Βιβλιοκριτική για το μυθιστόρημα "Ο φόνος της Έλινορ Πόουπ " του Χένρι Κάτνερ | Γράφει ο Κώστας Τραχανάς



Συγγραφέας: Χένρι Κάτνερ
Έτος έκδοσης: 2020
Σελ.: 216
Εκδόσεις: Αλεξάνδρεια



Μια σκοτεινή βραδυά, σε ένα δρόμο  την Μάρκετ Στριτ του Σαν Φρανσίσκο, κοντά ε ένα πάρκο, που είχε σκεπάσει η ομίχλη, δολοφονείται η Έλινορ Πόουπ με ένα δυνατό χτύπημα το κεφάλι. Αυτός που της έσπασε το κεφάλι  με μια πέτρα, της πήρε την τσάντα και τα κοσμήματα.Το κίνητρο σύμφωνα με την αστυνομία είναι η ληστεία. Ήταν όμως έτσι ή ήταν μια δολοφονία για άλλους άγνωστους λόγους;
Ο Μάικλ Γκρέι δεν είναι εκπαιδευμένος σε αστυνομική δουλει. Είναι ψυχίατρος, όχι ντέτεκτιβ. Η δουλειά του ήταν να θεραπεύει. Δεν μπορούσε να δικάζει. Επιχειρεί να εξιχνιάσει μυστηριώδεις φόνους περισσότερο με ψυχολογικές και λιγότερο με αστυνομικές μεθόδους. Μπορούσε όμως να βοηθάει τους ασθενείς του να ανακαλύπτουν την αλήθεια.
Ο Μάικλ Γκρέι αναλαμβάνει να ψυχαναλύσει τον τριαντατετράχρονο διαφημιστή Χάουαρντ Ντιουν, ο οποίος υποστηρίζει ότι φταίει για το θάνατο της νύφης του, Έλινορ Πόουπ, γιατί εκείνο τον βράδυ δεν την συνόδευσε στο σπίτι της. Ο Χάουαρντ είναι ψυχωσικός, όχι ψυχοπαθής, για  να κλειστεί σε ψυχολογική-νευρολογική  κλινική, όπως τον απειλούσε η σύζυγός του Μάιρη Ντιουν και ο αδελφός της Σαμ Πόουπ. Με την ψυχανάλυση η κατάστασή του καλυτερεύει. Ο Γκρέι προσπαθεί να του αποσπάσει λεπτομέρειες, που θα τον οδηγήσει πολύ γρήγορα στις πληροφορίες που θα χρειαζόταν,όταν  ο Ντιουν θα αντιμετωπίζει τελικά τα δαιμόνια που είναι θαμμένα μέσα του. Υπάρχει ένα βασικό μυστικό στον Ντιουν, που δεν μπορεί να ανακαλύψει ο Γκρέι. Εκείνο που περιπλέκει την κατάσταση είναι το γεγονός ότι ο Χάουαρντ Ντιουν θέλει να τιμωρηθεί. Ξανά και ξανά προσπαθεί να εξιλεωθεί για κάποια κρυμμένη ενοχή από την οποία υπιφέρει.
Όταν οι δολοφονίες  γίνονται τρεις, ο αστυνόμος  Χάρι Ζούκερ ζητάει την βοήθεια του ψυχιάτρου Γκρέι. Διαφωνούν όμως ως προς το ποιος είναι ο δολοφόνος. Όλη η υπόθεση βασίζεται σε ψυχολογικά πρότυπα, σύμφωνα με τον Γκρέι.  
Όλοι σχεδόν οι εμπλεκόμενοι (Μόρις Χόιλ –οικονομικός διευθυντής στην επιχείρησητων εστιατορίων  του Σαμ Πόουπ, Σαμ Πόουπ, Μαίρη Ντιουν, Άρνολντ Φάραγκουτ, Χάουαρντ Ντιουν, Μπρους  Όλιβερ-παιδί για τα θελήματα και δολοφόνος , Κάρολ Γουέμπστερ-ιδιοκτήτρια του καζίνου Λα Νότσε, μια θηλυκή γκάνγκστερ) είχαν κίνητρο να σκοτώσουν την Έλινορ Πόουπ. Η Έλινορ ήταν ένα τυπικό θύμα. Το αρχέτυπο της femme fatale, που οδηγεί τους άντρες στην καταστροφή. Η Έλινορ είχε σχέσεις με άλλους άντρες και επίσης έπαιζε πολλά χρήματα στο καζίνο Λα Νότσε.  Ήταν θεοκόμματος, ξενοκοιμόταν και ήταν είκοσι χρόνια μικρότερη από τον άντρα της. Της άρεσε η διασκέδαση και ο τζόγος. Ο σύζυγος της Έλινορ, Σαμ Πόουπ, γνώριζε για τις παράνομες ερωτικές σχέσεις της γυναίκας του, αλλά όλα τα υπέμενε, γιατί την αγαπούσε. Επίσης ο Σαμ  Πόουπ πρόσεχε την αδελφή του, την Μάιρη Ντιουν, που ήταν παντρεμένη με τον Χάουαρντ Ντιουν, αλλά η Μαίρη είχε ερωτική σχέση με τον Άρνολντ Φάραγκουτ. Ο Χάουαρντ Ντιουν είχε και αυτός ερωτικές σχέσεις με την Έλινορ Πόουπ την γυναίκα του κουνιάδου του. Αλλά η Έλινορ τον εκβίαζε ότι θα το έλεγε στη σύζυγό του, την  Μαίρη  Ντιουν, και του ζητούσε συνεχώς χρήματα για να τα παίξει στον τζόγο.
Ποιός ήταν ο Τζέκιλ και Χάιντ ;
Ποιός έπασχε από το οιδιπόδειο σύμπλεγμα;
Ήταν πολλοί οι δολοφόνοι ή ένας;
Τι κίνητρα είχε ο δολοφόνος ή οι δολοφόνοι ;
Θα βρει ο ψυχαναλυτής Μάικλ  Γκρέι το κλειδί της αλήθειας;
Ομολογία και τιμωρία.
Έγκλημα και τιμωρία.  
Ενοχή και τιμωρία.
Αμαρτία και εξιλέωση.
Πλούσια αστυνομική δράση και μυστήριο.Ψυχολογικές πληγές που έχουν μείνει ανοιχτές και κακοφορμίζουν θα καυτηριαστούν αναγκαστικά. Πλούσια ψυχολογική ενδοσκόπηση όλων των υποψήφιων δολοφόνων από τον ψυχίατρο Μάικλ Γκρέι. Θα σκαλίσει τα θαμμένα μυστικά, για να βρεθεί ο ένοχος και να επέλθει η τιμωρία και η εξιλέωση.
Διαβάστε το.

