όμορφος τρόπος να αναδείξω πως η παιδική ψυχή έχει ανάγκη να ονειρεύεται και να πιστεύει στη χαρά, στη μαγεία και στα όμορφα συναισθήματα που συνοδεύουν αυτές τις ημέρες.
Η μη παρουσία του Άγιου Βασίλη προκαλεί δυσαρέσκεια στα παιδιά και μια θλιβερή αίσθηση ότι δεν αξίζουν την αγάπη του. Αυτό θέλατε να επισημάνετε μέσα από τη δική σας ιστορία; Τη σημαντικότητα του να πιστεύει κανείς σ’ αυτόν και να αισιοδοξεί για την εμφάνισή του;
Μέσα από αυτή την ιστορία θέλησα κυρίως να αναδείξω πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά να διατηρούν την πίστη τους στη μαγεία, στην ελπίδα και στα όμορφα συναισθήματα που συνοδεύουν τα Χριστούγεννα. Η απουσία του Άγιου Βασίλη συμβολίζει τη στιγμή που ένα παιδί μπορεί να νιώσει απογοήτευση ή να χάσει τη χαρά του, όμως το βασικό μήνυμα του παραμυθιού είναι πως η αισιοδοξία, η αγάπη και η πίστη σε κάτι όμορφο έχουν πάντα τη δύναμη να ξεπερνούν κάθε δυσκολία.
Ποια σημαντικά μηνύματα επιχειρείτε να περάσετε στα παιδιά μέσα από τα παθήματα της μάγισσας Καλλιστώς και την επιμονή του Άγιου Βασίλη να ευχαριστήσει όλα τα παιδιά του κόσμου; Ποιο είναι το ηθικό δίδαγμα στο τέλος της ιστορίας σας;
Μέσα από την ιστορία θέλησα να περάσω στα παιδιά αξίες όπως η καλοσύνη, η επιμονή, η δύναμη της προσφοράς και η σημασία του να νοιαζόμαστε για τη χαρά των άλλων. Τα παθήματα της μάγισσας Καλλιστώς δείχνουν πως ακόμη και όποιος κάνει λάθη μπορεί να αλλάξει, ενώ ο Άγιος Βασίλης συμβολίζει την ανιδιοτελή αγάπη που δεν αφήνει κανένα παιδί χωρίς χαμόγελο. Το βασικό ηθικό δίδαγμα είναι πως η αγάπη, η ελπίδα και η καλή καρδιά μπορούν πάντα να νικούν το σκοτάδι και να μεταμορφώνουν ακόμη και το κακό σε κάτι όμορφο.
Στην αρχή του βιβλίου σας καλείτε τους γονείς των παιδιών σε μια διδακτική αξιολόγηση του παραμυθιού. Για ποιον λόγο θεωρείτε σημαντική μια τέτοια διαδικασία;
Θεωρώ πολύ σημαντική τη διδακτική αξιοποίηση ενός παραμυθιού, γιατί το βιβλίο δεν είναι μόνο ένα μέσο ψυχαγωγίας αλλά και ένα πολύτιμο εργαλείο μάθησης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία οι γονείς συμμετέχουν ενεργά, ενισχύουν τη φαντασία, την κριτική σκέψη και τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, μετατρέποντας την ανάγνωση σε μια ουσιαστική εμπειρία επικοινωνίας και εξέλιξης.
Μιλήστε μας για την εικονογράφηση του βιβλίου σας. Θεωρείτε σημαντική την παρουσία της, δεδομένου ότι απευθύνεστε σε πολύ μικρά παιδιά; Είστε ευχαριστημένη από το αισθητικό αποτέλεσμα;
Η εικονογράφηση σε ένα παιδικό βιβλίο θεωρώ πως είναι εξαιρετικά σημαντική, ιδιαίτερα όταν απευθυνόμαστε σε μικρές ηλικίες, γιατί λειτουργεί ως ένα πρώτο μέσο σύνδεσης του παιδιού με την ιστορία και ενισχύει τη φαντασία και τη βιωματική εμπειρία της ανάγνωσης. Προσωπικά είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένη από το αισθητικό αποτέλεσμα του βιβλίου, γιατί πιστεύω πως η εικονογράφηση αποτύπωσε με όμορφο και ζωντανό τρόπο τη μαγεία και την ατμόσφαιρα που ήθελα να μεταφέρω στους μικρούς αναγνώστες.