Ο Χένρι Κάτνερ γεννήθηκε στο Λος Άντζελες το 1915. Συμμετείχε με άλλους συγγραφείς της γοτθικής λογοτεχνίας του φανταστικού στον «Κύκλο Λάβκραφτ», όπου και γνωρίστηκε με τη συγγραφέα και μετέπειτα σύζυγό του C. L. Moore. Μαζί συνέγραψαν δεκάδες διηγήματα, νουβέλες και σενάρια για το Χόλυγουντ, χρησιμοποιώντας, εκτός από τα πραγματικά τους ονόματα, δεκαεπτά λογοτεχνικά ψευδώνυμα. Μετά από ένα πανεπιστημιακό πτυχίο ψυχολογίας, ο Κάτνερ ξεκίνησε μεταπτυχιακή ειδίκευση για κλινικός ψυχολόγος, όταν ένα αιφνίδιο καρδιακό επεισόδιο απέβη μοιραίο γι’ αυτόν το 1958. Το τεράστιο έργο που άφησε πίσω του επηρέασε σημαντικούς μεταγενέστερους συγγραφείς όπως ο Roger Zelazny, ο Ray Bradbury και ο William S. Burroughs, ενώ έξι ιστορίες του έγιναν ταινίες (πιο πρόσφατη: The Last Mimzy, New Line Cinema, 2007).