Το βιβλίο σας κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Κέφαλος». Θεωρείτε σημαντική τη συμβολή του εκδοτικού σας οίκου στην περαιτέρω προώθηση του βιβλίου σας;
Σαφώς και θεωρώ πολύ σημαντική τη συμβολή του εκδοτικού μου οίκου στην πορεία και την προώθηση ενός βιβλίου. Η συνεργασία μου με τις Εκδόσεις Κέφαλος υπήρξε ιδιαίτερα θετική και θεωρώ πως η στήριξη, η επιμέλεια και η συνολική παρουσία ενός εκδοτικού οίκου παίζουν καθοριστικό ρόλο στο να φτάσει ένα βιβλίο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στα χέρια των αναγνωστών. Είμαι πραγματικά ευχαριστημένη από αυτή τη συνεργασία και από το συνολικό αποτέλεσμα.
Ποια συγγραφικά σχέδια κάνετε για τη συνέχεια; Προσανατολίζεστε κάπου συγκεκριμένα ή ακόμα βρίσκεστε στο στάδιο της σκέψης και του προβληματισμού;
Η συγγραφή για εμένα είναι μια συνεχής δημιουργική διαδικασία και φυσικά υπάρχουν ήδη αρκετές νέες ιδέες και σχέδια για το μέλλον. Με ενδιαφέρει να συνεχίσω να κινούμαι τόσο στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας, που αγαπώ ιδιαίτερα, όσο και σε άλλα λογοτεχνικά είδη που μου δίνουν τη δυνατότητα να εκφράζομαι διαφορετικά. Βρίσκομαι πάντα σε μια διαρκή αναζήτηση νέας έμπνευσης και στόχος μου είναι να συνεχίσω να δημιουργώ έργα με ουσιαστικό περιεχόμενο για τον αναγνώστη.
Πείτε μας μια ευχή σας που θα θέλατε να πραγματοποιηθεί οπωσδήποτε στο μέλλον;
Η μεγαλύτερη ευχή μου για το μέλλον είναι να συνεχίσω να δημιουργώ έργα που να αγγίζουν τις ψυχές των ανθρώπων και να αφήνουν ένα θετικό αποτύπωμα, ιδιαίτερα στα παιδιά που αποτελούν το μέλλον του κόσμου μας. Παράλληλα, εύχομαι να συνεχίσω να εξελίσσομαι τόσο ως άνθρωπος όσο και ως συγγραφέας, προσφέροντας πάντα κάτι ουσιαστικό μέσα από την αγάπη μου για την εκπαίδευση και τη συγγραφή.
Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα απόσπασμα από το βιβλίο σας.
Κυρία Κιφοκέρη, η συζήτησή μας υπήρξε ομολογουμένως αρκετά ενδιαφέρουσα. Σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μας και μας δώσατε την ευκαιρία να σας γνωρίσουμε καλύτερα. Καλοτάξιδο το παραμύθι σας όπως και όλα όσα έχετε κυκλοφορήσει μέχρι τώρα. Είμαι βέβαιη πως η συζήτησή μας θα επαναληφθεί, καθώς κάποιο άλλο βιβλίο θα σταθεί η αφορμή για κάτι τέτοιο! Να είστε καλά και πάντα να δημιουργείτε με κέφι και μεράκι!
Η Αθανασία Κιφοκέρη γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πύργο Hλείας. Έχει σπουδάσει Παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και συγκεκριμένα στο τμήμα Προσχολικής Αγωγής και εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Πατρών και συγκεκριμένα από το τμήμα Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου. Έχει παρακολουθήσει το ετήσιο σεμινάριο Νευροψυχολογία και Ειδική Αγωγή με ιδιαίτερη έμφαση στις ειδικές αξιολογήσεις, θεραπείες και παρεμβάσεις το οποίο υλοποιήθηκε από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι κάτοχος Proficiency στα αγγλικά, ιταλικά και ισπανικά και είναι πτυχιούχος δημοσιογραφίας έχοντας αποφοιτήσει από το Δημοσιογραφικό Κέντρο Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα ισπανικών στο Instituto di Cervantes, μαθήματα υποκριτικής στο θέατρο των Αλλαγών και μαθήματα στο Φάρο των Τυφλών για την εκμάθηση της γραφής Braille. Εργάζεται ως νηπιαγωγός σε δημόσια σχολεία και είναι συγγραφέας αρκετών παιδικών και λογοτεχνικών βιβλίων. Επίσης, συμμετέχει ως ηθοποιός στην θεατρική ομάδα για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων και παρουσιάζει ραδιοφωνικές εκπομπές σε διαδικτυακό ραδιοφωνικό σταθμό.
Διαβάστε την κριτική μας για το βιβλίο εδώ





0 Σχόλια